Kemian opetuksen haasteet vaativan erityisen tuen luokissa

Näytä kaikki kuvailutiedot



Pysyväisosoite

http://urn.fi/URN:NBN:fi:hulib-202012094880
Julkaisun nimi: Kemian opetuksen haasteet vaativan erityisen tuen luokissa
Tekijä: Söderberg, Kirsi
Muu tekijä: Helsingin yliopisto, Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta
Julkaisija: Helsingin yliopisto
Päiväys: 2020
Kieli: fin
URI: http://urn.fi/URN:NBN:fi:hulib-202012094880
http://hdl.handle.net/10138/322623
Opinnäytteen taso: pro gradu -tutkielmat
Oppiaine: Kemian opettajan koulutus
Tiivistelmä: Tämän tutkimuksen tarkoituksena on ollut tutkia kemian opetuksen haasteita vaativan erityisen tuen luokissa opettajien kokemana. Luonnontieteiden ymmärrys on tärkeää yksilön tietoyhteiskunnassa täysvaltaisena jäsenenä toimimisen kannalta. Koulun tehtävänä on pyrkiä herättämään kiinnostus luonnontieteisiin ja ympäröiviin yhteiskunnallisiin aiheisiin. Opiskeluunsa tukea vaativien oppilaiden määrä on kasvussa samalla kun pienluokkia pyritään vähentämään. Tutkimustietoa erityisopetuksessa olevien oppilaiden saamasta kemianopetuksesta on kuitenkin vain vähän saatavilla. Tämän pro gradun tarkoituksena on koota tietoa tätä marginaaliryhmää opettavien opettajien kemian opetuksen kokemuksista. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, jonka kohdejoukon muodostivat yläkoulun vaativan erityisen tuen piirissä oleville opiskelijoille kemiaa opettavat opettajat. Tutkimuksen aineisto on kerätty sähköisenä lomakekyselynä syys- ja lokakuussa 2020. Tutkimuksen tavoitteet määriteltiin tutkimuskysymyksittäin, jotka olivat: 1. Kokevatko opettajat kemian opettamisen mielekkääksi? 2. Mitä mahdollisuuksia ja haasteita kemian opetukseen liittyy? 3. Toteutuuko yhdenvertaisuus opetuksessa? Vastauksia saatiin 46 opettajalta. Tutkimuskysymykset analysoitiin laadullisen analyysin keinoin. Tutkimuksen hypoteesit ja niiden pohjalta luodut tutkimuskysymykset toivat esille merkittäviä haasteita vaativan erityisen tuen kemian opetuksessa. Kemian opiskelu koettiin yleisesti ottaen oppilaille hyödylliseksi erityisesti arjen ja ajattelun taitojen kehittymisen kannalta. Vastaukset kuitenkin osoittavat, että vaativan erityisen tuen oppilaiden kemian opetuksen resurssit ovat merkittävästi yleisopetuksen resursseja heikommat, minkä koetaan muodostuvan haasteeksi kemian opetukselle. Resurssien heikkous heijastui opettajien kokemaan opetuksen mielekkyyteen. Tulosten perusteella korostui myös aineenopettajien ja erityisluokanopettajien yhteistyön merkitys oppilaiden yhdenvertaisen opetuksen mahdollistajana. Oppilaat voivat saada yhdenvertaista, muiden ikäistensä tasoista kemian opetusta vain, jos vaativan erityisen tuen opetuksen edellytykset voidaan taata riittävällä tasolla kaikilla opetuksen osa-alueilla.
Avainsanat: kemian opetus
vaativa erityinen tuki


Tiedostot

Latausmäärä yhteensä: Ladataan...

Tiedosto(t) Koko Formaatti Näytä
Soderberg_Kirsi_progradu_2020.pdf 1.239MB PDF Avaa tiedosto

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä kaikki kuvailutiedot