”Näistä oppilaat innostuvat!” : analyysissa alakoulun opettajien suosittelemat lastenkirjat ja niiden päähenkilöt
Show simple item record
dc.contributor |
Helsingin yliopisto, Humanistinen tiedekunta |
fi |
dc.contributor |
University of Helsinki, Faculty of Arts |
en |
dc.contributor |
Helsingfors universitet, Humanistiska fakulteten |
sv |
dc.contributor.author |
Handolin, Viivi |
|
dc.date.issued |
2020 |
|
dc.identifier.uri |
URN:NBN:fi:hulib-202006223392 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10138/316817 |
|
dc.description.abstract |
Tutkielmassa tarkastellaan Lukuklaani-kyselyssä eniten opettajien mainintoja saaneita lastenromaaneja alakoulun 1.–6. luokilla sekä teoksiin rakentuvia päähenkilöitä kielellis- kerronnallisen analyysin avulla. Tutkielmassa selvitetään, mitkä teokset saavat eniten mainintoja kullakin luokka-asteella, millaisia piirteitä teoksista nousee, millaisiksi päähenkilöt alkavat rakentua teosten alkupuolen luvuissa ja millaisin keinoin henkilöhahmoja luodaan. Analyysissa tarkastellaan myös, millaisia lapsiin kohdistuvia käsityksiä, asenteita ja normeja teoksista välittyy ja miten analyysin tulokset suhteutuvat J. A. Appleyardin teoriaan lukijana kehittymisen portaista.
Aineisto koostuu vuonna 2017 toteutetun Lukuklaani-kyselyn vastauksista (N = 625) sekä eniten mainintoja saaneiden lastenromaanien alkuluvuista. Tarkasteltavat teokset ovat Konsta, eka A; Ella ja kaverit 1; Hetki lyö, Risto Räppääjä; Harry Potter ja viisasten kivi sekä Neropatin päiväkirja, Greg Heffleyn julkaisu. Keskeisimpiä teoreettisia viitekehyksiä ovat diskurssintutkimus, fennistinen kieliopintutkimus, lastenkirjallisuuden tutkimus sekä narratologia.
Analyysissa osoitetaan, että opettajien eniten mainitsemissa teoksissa painottuvat kotimaiset ja melko uudet sarjaromaanit ja että suositut teokset vaihtelevat selkeästi eri luokka-asteiden välillä. Päähenkilöiden analyysissa osoitetaan, että lastenromaanien päähenkilöiden rakentumisessa hyödynnetään paitsi suoraa määrittelyä myös ennen kaikkea epäsuoraa esitystä. Päähenkilö rakentuu vahvasti henkilöasetelman kautta suhteessa aikuiseen ja ikätovereihin sekä sen kautta, miten hän suhtautuu ympäristöönsä ja siitä nouseviin arvoihin ja normeihin ja miten hänen toimintansa ilmentää niitä.
Tarkasteltujen lastenromaanien alkuluvuissa päähenkilöt kuvataan pääosin taitaviksi, järkeviksi, rohkeiksi ja oma-aloitteisiksi aktiivisiksi toimijoiksi. Teoksista välittyy lapsen jatkuvan kehittymisen, hyvien sosiaalisten taitojen ja mielenhallintataitojen arvostamista. Päähenkilöihin rakentuu Appleyardin teorian mukaisesti sankaruutta, jonka sisältö kytkeytyy yhteiskunnan arvostuksiin. |
fi |
dc.language.iso |
fin |
|
dc.publisher |
Helsingin yliopisto |
fi |
dc.publisher |
University of Helsinki |
en |
dc.publisher |
Helsingfors universitet |
sv |
dc.subject |
lastenkirjallisuus |
|
dc.subject |
diskurssintutkimus |
|
dc.subject |
kieliopintutkimus |
|
dc.subject |
narratologia |
|
dc.subject |
henkilökuvaus |
|
dc.subject |
kerronta |
|
dc.title |
”Näistä oppilaat innostuvat!” : analyysissa alakoulun opettajien suosittelemat lastenkirjat ja niiden päähenkilöt |
fi |
dc.type.ontasot |
pro gradu -tutkielmat |
fi |
dc.type.ontasot |
master's thesis |
en |
dc.type.ontasot |
pro gradu-avhandlingar |
sv |
dc.subject.yso |
lukuklaani |
und |
dc.subject.yso |
alakoulu |
und |
dc.subject.yso |
päähenkilö |
und |
dc.subject.yso |
lastenromaani |
und |
dc.subject.yso |
lastenkirjat |
und |
dct.identifier.urn |
URN:NBN:fi:hulib-202006223392 |
|
dc.subject.specialization |
Suomen kieli |
fi |
dc.subject.specialization |
Finnish Language |
en |
dc.subject.specialization |
Finska språket |
sv |
dc.subject.degreeprogram |
Suomen kielen ja suomalais-ugrilaisten kielten ja kulttuurien maisteriohjelma |
fi |
dc.subject.degreeprogram |
Master's Programme in Finnish and Finno-Ugrian Languages and Cultures |
en |
dc.subject.degreeprogram |
Magisterprogrammet i finska och finskugriska språk och kulturer |
sv |
Files in this item
Total number of downloads: Loading...
This item appears in the following Collection(s)
Show simple item record