Euroopan Unionin elinikäisen oppimisen avaintaidot, Eurooppalainen tutkintoviitekehys ja oppilaitosten opetussuunnitelmien kehittäminen

Show full item record



Permalink

http://hdl.handle.net/10138/333700

Citation

Miettinen , R , Pehkonen , L , Lang , T & Pihlainen , K 2021 , ' Euroopan Unionin elinikäisen oppimisen avaintaidot, Eurooppalainen tutkintoviitekehys ja oppilaitosten opetussuunnitelmien kehittäminen ' , Ammattikasvatuksen aikakauskirja , Vuosikerta. 23 , Nro 2 , Sivut 13-31 . < https://journal.fi/akakk/article/view/109875 >

Title: Euroopan Unionin elinikäisen oppimisen avaintaidot, Eurooppalainen tutkintoviitekehys ja oppilaitosten opetussuunnitelmien kehittäminen
Author: Miettinen, Reijo; Pehkonen, Leila; Lang, Tarja; Pihlainen, Kaisa
Contributor: Helsingin yliopisto, Käyttäytymistieteet
Helsingin yliopisto, Kasvatustieteiden osasto
Helsingin yliopisto, Espoo Adult Education Center (Omnia)
Date: 2021
Language: fin
Number of pages: 19
Belongs to series: Ammattikasvatuksen aikakauskirja
ISSN: 1456-7989
URI: http://hdl.handle.net/10138/333700
Abstract: Euroopan unionin vuoden 2006 elinikäisen oppimisen avaintaidot ja vuonna 2008 hyväksytty tutkintoviitekehys ovat perustana Suomenkin lukio-, ammatillisen- ja korkeakoulutuksen osaamisperusteisuudelle. Sen kaksi tärkeitä elementtiä ovat työelämälähtöisyys ja yleisten (geneeristen, transversaalisten) kykyjen kehittäminen. Kumpikaan näistä ei käsityksemme mukaan turvaa tyydyttävästi opetussuunnitelmien kytkeytymistä luonnonympäristön, yhteiskunnan ja työelämän muutoksiin. Työelämän tarpeet eivät ulotu moniin olennaisiin yhteiskunnallisiin ongelmiin, kuten ilmastonmuutokseen tai luonnon monimuotoisuuden köyhtymiseen. Osaamis- ja kompetenssikuvausten oletetaan olevan paljolti riippumattomia tietosisällöistä. Kuitenkin koulutus menettää vaikutusmahdollisuutensa työelämässä, jos opetuksen tavoitteissa ei huomioida tiedon kehitystä ja monipuolista asiantuntemusta osaavan suorituksen ja ongelmaratkaisun perustana. Koulutuksen, työelämän ja yhteiskunnan suhteen ongelma ei ole ratkaistavissa esittämällä luetteloja tulevaisuustaidoista ja yksilön joustavuuden turvaavista ihanneominaisuuksista. Ratkaisua on pikemminkin etsittävä eri ammatti- ja toimialojen muutosten ymmärtämisestä ja sen analysoimisesta, minkälaista tietoa ja asiantuntemusta niistä selviytymiseksi tarvitaan.
Subject: 516 Kasvatustieteet
Rights:


Files in this item

Total number of downloads: Loading...

Files Size Format View
AKAKK301120202.pdf 1.021Mb PDF View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record