Publication series

Recent Submissions

  • Konttori-Gustafsson, Annikka; Rahkonen, Margit; Kuikka, Markus (Taideyliopiston Sibelius-Akatemia DocMus-tohtorikoulu, 2019)
  • Vuori, Hilkka-Liisa; Räsänen, Marika; Heikkinen, Seppo (Taideyliopiston Sibelius-Akatemia DocMus-tohtorikoulu, 2019)
  • Paavolainen, Pentti (2019)
    Finlands teaterhistoria är ett webbläromedel som rymmer en rätt omfattande och detaljerad beskrivning av teaterkonsten i Finland inklusive besläktade konstarter. Materialet är sammanställt för studier på universitetsnivå.
  • Teatterikorkeakoulu / Teaterhögskolan / Theatre Academy Helsinki; Humalisto, Tomi; Karjunen, Kimmo; Kilpeläinen, Raisa (2019)
    The Theatre Academy Helsinki began teaching lighting design in 1986. Since that time, instruction in the degree programme has focused on artistic and technical competence in its mission of helping students form an independent artistic identity. A bold move in its day, the establishment of the lighting design programme has had a profound impact on the Finnish performing arts, as artistic teams have been enriched by a new class of practitioners - artists, thinkers, designers, executors - whose contributions are integral to creating total works of art. Three decades later, lighting design has become established as an artistic field in its own right in the Finnish performing arts; lighting-centred thinking and the use of light have also made strong inroads in other fields, including the fine arts and architecture. The work of lighting designers has left a critical, concrete imprint in the form of both powerful works and collective learning. Despite this, research and articles on the field are rarely published in Finland. This collection, 360 Degrees: Focus on Lighting Design, aims at stimulating conversation about the profession and its history through a diversity of phenomena and perspectives. The hope is that deeper self-understanding will spur further evolution within the field, while making lighting design visible as one art among others. Contributors responded to an open call for submissions, and their writings fall under three broad themes. The first section of this book covers the history of lighting design and its instruction in Finland. In the second, lighting designers reflect on their approach to their work and professional identity as designers and artists. The third and final section delves into questions of visual perception, conceptions of transparency, and the relationship between designer and technology. Originally published in Finnish in 2017, this volume was commissioned to celebrate the 30th anniversary of the lighting design programme at the Theatre Academy of the University of the Arts Helsinki.
  • Esittävien taiteiden tutkimuskeskus (Tutke) / Forskningscentrum för teater, dans och performance / Performing Arts Research Centre (2018)
    This proceedings documents the contents of several of the presentations held at the Perilous Experience? – Extending Experience Through Artistic Research CARPA 5 conference that was held between 31 August and 2 September 2017 at the Theatre Academy of the University of the Arts Helsinki.
  • Svenungsson, Jan (2007)
  • Jalkanen, Tiina (2018)
    Tiina Jalkasen taiteellis-pedagogisen väitöstutkimuksen aiheena on tyttöyden rakentuminen ja ilmeneminen kehollisuudessa ja siitä syntyvä pedagoginen tieto. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia, miten tyttöyttä voidaan ymmärtää nykytanssin näkökulmasta ja sen suuntaamana. Jalkanen analysoi aineistoaan kehollisuudesta käsin kirjoittamalla ja tulkitsemalla kinesteettisen empatian herättämiä aistimuksia ja ajatuksia kirjoitusprosessin aikana. Opetus ja esitykset, samoin kuin tyttöjen haastatteluissa esiin nousseet teemat, kytkeytyvät tutkimuksessa moninaisiin teorioihin. Tarkempaan lähilukuun Jalkanen käyttää havainnointimenetelmää, matkan varrella kehittämäänsä "viisikehokkaan" analyysimenetelmää, jonka avulla hän havainnoi tyttöjen liikkumista ja tanssia. Tutkimuksen aineiston perustan muodostaa kolme nuorten tyttöoppilaiden kanssa toteutettua tanssiteosta, jotka muodostavat tyttötrilogiaksi nimetyn teossarjan. Tyttötrilogian osat Pink kapina (2001), InExit (2003) ja Voimapiste (2005) saivat ensi-iltansa vantaalaisissa esitystiloissa. Tutkimusaineisto muodostuu kokonaisuudessaan tyttötrilogian 19 videotaltioinnin koosteesta ja yhdeksän tytön haastatteluaineistosta. Tiina Jalkanen on tanssin "moniottelija". Tanssin kentällä hän on toiminut tanssijana, koreografina, opettajana ja tutkijana.
