Videokuva osana näyttämön todellisuutta : video valosuunnittelijan työkaluna

Show simple item record

dc.contributor Teatterikorkeakoulu, Valosuunnittelun maisteriohjelma fi
dc.contributor.author Lanerva, Teo
dc.date.accessioned 2019-12-13T06:34:16Z
dc.date.available 2019-12-13T06:34:16Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10138/308185
dc.identifier.uri URN:NBN:fi-fe2019121348058
dc.description.abstract Käsittelen näyttämöllä nähtäviä videon eri ilmenemismuotoja ja miten ne vaikuttavat kokemukseen tilasta.Aloitan esittävästä videosta sekä sen suhteesta elokuvaan ja televisioon, jonka jälkeen käsittelen videon ei-esittävää puolta. Kirjoittaessani videosta olen huomannut tarkastelevani sitä selvästi valosuunnittelijan näkökulmasta. Ensisijaisesti näenkin itseni valosuunnittelijana, jolle video on yksi työkalu muiden joukossa. Videon saralla oma kiinnostukseni kohdistuu erityisesti videotykkien käyttämiseen monipuolisena valonlähteinä sekä digitaalisena lavasteena, eikä niinkään kertovana elementtinä. Lisäksi tulokulmaani vaikuttaa se, että viimeiset kymmenen vuotta olen työskennellyt pääasiassa sanattomasti kommunikoivien esittävän taiteen alueiden, kuten nykytanssin, nykysirkuksen sekä konserttien parissa. Tavoitteenani on hahmottaa miten videon läsnäolo näyttämöllä vaikuttaa kokemukseen esitystilanteesta, sekä miten videomateriaalin tyyli ja miten se on asetettu näyttämölle vaikuttavat tähän. Tähän asti olen toiminut videon parissa lähinnä intuitiivisesti ja pyrin tämän kirjallisen osion kautta löytämään tuntemuksilleni teoreettista pohjaa, joskin intuition arvoa osana taiteellista prosessia yhtään väheksymättä. Videosta näyttämöllä on kirjoitettu hyvin vähän ja nykytanssin kohdalla vielä vähemmän. Tästä syystä käsittelen tekstissäni videota myös teatterin ja videotaiteen näkökulmasta. Video on hyvin monipuolinen media ja samoin sen näyttämöllä nähtävät olomuodot ja roolit ovat hyvin moninaisia. Kaikille näille ilmenemismuodoille on oma paikkansa laajassa esitysten kirjossa ja videon toimivuus näyttämöllä on ensisijaisesti kiinni sen suhteesta muihin teoksen elementteihin. Tilanne myös elää jatkuvasti, sillä video yleistyy vieläkin kovalla vauhdilla. Vielä hetki sitten vain sci-fi leffojen kuvastoon kuuluneet suuret videoskriinit ovat tulleet osaksi arkea hyvin lyhyen ajan kuluessa. Hiljalleen viimeisen sadan vuoden aikana suhteemme videoon on monipuolistunut ja sen käytölle näyttämöllä on löytynyt hienovireisempiä ulottuvuuksia, kuin mystinen taikatemppu. fi
dc.format.extent 86 fi
dc.language.iso fi fi
dc.relation.isbasedon Flash flash - Andy Warholin kaksi kuolemaa. fi
dc.rights Julkaisu on tekijänoikeussäännösten suojaama teos. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. fi
dc.rights This publication is work protected by copyright. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. en
dc.rights Publikationen är skyddad av upphovsrätten. Den får läsas och skrivas ut för personligt bruk. Användning i kommersiellt syfte är förbjuden. sv
dc.subject videosuunnittelu fi
dc.subject intermediaalisuus fi
dc.subject video näyttämöllä fi
dc.subject ei-esittävä fi
dc.title Videokuva osana näyttämön todellisuutta : video valosuunnittelijan työkaluna fi
dc.subject.ysa valosuunnittelu fi
dc.subject.ysa valo fi
dc.subject.ysa video fi
dc.subject.ysa sumu fi
dc.subject.ysa näyttämöt fi
dc.subject.ysa näyttämötekniikka fi
dc.subject.ysa esittävät taiteet fi
dc.subject.ysa videotaide fi
dc.subject.ysa teatteritaide fi
dc.type.ontasot Maisterin opinnäytetyö fi

Files in this item

Total number of downloads: Loading...

Files Size Format View
V Lanerva_Teo_2019.pdf 18.22Mb PDF View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record