Harry Potter vai Anna Liisa? Sukupuoli ja opettajien lukusuositukset perusopetuksen äidinkieli ja kirjallisuus -oppiaineessa

Show full item record



Permalink

http://hdl.handle.net/10138/335255

Citation

Tainio , L , La Rosa , L-S & Leksis , S 2021 , Harry Potter vai Anna Liisa? Sukupuoli ja opettajien lukusuositukset perusopetuksen äidinkieli ja kirjallisuus -oppiaineessa . julkaisussa E Luukka , A Palomäki , L Pihkala-Posti & J Hanska (toim) , Opetuksen ja oppimisen ytimessä . Ainedidaktisia tutkimuksia : Suomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja , Nro 19 , Suomen ainedidaktinen tutkimusseura , [Helsinki] , Sivut 278-297 . < http://hdl.handle.net/10138/333969 >

Title: Harry Potter vai Anna Liisa? Sukupuoli ja opettajien lukusuositukset perusopetuksen äidinkieli ja kirjallisuus -oppiaineessa
Author: Tainio, Liisa; La Rosa, Lotta-Sofia; Leksis, Sanni
Other contributor: Luukka, Emilia
Palomäki, Annika
Pihkala-Posti, Laura
Hanska, Jussi
Contributor organization: Kasvatustieteiden osasto
Publisher: Suomen ainedidaktinen tutkimusseura
Date: 2021
Language: fin
Number of pages: 20
Belongs to series: Opetuksen ja oppimisen ytimessä
Belongs to series: Ainedidaktisia tutkimuksia : Suomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja
ISBN: 978-952-5993-32-5
978-952-5993-32-5
ISSN: 1799-9596
URI: http://hdl.handle.net/10138/335255
Abstract: Artikkelissa tarkastellaan opettajien näkemyksiä peruskoululaisia innostavista kirjoista sekä näiden kirjojen päähenkilöiden ja kirjailijoiden sukupuolijakaumia. Aineistona on Lukuklaani-hankkeen kysely, johon vastasi yhteensä noin 1300 äidinkieltä ja kirjallisuutta opettavaa. Nuoret lukijat pitävät tärkeänä samastumista päähenkilöön, ja luettavaksi valitaan mielellään teos, jossa päähenkilö edustaa omaa sukupuolta. Myös kirjailijan sukupuolella on merkitystä. Artikkelissa osoitetaan, että miesnäkökulma on aineiston teoksissa hallitseva. Yli 75 %:ssa teoksista päähenkilönä tai yhtenä heistä on mies tai poika. Naispäähenkilö on vain viidenneksessä teoksista. Muita sukupuolia edustavia tai sukupuolettomia päähenkilöitä on muutama. Kirjailijoiden sukupuolijakauma on tasainen, mutta naiskirjailijat valitsevat teoksiinsa useammin päähenkilöitä, jotka eivät edusta samaa sukupuolta kuin kirjailija itse. Tulokset osoittavat, että opettajien tulisi huolellisesti pohtia teosvalintoja. Sukupuolittunutta lukumaisemaa tulisi haastaa ja pyrkiä näin kasvattamaan entistä ennakkoluulottomampia lukijoita.
Subject: 516 Kasvatustieteet
kirjallisuuskasvatus
Sukupuoli
kirjailija
päähenkilö
Peer reviewed: Yes
Usage restriction: openAccess


Files in this item

Total number of downloads: Loading...

Files Size Format View
Ainedidaktisia_ ... imessa_Toim._Luukka_ym.pdf 6.924Mb PDF View/Open
Tainio_Aaltonen_Leksis.pdf 756.5Kb PDF View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record