  • Siukonen, Jyrki (2018)
    Time of Roses (Ruusujen aika) is a rare flower in the history of Finnish cinema. On its release in February 1969, the urban science fiction film set in the year 2012 was an oddity in a Nordic semi-urban society lacking any tradition in speculative fiction. Fifty years on, as local literature has slowly caught up with the 21st century, Time of Roses still remains the only representative example of serious science fiction film in Finland. This small book is the first study dedicated to the film and its basic ideas – at least in part. Rather than a survey devoted to the work of the director Risto Jarva (1934–1977), a leading Finnish filmmaker of his generation, the book in your hands is a conjecture about the intellectual and artistic background of Time of Roses.
  • Tuorila, Laura (2018)
    Laura Tuorilan kirjassa Paikan baletti - kokemuksellinen liike rakennetussa ympäristössä tarkastellaan kehon liikkeen ja tilan välistä suhdetta. Liikettä tarkastellaan ensin havaitsemisen tasolla ja sitten laajemmin henkilökohtaista ja sosiaalista tilaa rakentavana toimintana. Mielenkiinnon kohteena on julkinen kaupunkiympäristö ja ihmisen arjen toiminnoissa tapahtuva liike. Rakennetussa ympäristössä liikkumista on usein tarkasteltu liikenteenä. Toinen toistuva tapa lähestyä asiaa on ollut romantisoitu matka. Kirjassa asetutaan näiden tarkastelutasojen välille ja tutkitaan arjen liikkeeseen liittyviä henkilökohtaisia tekijöitä. Esitellystä teoriasta johdetaan periaatteet kehon liikettä monipuolisesti huomioivalle julkisen kaupunkiympäristön suunnittelulle. Kirjoittaja Laura Tuorila on tilasuunnittelija ja tanssija. Kirjassa eritelty ja artikuloitu kehollinen tieto perustuu Tuorilan tanssijakokemukseen koreografi Willi Dornerin teoksessa Bodies in Urban Spaces.
  • Teatterikorkeakoulu / Teaterhögskolan / Theatre Academy Helsinki; Numminen, Katariina; Kilpi, Maria; Hyrkkänen, Mari (2018)
    Dramaturgiakirja - Kaikki järjestyy aina avaa näkökulmia esittävissä taiteissa viime vuosikymmeninä tapahtuneisiin murroksiin. Teksti- ja tarinakeskeisten paradigmojen rinnalle on noussut esitystä ja esityksellisyyttä painottavia ajattelutapoja. Samalla perinteiset käsitykset katsojuudesta, tekijyydestä ja valmiista taideteoksesta on määritelty uudelleen. Dramaturgialla - osien välisten suhteiden taiteella - on keskeinen rooli näiden kysymysten näkyväksi tekemisessä, jäsentämisessä ja artikuloimisessa. Kirja johdattaa lukijan tämänhetkisen dramaturgiakeskustelun ytimeen. Artikkeleissa käsitellään muun muassa kirjoittamista, lukemista, dramaturgian filosofiaa, dramaturgian ja automatisaation suhdetta sekä näytelmää esityksellisen käänteen jälkeen. Teos sisältää paitsi kentällä syntynyttä tekijätietoa myös dramaturgisen sanaston, jossa avataan nykydramaturgian keskeiset käsitteet. 2000-luvulla on puhuttu teatterin ja muidenkin taiteenalojen eri ammattien dramaturgisoitumisesta. Dramaturginen kokoava, leikkaava ja organisoiva työ ei kuulu vain alan erityisosaajille. Kirja onkin kirjoitettu niin oppikirjaksi teatteri- ja taideopiskelijoille kuin inspiraatioksi kaikille taiteen mahdollisuuksista ja taiteen tekemisestä kiinnostuneille.
