Mikä minusta tulee isona? Lääketieteen opiskelijoiden uraohjauksen mallit

Show full item record



Permalink

http://hdl.handle.net/10138/319970

Citation

Niemi-Murola , L & Rellman , J 2020 , ' Mikä minusta tulee isona? Lääketieteen opiskelijoiden uraohjauksen mallit ' , Suomen lääkärilehti , Vuosikerta. 75 , Nro 5 , Sivut 258-262 . < https://www.laakarilehti.fi/pdf/2020/SLL52020-258.pdf >

Title: Mikä minusta tulee isona? Lääketieteen opiskelijoiden uraohjauksen mallit
Author: Niemi-Murola, Leila; Rellman, Johanna
Contributor organization: Diagnostis-terapeuttinen osasto
HUS Leikkaussalit, teho- ja kivunhoito
Opettajien akatemia
Date: 2020
Language: fin
Number of pages: 5
Belongs to series: Suomen lääkärilehti
ISSN: 0039-5560
URI: http://hdl.handle.net/10138/319970
Abstract: Lähtökohdat Suomessa lääketieteen opiskelijoille ei ole tarjolla järjestelmällistä uravalinnan ohjausta. Menetelmät Etsimme esimerkkejä lääketieteen opiskelijoiden uravalinnan ohjaukseen soveltuvista malleista tietokannoista heinäkuussa 2019. Systemaattiseen katsaukseen otettiin 8 artikkelia. Tulokset Uraohjausohjelmissa pyrittiin lisäämään opiskelijoiden itsetuntemusta, antamaan tietoa heille sopivista erikoisaloista ja auttamaan heitä menestymään valintamenettelyssä. Ensimmäisten lukuvuosien aikana elementtejä ovat itsetuntemuksen lisääminen persoonallisuustestien avulla, yksilöohjaus ja valinnaiset opinnot. Klinikassa opiskelijat tutustuivat itseään kiinnostaviin erikoisaloihin. Päätelmät Terveyspalvelujärjestelmän kannalta on kustannustehokasta ohjata opiskelijoita hakeutumaan suoraan itselleen sopivalle erikoisalalle. Suomalainen uraohjauksen malli tulee rakentaa koulutus- ja terveyspalvelujärjestelmäämme sopivaksi.
Description: Vertaisarvioitu
Subject: Students, Medical
Career Choice
Vocational Guidance
Specialization
3111 Biolääketieteet
Peer reviewed: Yes
Usage restriction: openAccess
Self-archived version: publishedVersion


Files in this item

Total number of downloads: Loading...

Files Size Format View
SLL52020_258.pdf 316.7Kb PDF View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record