Nyexaminerade om lärarutbildningen i Sverige och i Finland

Show full item record



Permalink

http://hdl.handle.net/10138/304954

Citation

Bejerot , E , Lampi , L , Forsberg , T , Ahtiainen , R , Björk , L , Hotulainen , R , Parding , K , Sehlstedt , T & Westensson , G 2019 , ' Nyexaminerade om lärarutbildningen i Sverige och i Finland ' , Arbetsmarknad och Arbetsliv , vol. 24 (2018) , nr. 3-4 , s. 66-84 . < https://journals.lub.lu.se/aoa/article/view/18855 >

Title: Nyexaminerade om lärarutbildningen i Sverige och i Finland
Author: Bejerot, Eva; Lampi, Laura; Forsberg, Tina; Ahtiainen, Raisa; Björk, Lisa; Hotulainen, Risto; Parding, Karolina; Sehlstedt, Therese; Westensson, Gunilla
Contributor organization: Avdelningen för pedagogik
Centret för Utbildningsevaluering HEA
Date: 2019-02-20
Language: swe
Number of pages: 19
Belongs to series: Arbetsmarknad och Arbetsliv
ISSN: 1400-9692
URI: http://hdl.handle.net/10138/304954
Abstract: En professionsutbildning utmärks av en spänning mellan teoretisk kunskap och praktisk yrkeskunskap. Vi vet dock inte mycket om hur en professionsutbildning bäst utformas för att förbereda studenter inför yrket. Utifrån tre enkäter, två i Sverige och en i Finland, analyseras nyexaminerade lärares uppfattning om hur förberedda de var för sitt arbete efter lärarutbildningen. Området metodik och praktik hade tydligast samband med känslan av att vara väl förberedd. I flera områden var de finska respondenterna mer kritiska än de svenska. De många positiva omdömena om den finska lärarutbildningen gjorde att vi förväntat oss ett mer positivt resultat i den finska studien.
Subject: 516 Pedagogik
TEACHER
Teacher Education
Peer reviewed: Yes
Rights: unspecified
Usage restriction: openAccess
Self-archived version: publishedVersion


Files in this item

Total number of downloads: Loading...

Files Size Format View
2019_Bejerot_et ... om_L_rarutbildningen...pdf 818.1Kb PDF View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record