  • Teatterikorkeakoulu / Teaterhögskolan / Theatre Academy Helsinki; Kuuranne, Malla; Kumpulainen, Seppo (2018)
    Kesken, näyttelijänkoulutuksen rakentuminen opettajien kokemana on kokoelma Teatterikorkeakoulun näyttelijäntaiteen koulutusohjelman tämän hetkisten professorien ja lehtoreiden kirjoituksia omasta työstään. Kukin kirjoittaja on valinnut oman näkökulmansa ja tapansa pohtia opetustaan ja siihen liittyviä keskeisiä ajatuksia. Taideopettajuus haastaa opettajat jakamaan tietoaan ja kokemuksiaan taiteilijuudesta ja siihen kasvamisesta. Kukin opettaja sekä ehdottaa, kannustaa että houkuttelee opiskelijoita päivittäin uusien yllykkeiden vastaanottamiseen ja sitä kautta rakentamaan omaa taiteilijuuttaan niin tiedollisesti kuin taidollisesti. Haasteena kullekin on ollut ja on edelleen oman ammattitaidon koetteleminen, omien sisältöjen keskusteluttaminen ja jatkuva kyseenalaistaminen. Kullakin on ollut oma polkunsa, vaiherikaskin tie opettajuuteen, tukena kollegiaalinen 'koko kylä kasvattaa -periaate, koska varsinaista koulutusta taideopettajuuteen ei ole ollut tarjolla. Vankka oman erityisalueen peruskoulutus ja sen soveltaminen näyttelijänkoulutukseen onkin sekä koko opettajayhteisön että kunkin opettajan pohdinnan kohteena.
  • Lampela, Kalle (2015)
    Theodor W. Adornon mukaan runon kirjoittaminen Auschwitzin jälkeen oli barbaarista. Jäljelle jäi vain kärsimyksen muistoa kunnioittava kuvakielto, paradoksaalinen nonfiguratiivisen esittämisen mahdollisuus. Kalle Lampela tarttuu tähän mahdollisuuteen ja hahmottelee kuvakiellon utopiaa taiteilijan luovana impulssina. Ikonoklasmia sivuavien mediaspektaakkeleiden sijaan Lampela etsii Adornon viitoittaman mustan estetiikan vastineita kuvataiteesta. Hän ottaa matkakumppaneikseen Adornon ei-identtisen kuvakiellon estetiikan ja Ernst Blochin marxilaisen utopia-ajattelun. Matkalla Lampela kohtaa muiden muassa Rothko-kappelin kontemplatiivisen hiljaisuuden, Tehching Hsiehn vuoden pituiset performanssit ja Alfredo Jaarin Kuvien surun.
  • Kaila, Jan (ed.); Seppä, Anita (ed.); Slager, Henk (ed.) (2017)
    Futures of Artistic Research on englanninkielinen esseekokoelma, jossa kirjoittajat ilmaisevat ajatuksiaan taiteellisen tutkimuksen tämänhetkisestä tilasta, millaisia uusia sukupolvia ja metodeja on nousemassa, ja mikä on taiteellisen tutkimuksen suhde talouteen. Kirjoituksissa käsitellään kattavasti paitsi kokeellisten harjoitusten merkitystä taiteellisen tutkimuksen tulevaisuudessa myös alaan kohdistuvaa kritiikkiä. Taideyliopiston Tutkimuspaviljonki Venetsiassa 2017 on ollut keskeinen ympäristö, joka on vaikuttanut sekä kirjan aiheiden, että kirjoittajien valintaan.  Kirjoittajat: Andrea Phillips, Basak Senova, Behzad Khosravi Noori, Cecilie Broch Knudsen, Darla Crispin, Florian Dombois, Jan Svenungsson, Joasia Krysa, Julian Klein, Lars Hallnäs, Leena Rouhiainen, Maiju Loukola, Melanie Bouteloup, Mick Wilson, Mika Elo, Nikita Yingqian Cai, ja Renate Lorenz.
