Julkinen taide osana opiskeluympäristöä : lukiolaisten kokemuksia

Show full item record



Permalink

http://hdl.handle.net/10138/314234

Citation

Myllyntaus , O , Karttunen , S , Ruokonen , I & Ruismäki , H 2017 , ' Julkinen taide osana opiskeluympäristöä : lukiolaisten kokemuksia ' , Nuorisotutkimus , Vuosikerta. 35 , Nro 1-2 , Sivut 55-78 .

Title: Julkinen taide osana opiskeluympäristöä : lukiolaisten kokemuksia
Alternative title: Public art as part of study environment : experiences of upper secondary school students
Author: Myllyntaus, Oona; Karttunen, Sari; Ruokonen, Inkeri; Ruismäki, Heikki
Contributor organization: Kasvatustieteiden osasto
Opettajien akatemia
Date: 2017-08-18
Language: fin
Number of pages: 24
Belongs to series: Nuorisotutkimus
ISSN: 0780-0886
URI: http://hdl.handle.net/10138/314234
Abstract: Artikkelissa selvitetään, miten nuoret kokevat julkisen taiteen lukion arjessa. Tutkimuskohteena ovat norjalaisen Frognin lukion pysyvät nykytaideteokset, jotka ovat kaikki muodoltaan valoinstallaatioita. Prosenttiperiaatteella toteutettu teoskokonaisuus Skolelys (2001–2006) sisältää useita teoksia koulun sisällä ja yhden koulun pihassa. Kanssatutkijoina ovat toimineet lukion toisen luokan opiskelijat (n=16). Lukiolaisten julkisen taiteen vastaanottoa koulussa on selvitetty teosten äärellä tutkimushetkellä ja nuorten kokemukset on analysoitu laadullisen sisällönanalyysin keinoin taiteen vastaanottotutkimuksen ja kokonaisvaltaisen oppimisympäristöajattelun näkökulmista. Yksi prosenttiperiaatteella toteutetun taiteen tavoitteista on tuottaa taide-elämyksiä ja tehdä mahdolliseksi yllättävänkin taiteen kohtaaminen arjen ympäristöissä. Tutkimustulokset osoittavat, että kouluarkkitehtuuriin integroidut julkiset taideteokset ovat usealle lukiolaiselle kuitenkin taideteoksina huomaamattomia. Teokset puhuttelivat nuoria lähinnä esteettisellä tasolla. Nuorten mielestä taideteokset opiskeluympäristössä vaikuttavat heihin tavalla, jota he eivät itse huomaa. Vaikka nuorten taiteen vastaanotossa ei korostunut teosten taidestatus, teoskokemukset olivat nuorille pääosin merkittäviä. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää hiljaisen estetiikan ja arjen estetiikan tutkimuksissa sekä käytännössä suunniteltaessa uusia ja vuorovaikutteisia oppimisympäristöjä.
Subject: 516 Kasvatustieteet
public art, young people, contemporary art
learning environment, art reception
julkinen taide
nuoret
vastaanotto
opiskeluympäristö
nykytaide
Peer reviewed: Yes
Rights: unspecified
Usage restriction: openAccess
Self-archived version: publishedVersion


Files in this item

Total number of downloads: Loading...

Files Size Format View
Nuorisotutkimus_Myllyntaus_ym.pdf 609.6Kb PDF View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record