Publication serie of the Theatre Academy

 

Recent Submissions

  • Westerinen, Justiina (2017)
    Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun tanssinopettajan ja teatteriopettajan maisteriohjelmat ovat 20 vuoden ajan kouluttaneet esittävän taiteen opettajia, joilla on valmiudet sekä ihmisten kohtaamiseen että taiteen vaalimiseen. Koulutus on synnyttänyt erityistä taiteellista ominaislaatua ja uudenlaista taiteellista toimintaa, joka voi vastata tulevaisuuden moniin haasteisiin ehdottamalla toisenlaisia havaitsemisen, ajattelemisen ja yhdessä olemisen tapoja ja reagoimalla herkästi todellisuuteen. 20 vuodessa ohjelmista on valmistunut 97 tanssinopettajaa ja 85 teatteriopettajaa. Neljä valmistunutta on suorittanut myös alansa tohtorintutkinnon. Lisäksi yhteensä 32 tanssi- tai teatterialan maisteria on suorittanut erilliset opettajan pedagogiset opinnot. Valmistuneita toimii erityisesti taiteen perusopetuksessa, vapaan sivistystyön oppilaitoksissa, ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa, mutta myös peruskouluissa ja lukioissa. Maisteriohjelmien koulutussuunnittelijana on lähes koko niiden olemassaolon ajan toiminut FM Justiina Westerinen, joka on koonnut yksiin kansiin tanssi-ja teatteripedagogiikan koulutusalojen syntyhistoriaa ja nykypäivää. Aineistona hänellä on ollut oman kokemuksensa ohella monipuolista materiaalia pöytäkirjoista opiskelijapalautteisiin. Kirjassa on runsas kuvitus.
  • Porkola, Pilvi (2017)
    The aim of this book is to offer perspectives on performance art practice with a focus on teaching. This subject has been rarely approached in the literature and this book gives insights and inspiration for all those teaching performance art as well as to anyone else interested in this art form. The first part of the book comprises articles by five performance artist, scholars and teachers: professor Ray Langenbach, Dr Annette Arlander, Dr Hanna Järvinen, Dr Tero Nauha and professor Pilvi Porkola. Each article gives different perspectives on performance art. But as we know, performance does not happen in words but in action, so the second part of the book is a collection of performance art exercises from 44 artists functioning here as calls to act.Julkaistu myös verkkoaineistona.
  • Humalisto, Tomi; Karjunen, Kimmo; Kilpeläinen, Raisa (2017)
    Valosuunnittelun koulutus aloitettiin Teatterikorkeakoulussa vuonna 1986. Siitä asti teatteritaiteen maisterin tutkintoon johtavan koulutusohjelman opetus on ollut sekä taiteelliseen että tekniseen osaamiseen keskittyvää ja opiskelijoiden taiteilijaidentiteettiä tukevaa. Aikansa rohkea avaus vaikutti syvästi suomalaiseen esittävien taiteiden kenttään; taiteelliset työryhmät ovat saaneet uudenlaisia osaajia - taiteilijoita, ajattelijoita, suunnittelijoita ja toteuttajia, jotka osallistuvat kokonaistaideteosten luomiseen. Kirjoituskokoelma Avauskulmia – Kirjoituksia valosuunnittelusta valottaa valosuunnittelun tai sen koulutuksen historiaa sekä valosuunnittelijoiden työskentelyä, identiteettiä ja siihen liittyviä tekijyyden määrittelyitä. Lisäksi pureudutaan visuaalisen havainnon, läpinäkyvyyden käsitteen ja teknologiasuhteen kysymyksiin. Kirjoituskokoelma juhlistaa osaltaan Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun valosuunnittelun koulutuksen 30-vuotista taivalta.
  • Anttila, Eeva; Pohjola, Hanna; Löytönen, Teija (2017)
