Yliopiston etusivulle Suomeksi På svenska In English TeaK

Tanssija nykysirkusproduktiossa

Show simple item record

dc.contributor Teatterikorkeakoulu, Tanssijan maisteriohjelma fi
dc.contributor.author Pesonen, Kaisa
dc.date.accessioned 2012-02-27T11:04:35Z
dc.date.available 2012-02-27T11:04:35Z
dc.date.issued 2012-02-27
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10138/29990
dc.description.abstract Opinnäytteeni kirjallisessa osiossa tarkastelen tanssijantyön ja sirkustaiteilijan työn eroja ja sitä, onko näillä töillä eroa? Kun tanssija tekee sirkusta, tuleeko hänestä sirkustaiteilija tai voiko hän kutsua itseään sirkustaiteilijaksi? Olen tanssinut lapsuudestani saakka, ja sirkusta olen tehnyt vuodesta 2006. Tanssitaiteen maisteriksi valmistumisen kynnyksellä aloin pohtia omaa identiteettiäni ja sitä, mikä minua todella kiinnostaa ja mitä haluaisin työkseni tehdä. Kuka minä olen, tanssija vai sirkustaiteilija? Olen huomannut, että määrittelen tittelini eri tavalla riippuen siitä, kenen kanssa puhun. Taustaksi kirjoitukselleni avaan hieman sirkuksen historiaa. Kerron myös omasta taustastani, kuinka olen ajautunut sirkuksen pariin. Pohtiakseni tanssijan työn ja sirkustaiteilijan työn samankaltaisuuksia ja erilaisuuksia, pestauduin esiintyjäksi jyväskyläläisen Circus Uusi Maailman produktioon Globally Wanted – Ei paljon naurata, joka sai ensi-iltansa Jyväskylässä 3.10.2011. Kirjoitukseni koostuu suurelta osin teoksen harjoitusvaiheessa kirjoittamastani päiväkirjamateriaalista. Määrittelen eroja tanssijana työskentelyn ja sirkustaiteilijana työskentelyn välille ja yritän myös selvittää, onko näitä eroja edes tarpeellista määritellä. Työskennellessäni Globally Wanted teoksessa tittelit unohtuvat ja keskityn vain työhöni ja teen parhaani. Se, mikä minä olen, ei ole oleellista. Tärkeää on vain se, miten olen ja mitä teen. Silti koen, että ihmisillä on tarve nimetä asioita ja määritellä tarkemmin mitä mikin ja kuka kukin on. Määrittelemällä itsekin itseäni ja työtäni koen tulevani helpommin ymmärretyksi. Kirjoituksessani avaan lukijoille problematiikkaa, jota koen tällä hetkellä tasapainoillessani sirkuksen ja tanssin välillä. Oman pohdiskeluni tueksi ja vertailukohdaksi haastattelin kahta sirkuksen parissa työskennellyttä tanssijaa, Sanna Silvennoista ja Kaisa Niemeä. Verraten heidän kertomaansa omiin ajatuksiini tarkoitukseni on saada parempi käsitys omasta paikastani taiteen kentällä. fi
dc.format.extent 47 s. fi
dc.language.iso fi fi
dc.relation.isformatof https://arsca.linneanet.fi/cgi-bin/Pwebrecon.cgi?BBID=426352 fi
dc.relation.isbasedon Tadac 2011: tanssiteokset Tenhula, Ari (kor.) Nimeämätön ja Risu. Liisa (kor.) Tumma. fi
dc.rights Julkaisu on tekijänoikeussäännösten suojaama teos. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. fi
dc.rights This publication is work protected by copyright. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. en
dc.rights Publikationen är skyddad av upphovsrätten. Den får läsas och skrivas ut för personligt bruk. Användning i kommersiellt syfte är förbjuden. sv
dc.title Tanssija nykysirkusproduktiossa fi
dc.subject.ysa sirkus fi
dc.subject.ysa nykysirkus fi
dc.subject.ysa sirkustaiteilijat fi
dc.subject.ysa tanssi fi
dc.type.ontasot Maisterin opinnäytetyö fi
dc.date.dateaccepted 2011

Files in this item

Files Description Size Format View/Open
Pesonen_Kaisa.pdf 1.078Mb PDF View/Open
This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Helda


Advanced Search

Browse

My Account