Meaning negotiation and compensation strategies in EFL teaching materials : A study on two EFL textbook series

Visa fullständig post



Permalänk

http://urn.fi/URN:NBN:fi:hulib-201906112564
Titel: Meaning negotiation and compensation strategies in EFL teaching materials : A study on two EFL textbook series
Författare: Vepsä, Riina
Medarbetare: Helsingin yliopisto, Humanistinen tiedekunta, Nykykielten laitos
University of Helsinki, Faculty of Arts, Department of Modern Languages
Helsingfors universitet, Humanistiska fakulteten, Institutionen för moderna språk
Utgivare: Helsingin yliopisto
Datum: 2019
Språk: eng
Permanenta länken (URI): http://urn.fi/URN:NBN:fi:hulib-201906112564
http://hdl.handle.net/10138/302717
Nivå: pro gradu-avhandlingar
Ämne: englantilainen filologia
English Philology
Engelsk filologi
Abstrakt: Tutkielman tavoitteena on selvittää, miten kahden yläkoulun englannin kielen opetukseen tarkoitetun oppikirjasarjan materiaalit tukevat merkitysneuvottelun ja kompensaatiostrategioiden opetusta. Peruskoulun opetussuunnitelman perusteissa oppilaan tukeminen merkitysneuvottelun käymisessä sekä kompensaatiostrategioiden käytössä mainitaan yhdeksi tavoitteeksi yläkoulun englannin pitkän oppimäärän (A-englanti) opetuksessa. Merkitysneuvottelulla tarkoitetaan viestinnän osapuolien välistä yhteistyötä, jolla pyritään ratkaisemaan viestinnässä ilmennyt ongelma. Kompensaatiostrategioita puolestaan käytetään, jotta kommunikaatio olisi sujuvaa riippumatta aukoista kielitaidossa. Tutkielman aineistona ovat kustannusyhtiö Otavan julkaisema Top-sarja sekä Sanoma Pron julkaisema On the Go -sarja. Tutkielman aineisto koostuu sarjojen tekstikirjojen lukuteksteistä, työkirjojen ja tekstikirjojen tehtävistä ja metateksteistä, sekä sähköisistä opettajan materiaaleista löytyvistä lisätehtävistä. Tutkielmassa tarkastellaan yhteensä kuutta tekstikirjaa, kuutta työkirjaa sekä kuutta opettajan opasta. Tutkielman pääasiallinen menetelmä on kvalitatiivinen sisällönanalyysi. Lisäksi analyysi sisältää kvantitatiivisen tutkimuksen piirteitä. Aineistosta löytyneet tapaukset lasketaan ja luokitellaan niissä esiintyvien strategioiden perusteella. Lisäksi aineistosta löytyneet tehtävät luokitellaan tehtävätyypin perusteella. Lopuksi tutkielmassa vertaillaan sitä, miten tutkielmassa tarkasteltavat kirjasarjat tukevat merkitysneuvottelun ja kompensaatiostrategioiden käyttöä. Tutkielman tulosten perusteella voidaan todeta, että molemmat kirjasarjat sisältävät useita tehtäviä, jotka tukevat kompensaatiostrategioiden käyttöä. Tulokset osoittavat, että kirjasarjoissa on vähän metatekstiä, jossa viitataan kompensaatiostrategioihin ja kirjasarjojen lukutekstit sisältävät joitain esimerkkejä merkitysneuvottelusta. Analyysin pohjalta voidaan todeta, että oppikirjat lähestyvät kompensaatiostrategioita menetelminä oppia sanastoa, ja merkitysneuvottelun ja kompensaatiostrategioiden viestinnällistä potentiaalia tuodaan kirjoissa vain vähän esille. Materiaalit tarjoavat tehtäviä kompensaatiostrategioiden harjoittelulle, mutta muilta osin merkitysneuvottelun ja kompensaatiostrategioiden eksplisiittinen opetus jää hyvin pitkälti opettajan vastuulle.
Subject: Englannin kielen opetus
oppikirjatutkimus
kompensaatiostrategiat
merkitysneuvottelu
sisällönanalyysi


Filer under denna titel

Filer Storlek Format Granska

There are no files associated with this item.

Detta dokument registreras i samling:

Visa fullständig post