    Tämä verkko-oppimateriaali on laadittu erityisesti osaksi taidealojen opettajankoulutukseen kuuluvaa Ihmis- ja oppimiskäsitykset taideopetuksessa -kurssia. Materiaalin tarkoitus on tukea opiskelijan itsenäistä opiskelua, toimia ryhmätyöskentelyn pohjana ja antaa opiskelijoille mahdollisuus syventyä itseään kiinnostaviin aiheisiin syvemmin myös kurssin jälkeen. Se toimii siis parhaiten yhteydessä kontaktiopetukseen, mutta sitä voi käyttää myös itsenäisesti, irrallaan kurssista.
  • Makkonen, Anne (2017)
    Suomen taidetanssin historiaa nettioppimateriaali jakautuu kahteen eri tyyliseen osaan. Ensimmäinen osa (luvut 1–8) ovat kronologinen historiallinen katsaus Suomen taidetanssin historiaan 1800-luvulta 1980-luvulle, joka toimitin jo vuonna 2003. Toinen osa (luvut 8–9) on kokoelma olemassa olevista artikkeleista ja tutkimuksista, jotka tuovat näkyviin 1980-luvulta alkanut tanssitaiteen murrosta ja siihen liittyviä ilmiötä sekä hahmottavat tämän hetkisen tanssin kentän rakenteita ja toiminnan tapoja. Tämä osan oppimateriaalia keräsin, valitsin ja toimitin vuosina 2016–2017. Samalla ensimmäisen osan 1–8 lukujen visuaalista ulkonäköä ja vähäisissä määrin myös kirjallista sisältöä päivitettiin ja joihin lukuihin linkitettiin uutta tutkimusta ja netistä löytyviä teksti- ja videolinkkejä.
  • Ervasti, Tarja (2017)
    Valaistuksen historiaa -verkkokirja on tarkoitettu ensisijaisesti valosuunnittelun opiskelijoiden oppimateriaaliksi. Se soveltuu hyvin myös muille esittävän taiteen ja visuaalisen kulttuurin opiskelijoille ja ammattilaisille, jotka haluavat perehtyä valaistusilmaisuun. Oppimateriaalissa luodaan yleiskuva teatteri- ja tanssivalaistuksen taiteelliseen ja tekniseen kehitykseen antiikista omaan aikaamme asti ja perehdytään tarkemmin tärkeisiin vaikuttajiin. Oppimateriaalin ensimmäinen versio julkaistiin vuonna 2004 Teatterikorkeakoulun Virtuaaliyliopistohankkeessa korkeakoulun sisäiseen käyttöön. Vuonna 2017 julkaistavaa toista painosta varten sisältöä on tarkistettu ja laajennettu opetuskäytön tarpeiden mukaisesti.
  • Paavolainen, Pentti; Boehm, Jukka von; Makkonen, Anne (2016)
  • Paavolainen, Pentti (2016)
    Suomen teatterihistoria on verkkokirja, joka tarjoaa laajan ja melko yksityiskohtaisen kuvauksen teatterista ja sen lähitaiteista Suomessa. Aineisto on kirjoitettu yliopistotasoiseen opiskeluun.
  • Miettinen, Jukka O. (2016)
    Tämä oppimateriaali on tarkoitettu Teatterikorkeakoulun "Tila, kuva, aatteet" -luentosarjan oheismateriaaliksi. Kymmenestä luentokokonaisuudesta rakentuva sarja on suunniteltu nimenomaan teatterin ja tanssin opiskelijoille. Siksi varsinaisissa luennoissa taidehistorian (arkkitehtuuri ja kuvataiteet) lisäksi mukana on myös viittauksia teatterin, tanssin ja oopperan ilmiöihin. Pyrkimyksenä on sitoa nämä taiteen alat niihin aatteisiin, niin poliittisiin, uskonnollisiin kuin filosofisiin, jotka ovat eri aikakausina taiteita olennaisesti muokanneet. Tämä verkkomateriaali tarjoaa rungoksi taidehistorian pääpiirteet 1800-luvun loppuun saakka.
  • Miettinen, Jukka O.; Enckell, Martin (2016)
    Detta undervisningsmaterial är sammanställt för Teaterhögskolan och hör ihop med den tiodelade föreläsningsserien "Rummet, bilden, ideernas värld". Föreläsningsserien riktar sig främst till dem som studerar teater och dans. Därför inkluderar dessa föreläsningar i konsthistoria (framförallt i arkitektur och bildkonst) även hänvisningar till teater, dans och opera. Min strävan är att visa hur de olika konstområdena präglats av respektive tidsperioders politiska, religiösa och filosofiska ideströmningar. Materialet presenterar huvuddragen i konsthistorien fram till slutet av 1800-talet.
  • Miettinen, Jukka O.; Rosenberg, Veli (2016)
  • Ansio, Heli; Houni, Pia (2016)