Ugandalaisten pienviljelijöiden markkinoillepääsy ja siihen vaikuttavat tekijät

Näytä kaikki kuvailutiedot



Pysyväisosoite

http://urn.fi/URN:NBN:fi:hulib-202011114418
Julkaisun nimi: Ugandalaisten pienviljelijöiden markkinoillepääsy ja siihen vaikuttavat tekijät
Tekijä: Leinonen, Katri
Muu tekijä: Helsingin yliopisto, Maatalous-metsätieteellinen tiedekunta, Taloustieteen osasto
Julkaisija: Helsingin yliopisto
Päiväys: 2020
Kieli: fin
URI: http://urn.fi/URN:NBN:fi:hulib-202011114418
http://hdl.handle.net/10138/321293
Opinnäytteen taso: pro gradu -tutkielmat
Oppiaine: Maatalousekonomia
Agricultural Economics
Lantbruksekonomi
Tiivistelmä: Suurin osa Ugandan maataloustuotannosta tuotetaan kotitalouksien pienviljelmillä. Kotitalouksien markkinoille osallistumisen lisääminen on tärkeä keino Ugandan kaltaisten maatalousvaltaisten kehitysmaiden tavoitellessa taloudellista kasvua ja ruokaturvan parantamista. Kotitalouksien markkinoille osallistumisen helpottamiseksi on tärkeää tunnistaa tekijät, jotka vaikuttavat markkinointipäätökseen. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, minkälaiset kotitaloudet myyvät tuotteitaan ja mitkä tekijät vaikuttavat kotitalouden päätökseen osallistua markkinoille sekä myyntipaikan valintaan. Tutkimuksen aineistona oli kyselyaineisto, joka oli tehty Ugandassa 1440 kotitaloudelle. Haastattelut kerättiin syys-joulukuussa 2012, ja niissä selvitettiin laajasti kotitalouden taustatietoja sekä sen harjoittamaa maataloutta. Tutkimuskysymykset olivat, myykö kotitalous tuotteitaan vai ei ja mitkä tekijät ovat päätöksen taustalla. Mikäli kotitalous myy tuotteitaan, selvitettiin lisäksi missä myynti tapahtuu ja mitkä tekijät ovat yhteydessä myyntipaikan valintaan. Tarkasteltaviksi tuotteiksi valittiin kolme kasvilajia: Maissi, keittobanaani ja pavut. Aihetta lähestyttiin kotitalouden hyödyn maksimoinnin kautta. Jokaiselle kasville luotiin logistisen regressioanalyysin avulla luotiin malli, jolla kuvattiin kotitalouden päätöstä myydä tai olla myymättä ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Myös myyntipaikan valintaa varten kullekin kasvilajille luotiin malli, joka kuvasi missä kotitalous myy tuotteitaan sekä myyntipaikan valintaa selittäviä tekijöitä. Selittävät muuttujat molempiin malleihin valittiin kirjallisuuden ja kyselyaineiston perusteella. Tämän tutkimuksen perusteella erityisesti sadon määrä vaikutti sekä päätökseen osallistua markkinoille että markkinapaikan valintaan. Tutkituista kolmesta kasvista maissi vaikutti tulosten perusteella kaupallisimmalta kasvilajilta tutkituista kasveista.
Avainsanat: Pienviljely
Uganda
markkinointipäätös
myyntipaikan valinta


Tiedostot

Tiedosto(t) Koko Formaatti Näytä

Tähän julkaisuun ei ole liitetty tiedostoja

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä kaikki kuvailutiedot