La présentation de l’utilisation du passé composé et de l’imparfait dans les manuels scolaires J’aime et Escalier
Show simple item record
dc.contributor |
Helsingin yliopisto, Humanistinen tiedekunta |
fi |
dc.contributor |
University of Helsinki, Faculty of Arts |
en |
dc.contributor |
Helsingfors universitet, Humanistiska fakulteten |
sv |
dc.contributor.author |
Makkonen, Aino-Helena |
|
dc.date.issued |
2021 |
|
dc.identifier.uri |
URN:NBN:fi:hulib-202111234072 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10138/336634 |
|
dc.description.abstract |
Tavoitteet ja teoriatausta. Tutkielman päätarkoituksena on selvittää ja kuvata ranskan kielen imperfektin ja passé composén käytön opettamista kahdessa suomalaisessa ranskan oppikirjasarjassa. Lisäksi tutkitaan, miten passé simple -aikamuoto otetaan huomioon opetuksessa. Tutkimuksessa selvitetään, miten aikamuotojen käyttöerot selitetään kirjoissa, ja miten nämä selitykset näkyvät kirjojen harjoituksissa. Tutkimuksen teoriatausta koostuu kielitieteelliseen aspektiin, ranskan kielen aikamuotoihin, suomen kielen aspekti-ilmaisuun ja kieliopin opettamiseen liittyvästä kirjallisuudesta.
Aineisto ja menetelmät. Tutkimuksen aineistona toimii Escalier- ja J’aime -oppikirjasarjoista valikoitu aineisto. Aineisto on poimittu neljästä oppikirjasta (J’aime 2 & 3 ja Escalier 2 & 3). Menetelmänä on laadullinen sisällönanalyysi. Aineisto on järjestetty aineistosta löytyvien sisältöjen mukaan kategorioihin teoriaohjaavasti, eli teoriakehys on vaikuttanut siihen, minkälaisiin sisältöihin on kiinnitetty huomiota. Järjestelty aineisto on analysoitu tulkitsemalla sisältöä teoriakehykseen verraten.
Tulokset ja johtopäätökset. Oppikirjoissa käsitellään imperfektin ja passé composén käyttöä aspektin ilmaisun näkökulmasta. Kielioppiselityksissä käytetään jokapäiväistä kieltä ja vältellään kielitieteellistä termistöä. Aikamuotojen käyttöerojen kielioppiselityksissä korostuu ajatus imperfektistä olotilojen tai tapahtumien taustojen kuvaajana ja passé composésta yksittäisten tapahtumien kuvaajana, mutta muitakin selityksiä tarjotaan. Kielioppiselitysten mukaisia käyttötapoja harjoitellaan kirjojen tehtävissä. Käyttöeroja kuvataan enimmäkseen yksittäisten lauseiden tasolla, mutta jonkin verran harjoitellaan myös aikamuotojen käyttöä kerronnassa. Kirjoissa hyödynnetään myös eri kielten välistä vertailua aspektierojen opettamisessa, mutta tehtävien osalta vertailu jää vähäiseksi. |
fi |
dc.language.iso |
fre |
|
dc.publisher |
Helsingin yliopisto |
fi |
dc.publisher |
University of Helsinki |
en |
dc.publisher |
Helsingfors universitet |
sv |
dc.subject |
ranskan opetus |
|
dc.subject |
imperfekti |
|
dc.subject |
passé composé |
|
dc.subject |
aspekti |
|
dc.subject |
kielioppi |
|
dc.subject |
menneen ajan aikamuodot |
|
dc.title |
La présentation de l’utilisation du passé composé et de l’imparfait dans les manuels scolaires J’aime et Escalier |
fr |
dc.type.ontasot |
pro gradu -tutkielmat |
fi |
dc.type.ontasot |
master's thesis |
en |
dc.type.ontasot |
pro gradu-avhandlingar |
sv |
dct.identifier.urn |
URN:NBN:fi:hulib-202111234072 |
|
dc.subject.specialization |
Ranskan kieli ja ranskankielinen kulttuuri |
fi |
dc.subject.specialization |
French Language and French Culture |
en |
dc.subject.specialization |
Franska språket och franskspråkig kultur |
sv |
dc.subject.degreeprogram |
Kielten maisteriohjelma |
fi |
dc.subject.degreeprogram |
Master's Programme in Languages |
en |
dc.subject.degreeprogram |
Magisterprogrammet i språk |
sv |
Files in this item
Total number of downloads: Loading...
This item appears in the following Collection(s)
Show simple item record