Yliopiston etusivulle Suomeksi På svenska In English TeaK

Opettajana metakognitiivisten taitojen maisemassa : pohdintaa kokemuksesta, havainnoinnista, muutoksesta ja integraatiosta esittävän taiteen opinnoissa

Show simple item record

dc.contributor Teatterikorkeakoulu, Teatteriopettajan maisteriohjelma fi
dc.contributor.author Ekoluoma, Raisa
dc.date.accessioned 2012-03-01T12:25:02Z
dc.date.available 2012-03-01T12:25:02Z
dc.date.issued 2012-03-01
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10138/30075
dc.description.abstract Taidepedagogisessa opinnäytetyössäni pohdin, millaisia metakognitiivisia taitoja esittävän taiteen opiskelussa voisi hyödyntää. Metakognitiivinen taito tarkoittaa yksilön kykyä käyttää hyväkseen tietoisuuttaan omista ajattelumalleista ja oppimisstrategioista. Tulkinnassani liitän liikkeen ja kehon osaksi ajattelutoimintaa. Hahmottelen metakognitiivisten taitojen opetussuunnitelman, jonka tarkoitus on edesauttaa kokonaisvaltaista oppimista sekä mahdollistaa erillisten oppialueiden nivominen yhteen, opiskelijalle merkitykselliseksi kokonaisuudeksi. Läpileikkaavana kehyksenä pohdinnalleni toimii somaattinen liiketyöskentely, erityisesti Laban-liikeanalyysi, jonka käytäntöihin pohjaan ajatukseni metakognitiivisista taidoista. Nostan esiin käytännön esimerkkejä ja kokemuksia opetustyöstäni esittävän taiteen lehtorina ammattikorkeakoulussa. Opinnäytetyöni rungon muodostavat neljä essee-muotoista artikkelia, joissa pohdin sitä aluetta, jolle esittävän taiteen opiskelu pohjautuu. Kokemuksesta merkitykseen -artikkelissa jäsennän, mitä kokemus oppimisen pohjalla voisi tarkoittaa ja miten on mahdollista hyödyntää kokemusta materiaalina taiteellisessa työskentelyssä. Artikkeli havainnoinnista käsittelee havainnoinnin liikkuvuutta ja pohtii sisäänpäin katsomisen merkitystä ryhmälähtöisessä taiteellisessa työskentelyssä. Muutos-artikkeli kuvaa ajatuksiani sisäsyntyisestä muutoksesta nostaen esiin esimerkin osallistavan Forum-teatterin opetuksesta. Neljäs artikkeli käsittelee integraatiota. Sillä tarkoitan taitoa tarkastella kokonaisuuksia ja rakentaa esimerkiksi irrallisista opinnoista itselle merkittävä kokonaisuus. Jälkikirjoitus-luvussa pohdin, kuinka esittelemäni ajattelu haastaa olemassa olevan opetussuunnitelman. Käytän työssäni tekstin ohella kuvia sekä Laban-liikeanalyysin käsitteitä ja symbolijärjestelmää. Opinnäytetyöni tarkoitus on pyrkiä syvemmin ymmärtämään ja sanallistamaan omaa käyttöteoriaani teatteriopettajana. fi
dc.format.extent 81 s. fi
dc.language.iso fi fi
dc.relation.isformatof https://arsca.linneanet.fi/cgi-bin/Pwebrecon.cgi?BBID=423923 fi
dc.rights Julkaisu on tekijänoikeussäännösten suojaama teos. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. fi
dc.rights This publication is work protected by copyright. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. en
dc.rights Publikationen är skyddad av upphovsrätten. Den får läsas och skrivas ut för personligt bruk. Användning i kommersiellt syfte är förbjuden. sv
dc.title Opettajana metakognitiivisten taitojen maisemassa : pohdintaa kokemuksesta, havainnoinnista, muutoksesta ja integraatiosta esittävän taiteen opinnoissa fi
dc.subject.ysa esittävät taiteet fi
dc.subject.ysa opiskelu fi
dc.subject.ysa draamapedagogiikka fi
dc.subject.ysa metakognitio fi
dc.subject.ysa keho fi
dc.subject.ysa liike fi
dc.subject.ysa kokemuksellisuus fi
dc.subject.ysa kokonaisvaltaisuus fi
dc.type.ontasot Maisterin opinnäytetyö fi
dc.date.dateaccepted 2011

Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Helda


Advanced Search

Browse

My Account