Yliopiston etusivulle Suomeksi På svenska In English Helsingin yliopisto

Päivähoidon työntekijöiden virheitä koskevat kertomukset

Show simple item record

dc.contributor Helsingin yliopisto, käyttäytymistieteellinen tiedekunta, käyttäytymistieteiden laitos fi
dc.contributor Helsingfors universitet, beteendevetenskapliga fakulteten, institutionen för beteendevetenskaper sv
dc.contributor University of Helsinki, Faculty of Behavioural Sciences, Institute of Behavioural Sciences en
dc.contributor.author Tiainen, Tanja fi
dc.date.accessioned 2012-05-30T11:51:42Z
dc.date.available 2012-05-23 fi
dc.date.available 2012-05-30T11:51:42Z
dc.date.issued 2012-05-04 fi
dc.identifier.uri URN:NBN:fi-fe201205305663 fi
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10138/33730
dc.description.abstract The purpose of this thesis was to describe mistakes occurring in daycare and the emotions they evoke, as well as how these mistakes are reported to outsiders. Mistakes occurring at work have raised internationally steady amounts of attention throughout the entire 2000s. Earlier studies have mainly focused on the best ways to avoid mistakes or to learn from them, as well as on factors that predispose to mistakes and failures. However, there are very few Finnish studies on this topic. Additionally, earlier studies have mainly ignored the individual view; thoughts and emotions in a situation where a worker makes a mistake. This thesis investigates the types of narratives told about mistakes. Further, the emotions perceivable in these stories are mapped together with how these narratives reflect the thoughts of alternatives to reality. In research publications, the latter is called counterfactual thinking. The material was collected and analysed using a narrative research method. For this thesis, six former or present daycare workers were interviewed, each of them twice. The first interview was a narrative one, and the second one a semi-structured one. The actual material comprised 18 narratives, each one describing a particular situation where a mistake was made by the interviewee or his or her coworker. Narrative analysis was used to analyse various reporting styles, the emotional expressions used in them and the counterfactual thinking. Through reporting styles and counterfactual thinking it was possible to detect five different types of narratives the daycare workers used for reporting mistakes. These types of narratives were qualitatively different depending on whether the reported mistake was made by the person himself or herself or by a coworker. The types of narratives were judgmental, evasive, learning, polishing and what if reports. en
dc.description.abstract Tämän tutkielman tavoitteena oli kuvata päivähoidossa tapahtuvia virheitä ja niiden herättämiä tunteita sekä sitä, miten virheistä ulkopuoliselle kerrotaan. Kiinnostus työssä tapahtuvia virheitä kohtaan on ollut kansainvälisesti tasaista koko 2000-luvun. Aiemmat tutkimukset ovat pääasiassa keskittyneet siihen, miten parhaiten välttää virheitä tai ottaa niistä opiksi sekä siihen, mitkä tekijät altistavat virheille ja epäonnistumisille. Suomalaista tutkimusta aiheesta on kuitenkin kovin vähän. Lisäksi aiempi tutkimus on pitkälti ohittanut yksilön näkökulman; ajatukset ja tunteet tilanteessa, jossa työntekijä tekee virheen. Tässä tutkielmassa selvitetään, millaisia kertomuksia virheistä kerrotaan. Lisäksi kartoitetaan, millaisia tunteita kertomuksista on hahmotettavissa sekä miten kertomuksissa näkyy vaihtoehtoisten todellisuuksien pohtiminen. Jälkimmäistä nimitetään tutkimuskirjallisuudessa kontrafaktuaaliseksi ajatteluksi. Keräsin ja analysoin aineiston hyödyntäen narratiivista tutkimusmenetelmää. Haastattelin tutkielmaani varten kuutta päivähoidon entistä tai nykyistä työntekijää jokaista kaksi kertaa. Ensimmäinen haastattelu oli kerronnallinen ja jälkimmäinen puolistrukturoitu. Varsinaisen aineiston muodostivat 18 kertomusta, joissa kussakin kuvattiin tietty oma tai työkaverin virhetilanne. Käytin narratiivien analyysiä selvittääkseni kertomusten sisältämät erilaiset puhetyylit ja niissä läsnäolevat tunneilmaisut ja kontrafaktuaalisen ajattelun. Puhetyylien, tunteiden ja kontrafaktuaalisen ajattelun kautta oli löydettävissä viisi erilaista kertomustyyppiä, joilla päivähoidon työntekijät virheistä kertoivat. Nämä kertomustyypit olivat laadullisesti erilaisia riippuen siitä, kerrottiinko omasta vai työkaverin virheestä. Kertomustyypit olivat tuomio-, väistö-, oppimis-, kiillotus- ja jossittelukertomus. fi
dc.format.mimetype application/pdf
dc.language.iso fi fi
dc.publisher Helsingin yliopisto fi
dc.publisher Helsingfors universitet sv
dc.publisher University of Helsinki en
dc.rights Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. fi
dc.rights This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. en
dc.rights Publikationen är skyddad av upphovsrätten. Den får läsas och skrivas ut för personligt bruk. Användning i kommersiellt syfte är förbjuden. sv
dc.title Päivähoidon työntekijöiden virheitä koskevat kertomukset fi
dc.title.alternative Narratives about daycare workers' mistakes en
dc.type.ontasot Pro gradu fi
dc.type.ontasot Master's thesis en
dc.type.ontasot Pro gradu sv
dc.ths Pehkonen, Leila fi
dc.ths Mansikka, Jan-Erik fi
dc.type.dcmitype Text fi

Files in this item

Files Description Size Format View/Open
paivahoi.pdf 409.6Kb PDF View/Open
This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Helda


Advanced Search

Browse

My Account