Tapola-Haapala , M 2015 , ' Sosiaalityön käytäntötutkimuksen epistemologiset lähtökohdat - kriittinen luenta ' , Janus : sosiaalipolitiikan ja sosiaalityön tutkimuksen aikakauslehti , Vuosikerta. 23 , Nro 2 , Sivut 150-173 . < https://journal.fi/janus/article/view/51250 >
Julkaisun nimi: | Sosiaalityön käytäntötutkimuksen epistemologiset lähtökohdat - kriittinen luenta |
Tekijä: | Tapola-Haapala, Maria |
Tekijän organisaatio: | Avoin yliopisto |
Päiväys: | 2015-06-16 |
Kieli: | fin |
Sivumäärä: | 24 |
Kuuluu julkaisusarjaan: | Janus : sosiaalipolitiikan ja sosiaalityön tutkimuksen aikakauslehti |
ISSN: | 1235-7812 |
URI: | http://hdl.handle.net/10138/301077 |
Tiivistelmä: | Artikkelissa analysoidaan Helsingin yliopiston piirissä laadittuja sosiaalityön käytäntötutkimusta käsitteleviä tekstejä erityisesti niissä esille tuotujen epistemologisten lähtökohtien näkökulmasta. Aluksi kuvataan, kuinka tietoa ja tiedontuotantoa on käsitelty kyseisissä teksteissä. Tämän jälkeen käytäntötutkimuksen epistemologisia lähtökohtia tarkastellaan suhteessa eräisiin yleisiin tieteenfilosofis-tutkimusmetodologisiin paradigmoihin: sosiaaliseen konstruktionismiin, postmoderniin ajatteluun, pragmatismiin, positivismiin ja kriittiseen realismiin. Artikkelin lopussa pohditaan joitakin jännitteitä ja eettisiä kysymyksiä, joita käytäntötutkimuksen epistemologisten lähtökohtien kuvausten pohjalta voidaan nostaa esille. Käsiteltävinä ovat käytäntötutkimukseen mahdollisesti liittyvä relativismi, pragmatistisen ja dialogisen lähtökohdan tarjoamat (osittaiset) ratkaisut relativismin ongelmaan, käytäntötutkimuksen suhde yhteiskunnallisiin rakenteisiin sekä osallistujien roolit käytäntötutkimusprosesseissa. |
Avainsanat: | 5145 Sosiaalityö |
Vertaisarvioitu: | Kyllä |
Tekijänoikeustiedot: | unspecified |
Pääsyrajoitteet: | openAccess |
Rinnakkaistallennettu versio: | publishedVersion |
Latausmäärä yhteensä: Ladataan...
Tiedosto(t) | Koko | Formaatti | Näytä |
---|---|---|---|
51250_Artikkelin_teksti_44991_1_10_20150613.pdf | 797.9KB | Avaa tiedosto |