Musiikki ja kerronnan tasot Kirill Serebrennikovin elokuvassa Kesä

Show full item record



Permalink

http://hdl.handle.net/10138/310391

Citation

Österberg , I 2019 , ' Musiikki ja kerronnan tasot Kirill Serebrennikovin elokuvassa Kesä ' , Lähikuva , Vuosikerta. 32 , Nro 2 , Sivut 8-26 . https://doi.org/10.23994/lk.83447

Title: Musiikki ja kerronnan tasot Kirill Serebrennikovin elokuvassa Kesä
Author: Österberg, Ira
Contributor: Helsingin yliopisto, Aleksanteri-instituutti
Date: 2019-07-01
Language: fin
Number of pages: 19
Belongs to series: Lähikuva
ISSN: 2343-399X
URI: http://hdl.handle.net/10138/310391
Abstract: Venäläisen ohjaajan Kirill Serebrennikovin elokuva Kesä (Leto, Venäjä 2018) on tositapahtumiin perustuva, mutta silti voimakkaan fiktiivinen kuvaus Neuvostoliiton underground-rockin noususta valtavirtaan 1980-luvun alkupuolella, päähenkilöinä kaksi neuvostorockin tosielämän suurnimeä Majk Naumenko (1955–1991) ja Viktor Tsoi (1962–1990). Elokuvassa kuullaan luonnollisesti paljon musiikkia: venäläisiä ja länsimaisia 1980-luvun alun rock-hittejä sekä alkuperäisinä että uusina tulkintoina, mutta myös elokuvaa varten sävellettyä originaalimusiikkia. Kesä voitti parhaan soundtrackin palkinnon Cannesissa 2018, mutta sai Venäjällä ristiriitaisen vastaanoton. Artikkelissa keskitytään tarkastelemaan Kesän musiikinkäyttöä formalistisen lähiluvun ja rakenneanalyysin keinoin. Tarkastelun keskiössä on erityisesti elokuvamusiikin narratologia ja Claudia Gorbmanin (1987), Rick Altmanin (1987) ja Guido Heldtin (2013) määritelmät diegeettisyydestä, ei-diegeettisyydestä, supradiegeettisyydestä sekä ekstrafiktiivisyydestä. Tutkimuskysymyksenä on se, miten Kesä-elokuva käyttää neuvostoajan rockia elokuvamusiikkina ja miten tämä musiikinkäyttö ankkuroituu neuvostoelokuvien rock-musiikkikonventioihin. Kesän musiikkistrategiassa muodostuu selkeä vastakkainasettelu kotimaisen ja ulkomaisen, elävän ja nauhoitetun, sekä alkuperäisen ja uudelleentulkitun musiikin välille. Eri musiikkityylien ja kerronnan tasojen välille muodostuu elokuvassa tietynlainen säännönmukaisuus ja tehtävänjako. Se miltä kerronnan tasolta musiikin katsotaan milloinkin tulevan vaikuttaa vahvasti siihen, miten realistisena minkäkin kohtauksen voi lukea, ja tämä puolestaan sitoo elokuvan eri genreperinteisiin: realistisempi, diegeettinen musiikkiesitys ankkuroi elokuvan elämäkertaelokuvien genreen, kun taas täysin epärealistiset, supradiegeettiset musiikkiesitykset viittaavat enemmän musikaaliperinteeseen.
Subject: 6122 Kirjallisuuden tutkimus
Rights:


Files in this item

Total number of downloads: Loading...

Files Size Format View
Musiikki_ja_ker ... ikovin_elokuvassa_Kes_.pdf 829.7Kb PDF View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record