Kasvatustieteet

 

Collections in this community

Recent Submissions

  • Toivanen, Tapio; Pyykkö, Anu; Berggren, Vilma (Helsingin yliopisto, Kasvatustieteellinen tiedekunta, 2021)
    KEHU-toimintamalliin perustuva teoriaperusteinen tukimateriaali on luotu erityisesti opetusharjoittelun ohjauksen apuvälineeksi. KEHU-toimintamallin keskeisenä tavoitteena on kehittää tulevien opettajien ammatillista vuorovaikutusosaamista nostamalla tarkasteluun kolme opetusvuorovaikutuksen osa-aluetta: 1) opettajaksi opiskelevan ammatillinen nonverbaali viestintä, 2) vertaissuhteet eli oppilasryhmän keskinäisten suhteiden ja ryhmän rakennetekijöiden merkitys opetusvuorovaikutukselle sekä 3) haastavat kohtaamiset – ennaltaehkäisevä ja reaktiivinen toiminta. KEHU-toimintamalli ja tukimateriaali on suunnattu opettajaopiskelijoille, harjoitteluja ohjaaville opettajille ja yliopiston opettajankouluttajille. Sitä voidaan käyttää materiaalina opettajankoulutuksessa ja opetusharjoittelun ohjaajien koulutuksessa. Tukiaineisto soveltuu sekä luokanopettajan, aineenopettajan että varhaiskasvatuksen opettajan koulutukseen ja jo kentällä toimivien opettajien täydennyskoulutukseen. Malli on kehitetty osana Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamia vuonna 2017 ja 2018 käynnistyneitä Opettajankoulutuksen kehittämishankkeita. Hankkeen tavoitteena on ollut määrittää suuntaa suomalaiselle opettajankoulutukselle ja opettajien osaamisen kehittämiselle sekä antaa opettajille työvälineitä ympäröivän yhteiskunnan muutokseen vastaamisessa. KEHU-toimintamallin kehittämisyhteistyöhön ovat osallistuneet Jyväskylän yliopisto, Jyväskylän yliopiston normaalikoulu, Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu sekä Turun yliopiston Turun ja Rauman opettajankoulutusyksiköt.
  • Kimanen, Anuleena; Kilpeläinen, Aino-Elina; Kurunmäki, Kia; Innanen, Tapani (Helsingin yliopisto, teologinen tiedekunta,, 2021)
    USKALLUS eli Uskonnot, katsomukset ja osallisuus perusopetuksessa -hanke sai Opetushallituksen rahoitusta ja toimi Helsingin yliopiston teologisessa tiedekunnassa vuosina 2019–2021. Hanke kehitti tutkimusperustaista kulttuuriseen moninaisuuteen liittyvää oppimateriaalia perusopetuksessa käytettäväksi. Lähtökohtana oli, että kulttuurienväliseen osaamiseen tähtäävän opetuksen pitäisi olla myös kriittistä, voimaannuttavaa ja muutokseen inspiroivaa. Erityisesti hanke kiinnitti huomiota katsomukselliseen moninaisuuteen osana kulttuurista moninaisuutta. Näihin molempiin painopisteisiin teologisen tiedekunnan tutkimus tarjosi hyvin taustatukea. Hanketta johti yliopistonlehtori, dosentti Tapani Innanen, ja sen tutkimustaustasta ja arviointitiedon kokoamisesta vastasi yliopistotutkija, dosentti Anuleena Kimanen, käytännön toiminnasta taas tohtorikoulutettava Aino-Elina Kilpeläinen sekä tutkimusavustaja Kia Kurunmäki. Hanke kokosi eri luokkatasoilla ja paikkakunnilla toimivan kehittäjäopettajaverkoston, joka toi käytännön näkökulmia ja toiveita hankkeelle sekä laati ison osan materiaaleista. Kehittäjäopettajaverkostoon kuuluivat Kadi Pietarinen, Niina Anttila, Ulla Akso, Antti Heino, Atte-Veikko Kemppainen, Pirjo Rantala ja Sari Hajar Sorsa. Tämä julkaisu tallettaa hankkeessa syntyneet opetukseen tarkoitetut tekstit, kuvat ja toiminnalliset harjoitteet. Alun perin ne on julkaistu hankkeen nettisivuilla, joilla on ollut myös runsaasti linkkejä teologisen tiedekunnan yleistajuisesti esitettyyn tutkimukseen. Nykyinen muoto siis menettää jotain, ja materiaalia kannattaakin etsiä ensisijaisesti sivustolta, ja vasta toissijaisesti tästä julkaisusta. Kuitenkin kehittäjäopettajien, hankkeen työntekijöiden ja apuna käytettyjen asiantuntijoiden arvokas työ säilytetään tämän julkaisun avulla. Oppitunneille tarkoitetut materiaalit on järjestetty luokkatason mukaan niin, että ensin on alakouluun, sitten yläkouluun ja lopuksi molemmille luokkatasoille tarkoitetut tekstit, kuvat ja harjoitukset. Niille löytyy myös temaattinen hakemisto, jossa teemat ovat Uskonnonvapaus ja uskonnon tunnustaminen, Uskontolukutaito, Katsomusten kohtaaminen ja Osallisuus ja oikeudenmukaisuus. Vaikka materiaali on tarkoitettu perusopetukseen, osaa alakoulun materiaaleista voinee käyttää myös varhaiskasvatuksessa ja yläkoulun materiaaleista lukiossa. Lisäksi materiaali soveltuu harrastusryhmille tai vaikkapa kodeille katsomusten moninaisuuden käsittelyyn.
  • Heinonen, Marianna; Pihlaja, Päivi (Helsingin yliopisto, opettajankoulutuslaitos, 2021)
  • Syrjäläinen, Erja; Jyrhämä, Riitta; Haverinen, Liisa; Mussaari, Eeva (Helsingin yliopisto, kasvatustieteellinen tiedekunta, 2021)
    Studia Pædagogica 33
    Praktikumkäsikirja on Helsingin yliopiston opettajankoulutuksen opetusharjoittelun opas. Se on tarkoitettu opiskelijoille ja heidän ohjaajilleen yliopiston laitoksilla, normaalikouluissa ja kenttäoppilaitoksissa. Tavoitteena on tukea opetusharjoittelijaa kasvatustieteellisissä, erityisesti pedagogisissa opinnoissa ja opettajaksi kasvamisessa. Pyrkimyksenä on myös tarjota opetusharjoittelua ohjaavalle opettajalle välineitä ohjaustyöhön. Verkkokäsikirjaa kehitetään palautteen ja saatujen kokemusten perusteella. Käsikirjan avulla tuodaan kokoavasti julki opettajankoulutukseen kuuluvia harjoittelukäytäntöjä ja pyritään herättämään keskustelua siitä, millaisia opettajia laitoksilla halutaan kouluttaa.
  • Komulainen, Erkki; Karma, Kai (Helsingin yliopisto, kasvatustieteiden laitos, 2002)
    2. laitos, versio 2.2
  • Komulainen, Erkki; Karma, Kai (Helsingin yliopisto, kasvatustieteiden laitos, 2002)
    2. laitos, versio 2.2