Meaning negotiation and compensation strategies in EFL teaching materials : A study on two EFL textbook series

Show simple item record

dc.contributor Helsingin yliopisto, Humanistinen tiedekunta, Nykykielten laitos fi
dc.contributor University of Helsinki, Faculty of Arts, Department of Modern Languages en
dc.contributor Helsingfors universitet, Humanistiska fakulteten, Institutionen för moderna språk sv
dc.contributor.author Vepsä, Riina
dc.date.issued 2019
dc.identifier.uri URN:NBN:fi:hulib-201906112564
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10138/302717
dc.description.abstract Tutkielman tavoitteena on selvittää, miten kahden yläkoulun englannin kielen opetukseen tarkoitetun oppikirjasarjan materiaalit tukevat merkitysneuvottelun ja kompensaatiostrategioiden opetusta. Peruskoulun opetussuunnitelman perusteissa oppilaan tukeminen merkitysneuvottelun käymisessä sekä kompensaatiostrategioiden käytössä mainitaan yhdeksi tavoitteeksi yläkoulun englannin pitkän oppimäärän (A-englanti) opetuksessa. Merkitysneuvottelulla tarkoitetaan viestinnän osapuolien välistä yhteistyötä, jolla pyritään ratkaisemaan viestinnässä ilmennyt ongelma. Kompensaatiostrategioita puolestaan käytetään, jotta kommunikaatio olisi sujuvaa riippumatta aukoista kielitaidossa. Tutkielman aineistona ovat kustannusyhtiö Otavan julkaisema Top-sarja sekä Sanoma Pron julkaisema On the Go -sarja. Tutkielman aineisto koostuu sarjojen tekstikirjojen lukuteksteistä, työkirjojen ja tekstikirjojen tehtävistä ja metateksteistä, sekä sähköisistä opettajan materiaaleista löytyvistä lisätehtävistä. Tutkielmassa tarkastellaan yhteensä kuutta tekstikirjaa, kuutta työkirjaa sekä kuutta opettajan opasta. Tutkielman pääasiallinen menetelmä on kvalitatiivinen sisällönanalyysi. Lisäksi analyysi sisältää kvantitatiivisen tutkimuksen piirteitä. Aineistosta löytyneet tapaukset lasketaan ja luokitellaan niissä esiintyvien strategioiden perusteella. Lisäksi aineistosta löytyneet tehtävät luokitellaan tehtävätyypin perusteella. Lopuksi tutkielmassa vertaillaan sitä, miten tutkielmassa tarkasteltavat kirjasarjat tukevat merkitysneuvottelun ja kompensaatiostrategioiden käyttöä. Tutkielman tulosten perusteella voidaan todeta, että molemmat kirjasarjat sisältävät useita tehtäviä, jotka tukevat kompensaatiostrategioiden käyttöä. Tulokset osoittavat, että kirjasarjoissa on vähän metatekstiä, jossa viitataan kompensaatiostrategioihin ja kirjasarjojen lukutekstit sisältävät joitain esimerkkejä merkitysneuvottelusta. Analyysin pohjalta voidaan todeta, että oppikirjat lähestyvät kompensaatiostrategioita menetelminä oppia sanastoa, ja merkitysneuvottelun ja kompensaatiostrategioiden viestinnällistä potentiaalia tuodaan kirjoissa vain vähän esille. Materiaalit tarjoavat tehtäviä kompensaatiostrategioiden harjoittelulle, mutta muilta osin merkitysneuvottelun ja kompensaatiostrategioiden eksplisiittinen opetus jää hyvin pitkälti opettajan vastuulle. fi
dc.language.iso eng
dc.publisher Helsingin yliopisto fi
dc.publisher University of Helsinki en
dc.publisher Helsingfors universitet sv
dc.subject Englannin kielen opetus
dc.subject oppikirjatutkimus
dc.subject kompensaatiostrategiat
dc.subject merkitysneuvottelu
dc.subject sisällönanalyysi
dc.title Meaning negotiation and compensation strategies in EFL teaching materials : A study on two EFL textbook series en
dc.type.ontasot pro gradu -tutkielmat fi
dc.type.ontasot master's thesis en
dc.type.ontasot pro gradu-avhandlingar sv
dc.subject.discipline englantilainen filologia fi
dc.subject.discipline English Philology en
dc.subject.discipline Engelsk filologi sv
dct.identifier.urn URN:NBN:fi:hulib-201906112564

Files in this item

Files Size Format View
Vepsa_Riina_Pro_gradu_2019.pdf 3.779Mb application/pdf View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record