Slotte , A , Olin-Scheller , C & Tanner , M 2019 , Textmöten i det uppkopplade klassrummet : Digitala resurser och nya litteracitetspraktiker i gymnasieskolans undervisning . i H Höglund , S Jusslin , M Ståhl & A Westerlund (red) , Genom texter och världar : Svenska och litteratur med didaktisk inriktning – festskrift till Ria Heilä-Ylikallio . Åbo Akademis förlag , Åbo , s. 121–137 . < http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-765-927-7 >
Title: | Textmöten i det uppkopplade klassrummet : Digitala resurser och nya litteracitetspraktiker i gymnasieskolans undervisning |
Author: | Slotte, Anna; Olin-Scheller , Christina; Tanner, Marie |
Other contributor: |
Höglund, Heidi
Jusslin, Sofia Ståhl, Matilda Westerlund, Anders |
Contributor organization: | Avdelningen för pedagogik Utbildning i pedagogik Diversity, multilingualism and social justice in education |
Publisher: | Åbo Akademis förlag |
Date: | 2019-08-30 |
Language: | swe |
Number of pages: | 17 |
Belongs to series: | Genom texter och världar |
ISBN: | 978-951-765-926-0 978-951-765-927-7 |
URI: | http://hdl.handle.net/10138/326395 |
Abstract: | Gymnasiestuderande i Norden är idag uppkopplade i klassrummet via datorer och pekplattor och det finns uttalade krav på att lärarna ska digitalisera undervisningen. I denna artikel sätter vi fokus på framväxande nya litteracitetspraktiker i gymnasieklassrum i Sverige och Finland. Syftet är att diskutera hur aspekter av ”new technical stuff” (NTS), den digitala kodens tekniska erbjudanden respektive ”new ethos stuff” (NES), nya användnings- mönster och förhållningssätt, sätts i rörelse i framväxande digitala litteracitets- praktiker (Lankshear & Knobel, 2011). Analyserna bygger på ett video- etnografiskt material, där gymnasiestuderandes interaktion och aktiviteter i klassrummet dokumenterats med hjälp av videoinspelning och skärmspegling av deras mobiltelefoner. Resultatet visar att digitaliseringen kan relateras till en starkare individualisering av undervisningen. Vidare pekar resultaten på att förutsättningar för en mer utvecklad NES i undervisningen tycks vara en genomtänkt introduktion och idé, samt explicit uttryckta förväntningar i förhållande till bruket av digitala resurser. |
Subject: |
516 Pedagogik
digital literacy gymnasiet upper secondary education litteracitetspraktiker new ethos stuff video ethnography Classroom interaction uppkopplade klassrum connected classrooms |
Peer reviewed: | Yes |
Usage restriction: | openAccess |
Self-archived version: | publishedVersion |
Total number of downloads: Loading...
Files | Size | Format | View |
---|---|---|---|
07_Slotte_s._121_137_FINAL.pdf | 2.102Mb |
View/ |