”Näistä oppilaat innostuvat!” : analyysissa alakoulun opettajien suosittelemat lastenkirjat ja niiden päähenkilöt

Show simple item record

dc.contributor Helsingin yliopisto, Humanistinen tiedekunta fi
dc.contributor University of Helsinki, Faculty of Arts en
dc.contributor Helsingfors universitet, Humanistiska fakulteten sv
dc.contributor.author Handolin, Viivi
dc.date.issued 2020
dc.identifier.uri URN:NBN:fi:hulib-202006223392
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10138/316817
dc.description.abstract Tutkielmassa tarkastellaan Lukuklaani-kyselyssä eniten opettajien mainintoja saaneita lastenromaaneja alakoulun 1.–6. luokilla sekä teoksiin rakentuvia päähenkilöitä kielellis- kerronnallisen analyysin avulla. Tutkielmassa selvitetään, mitkä teokset saavat eniten mainintoja kullakin luokka-asteella, millaisia piirteitä teoksista nousee, millaisiksi päähenkilöt alkavat rakentua teosten alkupuolen luvuissa ja millaisin keinoin henkilöhahmoja luodaan. Analyysissa tarkastellaan myös, millaisia lapsiin kohdistuvia käsityksiä, asenteita ja normeja teoksista välittyy ja miten analyysin tulokset suhteutuvat J. A. Appleyardin teoriaan lukijana kehittymisen portaista. Aineisto koostuu vuonna 2017 toteutetun Lukuklaani-kyselyn vastauksista (N = 625) sekä eniten mainintoja saaneiden lastenromaanien alkuluvuista. Tarkasteltavat teokset ovat Konsta, eka A; Ella ja kaverit 1; Hetki lyö, Risto Räppääjä; Harry Potter ja viisasten kivi sekä Neropatin päiväkirja, Greg Heffleyn julkaisu. Keskeisimpiä teoreettisia viitekehyksiä ovat diskurssintutkimus, fennistinen kieliopintutkimus, lastenkirjallisuuden tutkimus sekä narratologia. Analyysissa osoitetaan, että opettajien eniten mainitsemissa teoksissa painottuvat kotimaiset ja melko uudet sarjaromaanit ja että suositut teokset vaihtelevat selkeästi eri luokka-asteiden välillä. Päähenkilöiden analyysissa osoitetaan, että lastenromaanien päähenkilöiden rakentumisessa hyödynnetään paitsi suoraa määrittelyä myös ennen kaikkea epäsuoraa esitystä. Päähenkilö rakentuu vahvasti henkilöasetelman kautta suhteessa aikuiseen ja ikätovereihin sekä sen kautta, miten hän suhtautuu ympäristöönsä ja siitä nouseviin arvoihin ja normeihin ja miten hänen toimintansa ilmentää niitä. Tarkasteltujen lastenromaanien alkuluvuissa päähenkilöt kuvataan pääosin taitaviksi, järkeviksi, rohkeiksi ja oma-aloitteisiksi aktiivisiksi toimijoiksi. Teoksista välittyy lapsen jatkuvan kehittymisen, hyvien sosiaalisten taitojen ja mielenhallintataitojen arvostamista. Päähenkilöihin rakentuu Appleyardin teorian mukaisesti sankaruutta, jonka sisältö kytkeytyy yhteiskunnan arvostuksiin. fi
dc.language.iso fin
dc.publisher Helsingin yliopisto fi
dc.publisher University of Helsinki en
dc.publisher Helsingfors universitet sv
dc.subject lastenkirjallisuus
dc.subject diskurssintutkimus
dc.subject kieliopintutkimus
dc.subject narratologia
dc.subject henkilökuvaus
dc.subject kerronta
dc.title ”Näistä oppilaat innostuvat!” : analyysissa alakoulun opettajien suosittelemat lastenkirjat ja niiden päähenkilöt fi
dc.type.ontasot pro gradu -tutkielmat fi
dc.type.ontasot master's thesis en
dc.type.ontasot pro gradu-avhandlingar sv
dc.subject.yso lukuklaani und
dc.subject.yso alakoulu und
dc.subject.yso päähenkilö und
dc.subject.yso lastenromaani und
dc.subject.yso lastenkirjat und
dct.identifier.urn URN:NBN:fi:hulib-202006223392
dc.subject.specialization Suomen kieli fi
dc.subject.specialization Finnish Language en
dc.subject.specialization Finska språket sv
dc.subject.degreeprogram Suomen kielen ja suomalais-ugrilaisten kielten ja kulttuurien maisteriohjelma fi
dc.subject.degreeprogram Master's Programme in Finnish and Finno-Ugrian Languages and Cultures en
dc.subject.degreeprogram Magisterprogrammet i finska och finskugriska språk och kulturer sv

Files in this item

Total number of downloads: Loading...

Files Size Format View
Handolin_Viivi_Naista_oppilaat_innostuvat_2020.pdf 1.627Mb PDF View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record