Ugandalaisten pienviljelijöiden markkinoillepääsy ja siihen vaikuttavat tekijät

Visa fullständig post



Permalänk

http://urn.fi/URN:NBN:fi:hulib-202011114418
Titel: Ugandalaisten pienviljelijöiden markkinoillepääsy ja siihen vaikuttavat tekijät
Författare: Leinonen, Katri
Medarbetare: Helsingfors universitet, Agrikultur- och forstvetenskapliga fakulteten, Avdelningen för ekonomi
Utgivare: Helsingin yliopisto
Datum: 2020
Språk: fin
Permanenta länken (URI): http://urn.fi/URN:NBN:fi:hulib-202011114418
http://hdl.handle.net/10138/321293
Nivå: pro gradu-avhandlingar
Ämne: Maatalousekonomia
Agricultural Economics
Lantbruksekonomi
Abstrakt: Suurin osa Ugandan maataloustuotannosta tuotetaan kotitalouksien pienviljelmillä. Kotitalouksien markkinoille osallistumisen lisääminen on tärkeä keino Ugandan kaltaisten maatalousvaltaisten kehitysmaiden tavoitellessa taloudellista kasvua ja ruokaturvan parantamista. Kotitalouksien markkinoille osallistumisen helpottamiseksi on tärkeää tunnistaa tekijät, jotka vaikuttavat markkinointipäätökseen. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, minkälaiset kotitaloudet myyvät tuotteitaan ja mitkä tekijät vaikuttavat kotitalouden päätökseen osallistua markkinoille sekä myyntipaikan valintaan. Tutkimuksen aineistona oli kyselyaineisto, joka oli tehty Ugandassa 1440 kotitaloudelle. Haastattelut kerättiin syys-joulukuussa 2012, ja niissä selvitettiin laajasti kotitalouden taustatietoja sekä sen harjoittamaa maataloutta. Tutkimuskysymykset olivat, myykö kotitalous tuotteitaan vai ei ja mitkä tekijät ovat päätöksen taustalla. Mikäli kotitalous myy tuotteitaan, selvitettiin lisäksi missä myynti tapahtuu ja mitkä tekijät ovat yhteydessä myyntipaikan valintaan. Tarkasteltaviksi tuotteiksi valittiin kolme kasvilajia: Maissi, keittobanaani ja pavut. Aihetta lähestyttiin kotitalouden hyödyn maksimoinnin kautta. Jokaiselle kasville luotiin logistisen regressioanalyysin avulla luotiin malli, jolla kuvattiin kotitalouden päätöstä myydä tai olla myymättä ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Myös myyntipaikan valintaa varten kullekin kasvilajille luotiin malli, joka kuvasi missä kotitalous myy tuotteitaan sekä myyntipaikan valintaa selittäviä tekijöitä. Selittävät muuttujat molempiin malleihin valittiin kirjallisuuden ja kyselyaineiston perusteella. Tämän tutkimuksen perusteella erityisesti sadon määrä vaikutti sekä päätökseen osallistua markkinoille että markkinapaikan valintaan. Tutkituista kolmesta kasvista maissi vaikutti tulosten perusteella kaupallisimmalta kasvilajilta tutkituista kasveista.
Subject: Pienviljely
Uganda
markkinointipäätös
myyntipaikan valinta


Filer under denna titel

Filer Storlek Format Granska

There are no files associated with this item.

Detta dokument registreras i samling:

Visa fullständig post