Arbete med skönlitteratur i svenskundervisningen - två lärarstudenter reflekterar

Show full item record



Permalink

http://hdl.handle.net/10138/333512

Citation

Slotte , A , Rejman , K , Wallinheimo , K & Zetterholm , E 2021 , Arbete med skönlitteratur i svenskundervisningen - två lärarstudenter reflekterar . i L Jølle , A S Larsen , H Otnes & L I Aa (red) , Morsmålsfaget som fag og forskningsfelt i Norden . Universitetsforlaget , Oslo , s. 151-171 . https://doi.org/10.18261/9788215050997-2021-09

Title: Arbete med skönlitteratur i svenskundervisningen - två lärarstudenter reflekterar
Author: Slotte, Anna; Rejman, Katarina; Wallinheimo, Kirsi; Zetterholm, Elisabeth
Other contributor: Jølle, Lennart
Larsen, Ann Sylvi
Otnes, Hildegunn
Aa, Leiv Inge
Contributor organization: Avdelningen för pedagogik
Utbildning i pedagogik
Publisher: Universitetsforlaget
Date: 2021
Language: swe
Number of pages: 21
Belongs to series: Morsmålsfaget som fag og forskningsfelt i Norden
ISBN: 978-82-15-05098-0
978-82-15-05099-7
DOI: https://doi.org/10.18261/9788215050997-2021-09
URI: http://hdl.handle.net/10138/333512
Abstract: The aim is to study how subject teacher students reflect on fiction texts used in L1 (Swedish) lessons. The material consists of the students’ recorded pre- and post-reflections with their didactics supervisor during their practice in Sweden and Finland. The analyses show that the emphasis in the students’ reflections shifts from teaching as representation during the pre-reflection guidance to teaching as interaction and teaching as experience during post-reflection guidance.Syftet är att studera hur ämneslärarstudenter reflekterar över att arbeta med skönlitterära texter i L1-lektioner (svenska). Materialet består av inspelade handledningssamtal mellan studenterna och deras didaktikhandledare under praktikperioder i Sverige respektive Finland. Resultatet visar att tyngdpunkten i studenternas reflektioner förskjuts från undervisning som representation under förhandledningen till undervisning som samspel och undervisning som erfarenhet under efterhandledningen.
Description: Antologien har blitt til i etterkant av en nordisk konferanse om morsmålsdidaktikk ved NTNU, Trondheim, i 2019. Konferansekomiteen var den samme som redaksjonen for denne antologien. Både konferansen og boka inngår i en rekke slike arrangement som går på omgang i morsmålsdidaktikkmiljøene i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Det felles nordiske nettverket har navnet Nordisk nettverk for morsmålsdidaktisk forskning (NNMF).
Subject: 516 Pedagogik
6122 Litteraturforskning
Peer reviewed: Yes
Rights: cc_by_nc_sa
Usage restriction: openAccess
Self-archived version: publishedVersion


Files in this item

Total number of downloads: Loading...

Files Size Format View
7_arbete_med_sk ... kundervisningen_tvaa_l.pdf 184.2Kb PDF View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record