Maahanmuutajataustaisten lasten varhaisten matemaattisten taitojen interventiotutkimus

Näytä kaikki kuvailutiedot



Pysyväisosoite

http://hdl.handle.net/10138/321791

Lähdeviite

Westerholm , A & Aunio , P 2018 , ' Maahanmuutajataustaisten lasten varhaisten matemaattisten taitojen interventiotutkimus ' , NMI-bulletin , Vuosikerta. 28 , Nro 3 , Sivut 32-48 . < https://bulletin.nmi.fi/2018/11/23/maahanmuuttajataustaisten-lasten-varhaisten-matemaattisten-taitojen-interventiotutkimus/ >

Julkaisun nimi: Maahanmuutajataustaisten lasten varhaisten matemaattisten taitojen interventiotutkimus
Tekijä: Westerholm, Alma; Aunio, Pirjo
Muu tekijä: Helsingin yliopisto, Kasvatustieteiden osasto
Päiväys: 2018
Kieli: fin
Sivumäärä: 19
Kuuluu julkaisusarjaan: NMI-bulletin
ISSN: 1236-2778
URI: http://hdl.handle.net/10138/321791
Tiivistelmä: Varhaiset matemaattiset taidot ennustavat vahvasti sitä, kuinka lapsi oppii matematiikkaa myöhemmin. Tässä tutkimuksessa tutkittiin ThinkMath-harjoitusohjelman (Mononen & Aunio, 2012) vaikutusta maahanmuuttajataustaisten esikoululaisten matemaattisten taitojen oppimiseen. Varhaisten matemaattisten taitojen interventio-ohjelmaa muokattiin lisäämällä siihen motivointia sekä ohjaavaa puhetta, sillä näiden on kansainvälisissä tutkimuksissa havaittu pienen ryhmäkoon lisäksi olevan keskeisiä piirteitä tuettaessa maahanmuuttajataustaisten lasten varhaisia matemaattisia taitoja. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia, voidaanko intensiivisellä harjoitusohjelmalla tukea maahanmuuttajataustaisten lasten varhaisia matemaattisia taitoja. Tutkimus tehtiin pääkaupunkiseudulla, ja tutkittavana oli esiopetusryhmään integroituja valmistavaa opetusta saavia lapsia. Lasten varhaisten matemaattisten taitojen osaamista mitattiin Lukukäsitetestillä (Van Luit, Van de Rijt & Aunio, 2006) ennen interventio-ohjelman aloittamista, heti intervention jälkeen ja viisi viikkoa intervention päättymisen jälkeen. Interventioryhmään kuuluneiden maahanmuuttajataustaisten lasten matemaattiset taidot paranivat interventio-ohjelman aikana. Oppimisen lisääntyminen näkyi myös viivästetyssä mittauksessa harjoittelun jo loputtua.
Avainsanat: 516 Kasvatustieteet
Tekijänoikeustiedot:


Tiedostot

Latausmäärä yhteensä: Ladataan...

Tiedosto(t) Koko Formaatti Näytä
Bulletin_2018_3_westerholm.pdf 740.8KB PDF Avaa tiedosto

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä kaikki kuvailutiedot