dc.contributor.author |
Lahti, Henna |
|
dc.contributor.author |
Fernström, Päivi |
|
dc.contributor.editor |
Luukka, Emilia |
|
dc.contributor.editor |
Palomäki, Annika |
|
dc.contributor.editor |
Pihkala-Posti, Laura |
|
dc.contributor.editor |
Hanska, Jussi |
|
dc.date.accessioned |
2021-09-22T14:21:02Z |
|
dc.date.available |
2021-09-22T14:21:02Z |
|
dc.date.issued |
2021 |
|
dc.identifier.citation |
Lahti , H & Fernström , P 2021 , Materialisoitu vertaispalaute käsityötieteen opinnoissa . julkaisussa E Luukka , A Palomäki , L Pihkala-Posti & J Hanska (toim) , Opetuksen ja oppimisen ytimessä . Ainedidaktisia tutkimuksia : Suomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja , Nro 19 , Suomen ainedidaktinen tutkimusseura , [Helsinki] , Sivut 252-277 . < http://hdl.handle.net/10138/333969 > |
|
dc.identifier.other |
PURE: 168671917 |
|
dc.identifier.other |
PURE UUID: 3aa85053-f6f6-4413-9c85-800e0215099d |
|
dc.identifier.other |
ORCID: /0000-0002-9242-3339/work/100389914 |
|
dc.identifier.other |
ORCID: /0000-0002-0659-794X/work/100389942 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10138/334545 |
|
dc.description.abstract |
Tutkimuksen tavoitteena on analysoida ja kehittää käsityönopettajan maiste-riopintoihin liittyvää Materialisointi käsityötieteessä -opintojaksoa, jossa opis-kelijat (n=22) tutustuivat uudenlaiseen tapaan syventää tieteellistä ajatteluaan materialisoinnin kautta. Ideoimme kurssille teoreettisiin ajatuskarttoihin ja vertaispalautteeseen liittyvän opetuskerran, jossa yhdistyi käsitteellisen ja ma-teriaalisen artefaktin vuoropuhelu. Videokuvatut vertaispalautteet koostuivat sekä sanallisesta että materiaalisesta osuudesta. Videoaineiston fenomeno-grafisen analyysin avulla muodostettiin käsityöpainotteisen vertaispalaut-teen neljä erilaista merkitystä: mukautuminen, muuntaminen, kokeileminen ja kartuttaminen. Tutkimuksen johtopäätöksenä todetaan, että materialisoitu vertaispalaute tuki merkittävästi opintojakson tavoitteita ja tarjoaa jatkossa opiskelijoille ja opettajille uudenlaisen pedagogisen mallin yhteisölliseen oppi-miseen ja (käsityö)tieteen materialisointiin. |
fi |
dc.format.extent |
26 |
|
dc.language.iso |
fin |
|
dc.publisher |
Suomen ainedidaktinen tutkimusseura |
|
dc.relation.ispartof |
Opetuksen ja oppimisen ytimessä |
|
dc.relation.ispartofseries |
Ainedidaktisia tutkimuksia : Suomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja |
|
dc.relation.isversionof |
978-952-5993-32-5 |
|
dc.rights.uri |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
|
dc.subject |
516 Kasvatustieteet |
|
dc.subject |
fenomenografia |
|
dc.subject |
käsityötiede |
|
dc.subject |
materialisointi |
|
dc.subject |
transmeditaatio |
|
dc.subject |
vertaispalaute |
|
dc.title |
Materialisoitu vertaispalaute käsityötieteen opinnoissa |
fi |
dc.type |
Kirjan luku tai artikkeli |
|
dc.contributor.organization |
Kasvatustieteiden osasto |
|
dc.contributor.organization |
Design oppiminen, tekijäkulttuuri ja teknologia (MaDe) |
|
dc.contributor.organization |
Maker@STEAM |
|
dc.description.reviewstatus |
Peer reviewed |
|
dc.relation.issn |
1799-9596 |
|
dc.rights.accesslevel |
openAccess |
|
dc.type.version |
publishedVersion |
|