Toiseuttava erityistarve – ADHD-diagnosoitujen nuorten identiteettineuvottelut heidän koulukokemuksissaan

Show full item record



Permalink

http://hdl.handle.net/10138/313825

Citation

Honkasilta , J 2019 , ' Toiseuttava erityistarve – ADHD-diagnosoitujen nuorten identiteettineuvottelut heidän koulukokemuksissaan ' , Kasvatus , Vuosikerta. 50 , Nro 1 , Sivut 6-19 .

Title: Toiseuttava erityistarve – ADHD-diagnosoitujen nuorten identiteettineuvottelut heidän koulukokemuksissaan
Author: Honkasilta, Juho
Other contributor: Helsingin yliopisto, Kasvatustieteiden osasto


Date: 2019-03
Language: fin
Number of pages: 14
Belongs to series: Kasvatus
ISSN: 0022-927X
URI: http://hdl.handle.net/10138/313825
Abstract: Tämän diskurssianalyyttisen tutkimusartikkelin tarkoituksena on tuottaa perusteltu puheenvuoro toiseuttavia identiteettikategorioita tuottavan tarvediskurssin tarkasteluun peruskoulukontekstissa. Artikkelissa analysoidaan 13:n aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö -diagnoosin (ADHD) kanssa elävän nuoren identiteettineuvotteluita heidän koulukokemuksiaan koskevassa haastatteluvuorovaikutuksessa. Nuoret tuottivat erityisopetuksesta ja ADHD-diagnoosista haastatteluvuorovaikutuksessa lähtökohtaisesti itseään negatiivisesti määrittäviä sosiaalisia kategorioita pyrkimällä spontaanisti normalisoimaan identiteettinsä suhteessa niihin. Erityisoppilaasta ja ADHD-oppilaasta tuotettiin nuorten sisäistämiä toiseuttavia identiteettikategorioita. Artikkelissa pohditaan koulun roolia toiseuttavien diskurssien ylläpitäjänä ja purkajana problematisoimalla erityisen (tuen) tarpeen käsite, retoriikka ja käytännöt. Asiasanat: aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö (ADHD), toiseus, erityistarve, diskurssianalyysi
Subject: 516 Kasvatustieteet
ADHD
toiseus
erityistarve
diskurssianalyysi
Rights:


Files in this item

Total number of downloads: Loading...

Files Size Format View
Honkasilta_2019 ... uhe_Final_draft_versio.pdf 83.02Kb PDF View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record