"We are not English, we are Zambian" : Attitudes of Zambian university students towards the language of instruction in basic education
Show simple item record
dc.contributor |
Helsingin yliopisto, Humanistinen tiedekunta |
fi |
dc.contributor |
University of Helsinki, Faculty of Arts |
en |
dc.contributor |
Helsingfors universitet, Humanistiska fakulteten |
sv |
dc.contributor.author |
Kirkkari, Jenna |
|
dc.date.issued |
2020 |
|
dc.identifier.uri |
URN:NBN:fi:hulib-202006223350 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10138/316747 |
|
dc.description.abstract |
Tutkielmassa tarkastellaan yliopisto-opiskelijoiden opetuskieleen liittyviä kokemuksia sekä asenteita Sambiassa. Monikielisessä Sambiassa, englanti opetuskielenä aiheuttaa haasteita muun muassa oppilaiden lukutaidossa ja opetuksen ymmärtämisessä. Tutkimuksella pyritään selvittämään, millaisia kokemuksia ja kieliasenteita opiskelijoilla on Sambian perusopetuksen (luokka-asteet 1-12) opetuskielen valintaan liittyen. Tutkimuskysymykset keskittyvät opiskelijoiden henkilökohtaisiin kielellisiin kokemuksiin ja -asenteisiin liittyen englannin kielen ja sambialaisten kielten käyttöön opetuskielinä peruskoulussa.
Tutkimusaineistona ovat University of Zambia -yliopiston opiskelijoiden kanssa tehdyt haastattelut ja niiden ääninauhoitteet. 12 opiskelijan haastatteluissa keskityttiin heidän kielitaustaansa, henkilökohtaisiin kokemuksiinsa kieleen liittyen koulumaailmassa, mahdollisiin opetuskieleen liittyneisiin haasteisiin, sekä kieliasenteisiin. Haastatteluissa nousi esiin myös opiskelijoiden omia ehdotuksia Sambian koulutuskielipolitiikan kehittämiseksi.
Tutkimuksen perusteella useat opiskelijat kokivat haasteita englannin ymmärtämisessä ja luku- sekä kirjoittamistaidossa peruskoulun aikana. Useimmat opiskelijoista kertoivat, että paikallisten kielten käytön kieltämisen takia heillä oli haasteita esimerkiksi osallistua opetukseen tai kysyä neuvoa opettajalta. Opiskelijoiden mukaan opetuskielen valinta ja ainoastaan tiettyjen kielten salliminen kouluissa aiheuttivat haasteita myös sosiaalisissa suhteissa. Kieliasenteita tarkastellessa opiskelijat osoittivat huomattavaa tukea paikallisille kielille ja niiden käytölle sambialaisessa koulusysteemissä. Sambialaisten kielten tärkeyttä korostettiin oman kulttuurin ja kielen merkityksellä, sekä opetuksen ymmärtämisen lisäämisellä. Englannin kieltä pidettiin kuitenkin välttämättömänä osana sambialaista yhteiskuntaa. Opiskelijat ehdottivat opetuskielipolitiikalle sallivimpia asenteita paikallisten kielten käyttöä kohtaan ja tasapainon löytämistä englannin ja sambialaisten kielten käytön välille opetuksessa. |
fi |
dc.language.iso |
eng |
|
dc.publisher |
Helsingin yliopisto |
fi |
dc.publisher |
University of Helsinki |
en |
dc.publisher |
Helsingfors universitet |
sv |
dc.subject |
monikielisyys Afrikassa |
|
dc.subject |
monikielinen koulutus |
|
dc.subject |
opetuskieli |
|
dc.subject |
kieliasenteet |
|
dc.title |
"We are not English, we are Zambian" : Attitudes of Zambian university students towards the language of instruction in basic education |
en |
dc.type.ontasot |
pro gradu -tutkielmat |
fi |
dc.type.ontasot |
master's thesis |
en |
dc.type.ontasot |
pro gradu-avhandlingar |
sv |
dct.identifier.urn |
URN:NBN:fi:hulib-202006223350 |
|
dc.subject.specialization |
ei opintosuuntaa |
fi |
dc.subject.specialization |
no specialization |
en |
dc.subject.specialization |
ingen studieinriktning |
sv |
dc.subject.degreeprogram |
Englannin kielen ja kirjallisuuden maisteriohjelma |
fi |
dc.subject.degreeprogram |
Master's Programme in English Studies |
en |
dc.subject.degreeprogram |
Magisterprogrammet i engelska språket och litteraturen |
sv |
Files in this item
Total number of downloads: Loading...
This item appears in the following Collection(s)
Show simple item record