Miten kääntäjänkoulutus voi tukea kielenelvytystä?

Show full item record



Permalink

http://hdl.handle.net/10138/327121

Citation

Kuusi , P 2019 , Miten kääntäjänkoulutus voi tukea kielenelvytystä? julkaisussa M Kok , H Massinen , I Moshnikov , E Penttilä , S Tavi & L Tuomainen (toim) , Pidetään kielet elävinä - Keeping Languages Alive - Piemmö kielet elävinny : AFinLAn vuosikirja 2019 . Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen julkaisuja , Nro 77 , Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA ry , Jyväskylä , Sivut 136-153 , AFinLAn syyssymposium 2018 , 09/11/2018 . https://doi.org/10.30661/afinlavk.83330

Title: Miten kääntäjänkoulutus voi tukea kielenelvytystä?
Author: Kuusi, Päivi
Editor: Kok, Maria; Massinen, Henna; Moshnikov, Ilja; Penttilä, Esa; Tavi, Susanna; Tuomainen, Laura
Contributor: Helsingin yliopisto, Käännöstiede
Publisher: Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA ry
Date: 2019-12-18
Language: fin
Number of pages: 18
Belongs to series: Pidetään kielet elävinä - Keeping Languages Alive - Piemmö kielet elävinny AFinLAn vuosikirja 2019
Belongs to series: Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen julkaisuja
ISBN: 978-951-9388-69-4
URI: http://hdl.handle.net/10138/327121
Abstract: In this paper, translator training is discussed as a form of language revitalisation. Translation has the potential to stimulate the development of an underused language, but this potential is often accompanied by a risk of unwanted source-language influence. In translator training, minority language translators learn to control this influence and critically assess their own translation solutions. If translator training succeeds in empowering speakers of an endangered language to translate, and to translate with an awareness of how their translations might influence the development of the minority language, it can justly be considered language policy par excellence.
Subject: 6121 Kielitieteet
Rights:


Files in this item

Total number of downloads: Loading...

Files Size Format View
83330_Artikkelin_teksti_137108_2_10_20191218.pdf 133.2Kb PDF View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record