Publication series

Recent Submissions

  • Kuusi, Tuire (Sibelius-Akatemia, 2012)
  • Anttila, Eeva; Pohjola, Hanna; Löytönen, Teija (2017)
    Tämä verkko-oppimateriaali on laadittu erityisesti osaksi taidealojen opettajankoulutukseen kuuluvaa Ihmis- ja oppimiskäsitykset taideopetuksessa -kurssia. Materiaalin tarkoitus on tukea opiskelijan itsenäistä opiskelua, toimia ryhmätyöskentelyn pohjana ja antaa opiskelijoille mahdollisuus syventyä itseään kiinnostaviin aiheisiin syvemmin myös kurssin jälkeen. Se toimii siis parhaiten yhteydessä kontaktiopetukseen, mutta sitä voi käyttää myös itsenäisesti, irrallaan kurssista.
  • Makkonen, Anne (2017)
    Suomen taidetanssin historiaa nettioppimateriaali jakautuu kahteen eri tyyliseen osaan. Ensimmäinen osa (luvut 1–8) ovat kronologinen historiallinen katsaus Suomen taidetanssin historiaan 1800-luvulta 1980-luvulle, joka toimitin jo vuonna 2003. Toinen osa (luvut 8–9) on kokoelma olemassa olevista artikkeleista ja tutkimuksista, jotka tuovat näkyviin 1980-luvulta alkanut tanssitaiteen murrosta ja siihen liittyviä ilmiötä sekä hahmottavat tämän hetkisen tanssin kentän rakenteita ja toiminnan tapoja. Tämä osan oppimateriaalia keräsin, valitsin ja toimitin vuosina 2016–2017. Samalla ensimmäisen osan 1–8 lukujen visuaalista ulkonäköä ja vähäisissä määrin myös kirjallista sisältöä päivitettiin ja joihin lukuihin linkitettiin uutta tutkimusta ja netistä löytyviä teksti- ja videolinkkejä.
  • Ervasti, Tarja (2017)
    Valaistuksen historiaa -verkkokirja on tarkoitettu ensisijaisesti valosuunnittelun opiskelijoiden oppimateriaaliksi. Se soveltuu hyvin myös muille esittävän taiteen ja visuaalisen kulttuurin opiskelijoille ja ammattilaisille, jotka haluavat perehtyä valaistusilmaisuun. Oppimateriaalissa luodaan yleiskuva teatteri- ja tanssivalaistuksen taiteelliseen ja tekniseen kehitykseen antiikista omaan aikaamme asti ja perehdytään tarkemmin tärkeisiin vaikuttajiin. Oppimateriaalin ensimmäinen versio julkaistiin vuonna 2004 Teatterikorkeakoulun Virtuaaliyliopistohankkeessa korkeakoulun sisäiseen käyttöön. Vuonna 2017 julkaistavaa toista painosta varten sisältöä on tarkistettu ja laajennettu opetuskäytön tarpeiden mukaisesti.
  • Rouhiainen, Leena (2007)
  • Heikinheimo, Ismo-Pekka (2017)
  • Tuisku, Hannu (2017)
    This qualitative pedagogical research examines the nature and the ethics of embodied pedagogies of acting and considers their use in the continuum from youth theatre education to professional actor training. By 'embodied pedagogy of acting' the author refers to an approach to acting and training acting that emphasises the centrality of the actor's sentient body in the theatrical event, the notion of a human being as a comprehensive body-mind entity, and the diversity and complexity of subjective experience. Knowledge presented in this research has emerged through practice, interviews and inquiries, discussions and shared experiences of training with both upper secondary school students, student actors in higher education, and professional actors. In the light of this thesis there are reasons to seek for alternatives to conventional paradigms of acting in youth theatre education. Embodied pedagogies of acting provide such an alternative. This thesis also stresses the importance of delineating workable and applicable terminology for training acting, both in youth theatre education and professional actor training. The traditions of psychophysical actor training provide a basis for the development of embodied pedagogies of acting but there are however aspects in psychophysical training that must be critically and comprehensively considered. The thesis also argues that experiences in the youth theatres and in youth theatre education are important for personal growth. The aim of the commentary at hand is not to address youth theatre education in a wider sense besides the methods of acting used in youth theatre education. A wider scope to youth theatre education is provided in the original publications of this thesis.
