Teknologia kemian opetuksessa Suomessa : kemian opettajien käsityksiä teknologiasta tietokonemittausten näkökulmasta analysoituna
Show simple item record
dc.contributor |
Helsingin yliopisto, Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Kemian osasto |
fi |
dc.contributor |
University of Helsinki, Faculty of Science |
en |
dc.contributor |
Helsingfors universitet, Matematisk-naturvetenskapliga fakulteten |
sv |
dc.contributor.author |
Laakso, Jannica |
|
dc.date.issued |
2020 |
|
dc.identifier.uri |
URN:NBN:fi:hulib-202003111528 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10138/313265 |
|
dc.description.abstract |
Tutkimuksessa tutkittiin Suomen kemian opettajien käsityksiä kemian teknologiasta sekä tietokonemittauksen näkyvyyttä opetuksessa. Tavoitteena oli selvittää, tietävätkö kemian opettajat, mitä tarkoitetaan kemian teknologialla ja millaiset opettajat käyttävät tietokonemittausta opetuksessa.
Tämän tutkimuksen tutkimuskysymykset ovat seuraavat:
1. Miten Suomen kemian opettajat määrittelevät kemian teknologian?
2. Miten opettajat perustelevat tietokonemittausten käyttämistä?
3. Millaiset kemian opettajat käyttävät tietokonemittausta paljon ja millaiset vähän?
Tutkimuksen aineisto hankittiin kyselylomakkeella ja vastausten (n = 193) analysoimisessa yhdistettiin kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia menetelmiä. Avoimia vastauksia analysoitiin laadullisesti ohjelman Microsoft Excel avulla. Ensimmäisen tutkimuskysymyksen analysoitaessa vastauksista etsittiin yhteisiä piirteitä ja niistä muodostettiin luokkia temaattisella analyysillä. Toisen tutkimuskysymyksen analysoimisessa vastauksia luokiteltiin TPACK-malliin pohjautuen. Kolmanteen tutkimuskysymyksen kohdalla dataa analysoitiin kvantitatiivisesti ohjelmalla SPSS.
Tutkimuksen tuloksista havaittiin, ettei kemian teknologian määrittely ole opettajille yksiselitteistä ja että noin kolmasosa vastaajista ei hyödynnä tietokonemittauksia lainkaan kemian opetuksessa. Syy vähäiseen käyttöön saattaa selittyä sillä, että tietokonemittauslaitteet nähdään vain sähköisinä työkaluina, eikä niissä nähdä selkeää pedagogista tai ainesisällöllistä hyötyä. Tutkimuksessa havaittiin tietokonemittauslaitteiden olevan eniten käytössä lukion opettajilla, korkeammin koulutuetuilla opettajilla sekä aktiivisesti täydennyskoulutukseen osallistuvilla opettajilla. Perusteluina tietokonemittauksen käyttämättä jättämiselle olivat lähinnä laitteiden ja oman osaamisen puute sekä laitteiden kokeminen tarpeettomiksi alemmilla luokilla. |
fi |
dc.language.iso |
fin |
|
dc.publisher |
Helsingin yliopisto |
fi |
dc.publisher |
University of Helsinki |
en |
dc.publisher |
Helsingfors universitet |
sv |
dc.title |
Teknologia kemian opetuksessa Suomessa : kemian opettajien käsityksiä teknologiasta tietokonemittausten näkökulmasta analysoituna |
fi |
dc.type.ontasot |
pro gradu -tutkielmat |
fi |
dc.type.ontasot |
master's thesis |
en |
dc.type.ontasot |
pro gradu-avhandlingar |
sv |
dc.subject.discipline |
Kemian opettajan koulutus |
fi |
dct.identifier.urn |
URN:NBN:fi:hulib-202003111528 |
|
Files in this item
Total number of downloads: Loading...
This item appears in the following Collection(s)
Show simple item record