Suhtautumisen keinot tekijän äänen rakentajina nykysuomalaisissa esseissä

Näytä kaikki kuvailutiedot



Pysyväisosoite

http://urn.fi/URN:NBN:fi:hulib-202103021561
Julkaisun nimi: Suhtautumisen keinot tekijän äänen rakentajina nykysuomalaisissa esseissä
Tekijä: Lowndes, Ida
Muu tekijä: Helsingin yliopisto, Humanistinen tiedekunta
University of Helsinki, Faculty of Arts
Helsingfors universitet, Humanistiska fakulteten
Julkaisija: Helsingin yliopisto
Päiväys: 2021
Kieli: fin
URI: http://urn.fi/URN:NBN:fi:hulib-202103021561
http://hdl.handle.net/10138/327350
Opinnäytteen taso: pro gradu -tutkielmat
Koulutusohjelma: Suomen kielen ja suomalais-ugrilaisten kielten ja kulttuurien maisteriohjelma
Master's Programme in Finnish and Finno-Ugrian Languages and Cultures
Magisterprogrammet i finska och finskugriska språk och kulturer
Opintosuunta: Suomen kieli
Finnish Language
Finska språket
Tiivistelmä: Tutkielmassa tarkastellaan suomalaisia nykyesseitä tekijän äänen näkökulmasta. Tutkielmassa selvitetään, millaisia tekijän ääniä esseisiin rakentuu ja millaista suhtautumista tekijän ääni osoittaa tekstin muita ääniä kohtaan. Aineisto koostuu viidestä esseestä, jotka on julkaistu osana eri esseistien esseekokoelmia vuosina 2016–2019. Tutkielma sijoittuu tekstilajitutkimuksen kenttään. Tekijän ääntä tarkastellaan tekstilajipiirteenä, joka toteuttaa lajille tyypillisenä pidettyä toimintaa. Menetelmän muodostavat tekstianalyysi ja suhtautumisen teoria. Suhtautumisen teoriasta hyödynnetään sitoutumisen ja tunnearvottamisen systeemejä. Tutkielmassa käsitellään ensin sitoutumisen keinoja, joilla tekijä asettuu eri- tai samanmieliseksi muiden äänien kanssa tai osoittaa erilaiset vaihtoehdot mahdollisiksi. Tekijän ääni rakentuu aineistossa eri sitoutumisen keinoin vuoroin varmaksi ja kantaa ottavaksi, vuoroin pohtivaksi. Toiseksi tarkastellaan tunnearvottamista eli keinoja, joilla tekijä tuo tunneilmauksin esiin negatiivista tai positiivista asennoitumistaan tekstissä käsiteltyjä aiheita kohtaan. Tunneilmaukset rakentavat aineistossa subjektiivista ja arvottavaa tekijän ääntä, joka pyrkii vetoamaan myös lukijaan. Kaiken kaikkiaan tutkielma osoittaa aineiston esseet moniäänisiksi teksteiksi, joissa tekijän ääni on vahvasti läsnä ja keskustelee erilaisten näkökulmien kanssa monipuolisesti. Erimielisyyden osoitukset muita ääniä kohtaan ja negatiivinen tunnearvottaminen osoittautuvat aineistossani yleisemmiksi kuin samanmielisyyden osoitukset ja positiivinen tunnearvottaminen, mutta jokainen aineiston essee on myös hyvin omaääninen ja tekijänsä näköinen.
Avainsanat: Esseet
tekijän ääni
moniäänisyys
suhtautumisen teoria
tekstilaji


Tiedostot

Tiedosto(t) Koko Formaatti Näytä

Tähän julkaisuun ei ole liitetty tiedostoja

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä kaikki kuvailutiedot