Lahtero , T , Ahtiainen , R , Fonsén , E & Kallioniemi , A 2021 , ' Rehtoreiden ja opettajien käsityksiä perusopetuksen opetussuunnitelman toteutumista edistävistä tekijöistä laajan pedagogisen johtamisen viitekehyksessä ' , Hallinnon tutkimus , Vuosikerta. 40 , Nro 5 , Sivut 326-338 . https://doi.org/10.37450/ht.103069
Title: | Rehtoreiden ja opettajien käsityksiä perusopetuksen opetussuunnitelman toteutumista edistävistä tekijöistä laajan pedagogisen johtamisen viitekehyksessä |
Alternative title: | Examination of the of implementation of national core curriculum of basic education within the framework of broad-based pedagogical leadership |
Author: | Lahtero, Tapio; Ahtiainen, Raisa; Fonsén, Elina; Kallioniemi, Arto |
Contributor organization: | Kasvatus- ja opetusalan johtajuuden tutkimus- ja koulutusryhmä KAJO Harjoittelukoulut Kasvatustieteiden osasto Helsingin yliopiston Koulutuksen arviointikeskus HEA |
Date: | 2021 |
Language: | fin |
Number of pages: | 13 |
Belongs to series: | Hallinnon tutkimus |
ISSN: | 0359-6680 |
DOI: | https://doi.org/10.37450/ht.103069 |
URI: | http://hdl.handle.net/10138/340433 |
Abstract: | Tarkastelemme laajan pedagogisen johtamisen viitekehyksessä, millaisten rehtorin johtamiseen liittyvien elementtien opettajat ja rehtorit tulkitsevat edistävän opetussuunnitelman toteutumista. Aineistoina olivat rehtoreiden (N = 43) ja opettajien (N = 40) vastaukset opetussuunnitelman johtamista käsitteleviin avokysymyksiin. Aineistot kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella vuonna 2018. Sisällönanalyysin avulla vastauksista muodostettiin laajan pedagogisen johtamisen eri elementtejä kuvaavia teemoja. Rehtorien vastaukset olivat varsin yhtenäisiä. Heidän käsityksensä mukaan strateginen johtaminen, vuorovaikutus ja osaamisen johtaminen edustivat sellaisia johtamisen elementtejä, jotka edistivät opetussuunnitelman toteutumista koulussa. Opettajat kuvasivat johtajuutta jämäkkyyden, vuorovaikutuksen, arjen tuntemuksen ja tavoitteellisuuden kautta. Heidän vastauksissaan kuitenkin rehtorin opetussuunnitelman toteutumista edistävä johtajuus jäi hajanaisemmiksi ja jäsentymättömämmäksi kuin rehtoreiden. Tulokset antavat viitteitä siitä, että rehtorikoulutuksessa tulisi enemmän painottaa laajaa pedagogista johtamista, ja etenkin johtamisen symbolista ja kulttuurista ulottuvuutta suoran ja epäsuoran johtamisen ohella. Lisäksi opettajankoulutuksessa tulisi paremmin huomioida johtamiseen ja opettajien rooliin siinä liittyviä sisältöjä. We examined teachers’ and principals’ understandings of the elements of leadership that promote the implementation of the national core curriculum in schools. The data were teachers’ (N = 40) and principals’ (N = 43) answers to open-ended questions in an electronic survey in 2018. The results indicate that principals see that strategic leadership, interaction and competence management contribute to the implementation of the curriculum. Teachers’ views were more fragmented and unstructured. |
Subject: | 516 Kasvatustieteet |
Peer reviewed: | Yes |
Usage restriction: | openAccess |
Self-archived version: | publishedVersion |
Total number of downloads: Loading...
Files | Size | Format | View |
---|---|---|---|
103069_Artikkelin_teksti_219743_1_10_20220117.pdf | 303.4Kb |
View/ |