Kahden kysymyksen menetelmä lääkärin viestinnässä

Show full item record



Permalink

http://hdl.handle.net/10138/305701

Citation

Köhler , H F , Mattila , V M , Vuorinen , V & Rautava , P 2018 , ' Kahden kysymyksen menetelmä lääkärin viestinnässä ' , Suomen lääkärilehti , Vuosikerta. 73 , Nro 37 , Sivut 2019-2024 . < https://www.laakarilehti.fi/tieteessa/alkuperaistutkimukset/kahden-kysymyksen-menetelma-laakarin-viestinnassa/ >

Title: Kahden kysymyksen menetelmä lääkärin viestinnässä
Author: Köhler, Harry F; Mattila, Ville M; Vuorinen, Ville; Rautava, Paivi
Contributor: Helsingin yliopisto, Valtiotieteellinen tiedekunta
Date: 2018-09-14
Language: fin
Number of pages: 6
Belongs to series: Suomen lääkärilehti
ISSN: 0039-5560
URI: http://hdl.handle.net/10138/305701
Abstract: Lähtökohdat Lääkärin huomion kohdistaminen sairauden tai vaivan merkitykseen potilaan elämässä ja arjessa näyttää tukevan potilaan kuntoutumista. Testasimme Pirkanmaan sairaanhoitopiirissä, miten lääkäreille opetettu kahden kysymyksen menetelmä vaikuttaa potilaiden reflektointiin ja voimaantumiseen vastaanotolla. Menetelmät Kuusi lääkäriä sai tunnin koulutuksen kahden kysymyksen menetelmän käyttöön. Selvitimme kyselyillä vastaanottotilanteiden vaikutuksia potilaisiin ennen lääkärien koulutusta ja sen jälkeen. Tulokset Lääkärien koulutuksen jälkeen potilaat esittivät enemmän elämäänsä ja arkeensa kohdistuvia pohdintoja ja voimaantumista ilmaisevia kommentteja kuin potilaat ennen lääkärien koulutusta. Päätelmät Lääkärien koulutus näytti lisäävän potilaiden pohdintaa vaivansa merkityksestä elämässään ja antavan heille voimaa ja itseluottamusta edistää kuntoutumistaan.
Subject: Physician-Patient Relations
Communication
Patient Participation
Patient Education as Topic
Quality of Life
Activities of Daily Living
316 Hoitotiede
Rights:


Files in this item

Total number of downloads: Loading...

Files Size Format View
SLL372018_2019.pdf 403.5Kb PDF View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record