Myllyntaus , O , Karttunen , S , Ruokonen , I & Ruismäki , H 2017 , ' Julkinen taide osana opiskeluympäristöä : lukiolaisten kokemuksia ' , Nuorisotutkimus , Vuosikerta. 35 , Nro 1-2 , Sivut 55-78 .
Title: | Julkinen taide osana opiskeluympäristöä : lukiolaisten kokemuksia |
Alternative title: | Public art as part of study environment : experiences of upper secondary school students |
Author: | Myllyntaus, Oona; Karttunen, Sari; Ruokonen, Inkeri; Ruismäki, Heikki |
Contributor organization: | Kasvatustieteiden osasto Opettajien akatemia |
Date: | 2017-08-18 |
Language: | fin |
Number of pages: | 24 |
Belongs to series: | Nuorisotutkimus |
ISSN: | 0780-0886 |
URI: | http://hdl.handle.net/10138/314234 |
Abstract: | Artikkelissa selvitetään, miten nuoret kokevat julkisen taiteen lukion arjessa. Tutkimuskohteena ovat norjalaisen Frognin lukion pysyvät nykytaideteokset, jotka ovat kaikki muodoltaan valoinstallaatioita. Prosenttiperiaatteella toteutettu teoskokonaisuus Skolelys (2001–2006) sisältää useita teoksia koulun sisällä ja yhden koulun pihassa. Kanssatutkijoina ovat toimineet lukion toisen luokan opiskelijat (n=16). Lukiolaisten julkisen taiteen vastaanottoa koulussa on selvitetty teosten äärellä tutkimushetkellä ja nuorten kokemukset on analysoitu laadullisen sisällönanalyysin keinoin taiteen vastaanottotutkimuksen ja kokonaisvaltaisen oppimisympäristöajattelun näkökulmista. Yksi prosenttiperiaatteella toteutetun taiteen tavoitteista on tuottaa taide-elämyksiä ja tehdä mahdolliseksi yllättävänkin taiteen kohtaaminen arjen ympäristöissä. Tutkimustulokset osoittavat, että kouluarkkitehtuuriin integroidut julkiset taideteokset ovat usealle lukiolaiselle kuitenkin taideteoksina huomaamattomia. Teokset puhuttelivat nuoria lähinnä esteettisellä tasolla. Nuorten mielestä taideteokset opiskeluympäristössä vaikuttavat heihin tavalla, jota he eivät itse huomaa. Vaikka nuorten taiteen vastaanotossa ei korostunut teosten taidestatus, teoskokemukset olivat nuorille pääosin merkittäviä. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää hiljaisen estetiikan ja arjen estetiikan tutkimuksissa sekä käytännössä suunniteltaessa uusia ja vuorovaikutteisia oppimisympäristöjä. |
Subject: |
516 Kasvatustieteet
public art, young people, contemporary art learning environment, art reception julkinen taide nuoret vastaanotto opiskeluympäristö nykytaide |
Peer reviewed: | Yes |
Rights: | unspecified |
Usage restriction: | openAccess |
Self-archived version: | publishedVersion |
Total number of downloads: Loading...
Files | Size | Format | View |
---|---|---|---|
Nuorisotutkimus_Myllyntaus_ym.pdf | 609.6Kb |
View/ |