  • Westerlund, Heidi; Lehikoinen, Kai; Anttila, Eeva; Houni, Pia; Karttunen, Sari; Väkevä, Lauri; Furu, Patrick; Heimonen, Marja; Jansson, Satu-Mari; Juntunen, Marja-Leena; Kantonen, Lea; Laes, Tuulikki; Laitinen, Liisa; Laukkanen, Anu; Pässilä, Anne (2016)
    Tämä raportti käsittelee Suomen Akatemian Strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittaman The Arts as Public Service: Strategic Steps towards Equality (ArtsEqual) -tutkimushankkeen taustaa ja perusteita erityisesti kansainvälisestä näkökulmasta. Miksi ArtsEqual-hanketta tarvitaan Suomessa? Mitä perusteita on esitetty kansainvälisissä poliittisissa ja hallinnollisissa toimenpidesuosituksissa ja tutkimuskirjallisuudessa? Hankkeessa kysymme: Voisiko taiteen ymmärtää laajemmin julkisena palveluna, jossa tasa-arvo on lähtökohtana? Mitkä mekanismit luovat epätasa-arvoa taiteen ja taidekasvatuksen palveluissa? Millaisia taiteen ja taidekasvatuksen palveluja suomalaisen yhteiskunnan tulisi kehittää tasa-arvon, osallisuuden ja hyvinvoinnin lisäämiseksi?
  • Rahkonen, Margit (Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2016)
  • Unknown author (Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2015)
  • Partti, Heidi; Ahola, Anu (Heidi Partti & Anu Ahola sekä Säveltäjäin Tekijänoikeustoimisto Teosto ry & Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2016)
  • Paavolainen, Pentti; Boehm, Jukka von; Makkonen, Anne (2016)
  • Rahkonen, Margit; Konttori-Gustafsson, Annikka; Kuikka, Markus (Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2016)
  • Hämäläinen, Soili (2016)
    Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu on antanut tanssitaiteen yliopistotasoista koulutusta vuodesta 1983. Esittävien taiteiden alan jatkotutkintoja on voinut suorittaa vuodesta 1988, ja tanssi- ja teatteripedagogiikan laitos aloitti toimintansa 1997. Näillä kolmella on perustamisestaan lähtien ollut merkittävä rooli tanssitaiteen, tanssi- ja teatteripedagogiikan sekä esittävien taiteiden tutkimuksen kehittämisessä maassamme. Tämä teos tarkastelee näiden kolmen yksikön vaiheita ja sitä, mitä niiden vuorovaikutuksessa on syntynyt. Kirjan ensimmäinen osa keskittyy tanssitaiteen laitokseen vuosina 1983–1995. Soili Hämäläisen tekstiin tuovat muistojen moninaisuutta ja tapahtumien monikerroksisuutta laitoksen opiskelijoiden ja opettajien kertomukset. Kirjan toinen osa keskittyy tanssija teatteripedagogiikan kysymyksiin usean kirjoittajan esseiden ja artikkeleiden pohjalta. Keskeisiksi teemoiksi nousevat kehollisuus, dialogisuus ja kohtaamiset. Kirjoitukset pohtivat esitystä pedagogisena tapahtumana ja taitelijan ja opettajan työn yhteen kietoutumisia. Kolmannessa osassa tarkastellaan jatko-opintoja ja tutkimusta sekä kunkin kirjoittajan omaa henkilökohtaista matkaa tutkijaksi. Kirjoituksissa hahmottuvat erilaiset kokemukset tutkimustyöstä ja esittävän taiteen alan jatko-opintojen kehitys alkuajoista aina nykypäivään.
  • Paavolainen, Pentti (2016)
    Suomen teatterihistoria on verkkokirja, joka tarjoaa laajan ja melko yksityiskohtaisen kuvauksen teatterista ja sen lähitaiteista Suomessa. Aineisto on kirjoitettu yliopistotasoiseen opiskeluun.