  • Brümmel, Frank (ed.); White, Grant (ed.) (2018)
    As an element in human societies, religion forms part of the backdrop against which artists have worked in the past and present. Today, artists work in a world in which the place, role, and authority of religious traditions and institutions have changed, a process that began with the dawn of the modern era. Although the authority and influence of organized religion has declined in Western Europe and North America, interest in spirituality (itself a broad category of practices and beliefs) continues to be on the increase. At the same time, some artists today engage the phenomenon of spirituality in their own work, and scholars continue to explore the relationships between art, religion, and spirituality. This collection of essays by scholars and artists explores the intersections of art, religion, and spirituality in Finland and abroad, both in the past and today.
  • Sarje, Kimmo (toim.) (2016)
    Moscow Conceptualism. Erosion and After, Moskovskij kontseptualiszm. Erozija i posle kirjoituskokoelma avaa näkökulmia Venäjän nykytaiteen filosofiseen ytimeen, Moskovan käsitetaiteeseen. Suuntauksen vaikutus yltää kuvataiteesta ja valokuvauksesta kirjallisuuteen ja performanssiin.
  • Johanson, Tanja; Luonila, Mervi (Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2017)
  • Timonen, Maija; Wikström, Josefine (The Academy of Fine Arts at the University of the Arts Helsinki, 2017)
    The volume Objects of Feminism, edited by Maija Timonen and Josefine Wikström, Helsinki 2017, includes contributions by Hannah Black, Rose-Anne Gush, Lizzie Homersham, Nina Power, Hannah Proctor, Maija Timonen, Cara Tolmie and Josefine Wikström. Objects of feminism are the subject/object relations of contemporary capitalism; chunks of fleshed-out knowledge, dead and living bodies invested with ideologies and more. The contributors to this book approach feminism from a range of angles, relating to its artistic, philosophical and political significance. Their texts dislodge “the object” from some of its current moorings, putting it to various uses as a prism or vanishing mediator for the energies animating each text.
  • Unmüssig, Jana (2018)
    Seeing as an active endeavour for the choreographer Jana Unmüssig's doctoral research examines studio-based choreographic composition practice that focuses on seeing and visuality from the perspective of the choreographer-director in the context of an expanding notion of dance. Unmüssig highlights the action of seeing, while also considering time as boredom. Seeing is discussed in terms of contemplation and as a way of thinking. Boredom is looked at as a mood; a mood that is fundamental for the composition practice that Unmüssig enquires into, but that can also act as a creative force. Jana Unmüssig picks up on the notion of "The Choreographic", developed by artist and performance scholar Jenn Joy, and to it, adds practice-based reflection on the choreographic from the perspective of the choreographer-director. Unmüssig's research also contributes to phenomenological considerations on seeing and time from the perspective of the choreographic artist.
  • Siukonen, Jyrki (Taideyliopiston Kuvataideakatemia, 2016)
    Kuvataiteilija ja tutkija Jyrki Siukonen selvittää uudessa kirjassaan, miten ja millaisissa oloissa monumenttipropagandan merkittävimmät työt, Vladimir Tatlinin luonnos Kolmannen internationaalin muistomerkki (1920) ja Vera Muhinan jättiläisveistos Työläinen ja kolhoosinainen (1937) toteutettiin. Siukonen pohtii myös taiteilijoiden ristiriitaista roolia poliittisen järjestelmän palvelijoina ja analysoi taidehistorian valintoja hyvän ja pahan vallankumouksellisuuden välillä.

View more