Radikaalin murroksen jäljet : kirjallisuuskatsaus 1960-luvun populaarimusiikin murrokseen ja korkeakouluasteen pop/jazz -laulupedagogiikkaan

Show simple item record

dc.contributor.author Vaari, Veli-Pekka
dc.date.accessioned 2019-06-11T08:36:27Z
dc.date.available 2019-06-11T08:36:27Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10138/302665
dc.identifier.uri URN:NBN:fi-fe2019061119942
dc.description.abstract Tämä tutkielma selvittää, miten 1960-luvun musiikkikulttuurin muutos näkyy suomalaisessa pop/jazz -laulun korkeakouluopetuksessa esteettisen ja praksiaalisen musiikkikasvatuskäsityksen näkökulmista. Pyrin ymmärtämään, mitä suomalaisen populaarimusiikin laulukoulutuksen alalla tapahtuu 2010-luvulla suhteessa 1960-lukuun. Tutkimuskirjallisuudelle esittämäni tutkimuskysymykset ovat: 1) Miten populaarimusiikin laulutapa kehittyi 1960-luvun Suomessa? 2) Miten tämä kehitys näkyy suomalaisessa pop/jazz -laulun korkeakouluopetuksessa? Toteutin tutkimukseni systemaattisena kirjallisuuskatsauksena, jossa esitellään aiemmin aiheesta tehtyjä keskeisiä tutkimuksia ja pyritään antamaan kattava yleiskuva ilmiöstä aikaisempaan tutkimustietoon pohjautuen. Perusteena analysoitavan aineiston valitsemiselle on se, että valikoitu tutkimuskirjallisuus on tutkimukseni kannalta merkittävää. Tutkielmani teoreettisessa viitekehyksessä tarkastelen pop/jazz -laulunopetusta korkeakoulussa ja laulua populaarimusiikissa 1960-luvulla. 1960-luvulla Suomessa laulun kannalta merkittävimmät uudet tyylit olivat angloamerikkalainen pop, folk ja protestilaulu. Käsittelen laulajan tehtävää populaarimusiikissa sekä korkeakouluopetuksen tavoitteita. Merkittävimpänä muutoksena populaarimusiikin laulutavassa Suomessa 1960-luvulla oli irtautuminen pehmeästä ja täysvärähteisestä äänenkäyttötavasta. Suomalaisessa korkeakoulun pop/jazz -laulunopetuksessa populaarimusiikin murros näkyy ennen kaikkea siten, että korkeakoulun opetuskokonaisuuteen kuuluu monien 1960-luvulla Suomeen saapuneiden tyylilajien hallitseminen. Näihin tyylilajeihin sisältyy sellaisia lauluäänen käyttötapoja, joita Suomessa ei tunnettu ennen 1960-lukua. 1960-luvun murroksen jälkeen Suomessa oli sallivampi käsitys siitä, miten on hyväksyttyä laulaa. Jo 1960-luvun aikana tarve populaarimusiikin koulutukselle oli ilmeinen, sillä monen itseoppineen artistin ja yhtyeen taso oli heikko. fi
dc.format.extent 29 fi
dc.language.iso fin fi
dc.title Radikaalin murroksen jäljet : kirjallisuuskatsaus 1960-luvun populaarimusiikin murrokseen ja korkeakouluasteen pop/jazz -laulupedagogiikkaan fi
dc.subject.ysa musiikinhistoria fi
dc.subject.ysa musiikki fi
dc.subject.ysa pedagogiikka fi
dc.subject.ysa populaarimusiikki, fi
dc.subject.ysa jazz fi
dc.subject.ysa laulaminen fi
dc.type.ontasot kandidaatin tutkielma fi
dc.contributor.organization Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, Musiikkikasvatuksen, jazzin ja kansanmusiikin osasto, Musiikkikasvatus fi
dc.format.content fulltext fi

Files in this item

Total number of downloads: Loading...

Files Size Format View
Kandidaatintutkielma Veli-Pekka Vaari VALMIS.pdf 196.5Kb PDF View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record