dc.contributor |
Helsingin yliopisto, Maatalous-metsätieteellinen tiedekunta |
fi |
dc.contributor |
University of Helsinki, Faculty of Agriculture and Forestry |
en |
dc.contributor |
Helsingfors universitet, Agrikultur- och forstvetenskapliga fakulteten |
sv |
dc.contributor.author |
Sarvela, Konsta |
|
dc.date.issued |
2020 |
|
dc.identifier.uri |
URN:NBN:fi:hulib-202103031606 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10138/327418 |
|
dc.description.abstract |
Tämän tutkielman tavoitteena oli suunnitella, rakentaa ja testata helposti asennettava ja käytettävä
mittauslaitteisto, joka pystyisi mittaamaan reaaliajassa yksinkertaisia suureita, joiden avulla olisi
mahdollista arvioida renkaiden ja maaperän välisen kontaktin vaikutusta maataloustraktorien
liikkuvuuteen. Kehitetty mittauslaitteisto perustuu Arduino Uno mikrokontrolleriin kytkettyihin
kiihtyvyys- ja etäisyys antureihin sekä traktorin väylätietojen lukemiseen. CAN-väylän lukeminen ja
tietojen tallentaminen tapahtui RaspberryPi pienoistietokoneeseen liitetyn CAN-väylä kortin avulla.
Anturit kalibroitiin ja niiden herkkyys tarkistettiin ennen kokeiden suorittamista peltoajossa.
Kiihtyvyysanturit sijoitettiin traktorin taka-akselin päälle molempiin päihin koteloihin ja etäisyysanturit
kiinnitettiin akselin takapuolelle. Kaikkia antureita luettiin RaspberryPi:n sarjaporttiin liitetyn Arduinon
välityksellä ja tiedot tallennettiin tehdyllä python ohjelmalla. Raspberry Pi valittiin tietokoneeksi sen
vähäisen tilavuusvaatimuksen, alhaisen hinnan sekä liitäntöjen monipuolisuuden vuoksi.
Pellon ominaisuuksia seurattiin kuukausittain suoritetuilla penetrometri mittauksilla sekä maahan
upotetuilla SoilScout antureilla, jotka kertoivat maan kosteuden sekä lämpötilan kyseisessä syvyydessä
reaaliajassa. Tämän tarkoituksena oli saada selville pellossa kasvukauden aikana tapahtuvat muutokset,
jotka vaikuttaisivat myös traktorin liikkumiskykyyn.
Mittaukset onnistuivat hyvin ja tulokset arvioitiin olevan laadultaan luotettavia, joten ne tarjoavat monia
muita mahdollisuuksia tulevaisuudessa. Tulokset osoittivat selvästi traktorin liikkuvuuteen vaikuttavat
tekijät ja maanmuokkauksen eri vaiheet pystyttiin havainnoimaan. Tulevaisuuden haasteina säilyvät
edelleen suuren tietomäärän suodattaminen sekä mittauslaitteiden soveltaminen jatkotutkimuksissa.
Työssä kehitetty mittauslaitteisto soveltuu tarkoitukseensa mittaustarkkuuden sekä
kustannustehokkuutensa puolesta hyvin. Tulevaisuudessa parempaan tarkkuuteen voitaisiin päästä
tarkemmilla mittalaitteilla sekä tämän työn pohjalta saaduilla tiedoilla. |
fi |
dc.description.abstract |
The purpose of this thesis was to design, build and test a system, which is capable of measuring in real time
simple quantities influencing on tire-soil contact of agricultural tractors mobility. The measuring equipment
is based on acceleration and distance sensors connected to the Arduino Uno microcontroller. The tractor’s
CAN bus was logged and the data was saved using a CAN bus card connected to a Raspberry Pi
minicomputer.
The sensors were calibrated, and their sensitivity checked before performing the experiments while driving
in the field. Accelerometers were placed on top of the rear axle of the tractor at both ends in housings printed
for them and distance sensors were mounted behind the rear axle. All sensors were logged by using
Raspberry's Raspbian operating system with a python program. The Raspberry was chosen as a computer
because of its demanding low space, low cost, and versatility of interfaces.
The properties of the field were monitored by monthly penetrometer measurements as well as SoilScout
sensors embedded in the ground, which indicated the moisture and temperature of the ground at that depth
in real time. The purpose of this was to find out the changes in the field during the growing season, which
would also affect the tractor's mobility.
The measurement were carried out successfully and the result were considered to be reliable and provide
many other opportunities for the future. The results clearly indicated the factors influencing the tractor’s
mobility and the different stages of the tillage could be recognized. Future challenges remain the filtering
of large amounts of data and the application of measuring equipment in further research. The measurement
equipment developed in the work is well suited for its purpose in terms of measurement accuracy and
economical affordability. In the future, better accuracy could be achieved with more accurate measuring
devices as well as data obtained from this work. |
en |
dc.language.iso |
eng |
|
dc.publisher |
Helsingin yliopisto |
fi |
dc.publisher |
University of Helsinki |
en |
dc.publisher |
Helsingfors universitet |
sv |
dc.subject |
Tire |
en |
dc.subject |
soil |
en |
dc.subject |
contact |
en |
dc.subject |
inflation |
en |
dc.subject |
Arduino |
|
dc.title |
Development of a real-time measurement method for analyzing the influence of tire-soil contact on agricultural tractor mobility |
en |
dc.title.alternative |
Reaaliaikaisen mittausmenetelmän kehittäminen renkaan maaperäkontaktin vaikutuksen analysoimiseksi maatalouden maataloustraktorien liikkuvuuteen |
fi |
dc.type.ontasot |
pro gradu -tutkielmat |
fi |
dc.type.ontasot |
master's thesis |
en |
dc.type.ontasot |
pro gradu-avhandlingar |
sv |
dct.identifier.urn |
URN:NBN:fi:hulib-202103031606 |
|
dc.subject.specialization |
Agroteknologia |
fi |
dc.subject.specialization |
Agrotechnology |
en |
dc.subject.specialization |
Agroteknologi |
sv |
dc.subject.degreeprogram |
Maataloustieteiden maisteriohjelma |
fi |
dc.subject.degreeprogram |
Master's Programme in Agricultural Sciences |
en |
dc.subject.degreeprogram |
Magisterprogrammet i lantbruksvetenskaper |
sv |