Ruohola , V I E , Fonsén , E , Lahtinen , L , Salomaa , P & Reunamo , J 2021 , ' Johtajien arvioinnit varhaiskasvatuksen laadun prosessitekijöistä ja niiden yhteys lasten toimintaan sitoutuneisuuteen ' , Journal of Early Childhood Education Research , Vuosikerta. 10 , Nro 3 , Sivut 282-316 . < https://jecer.org/wp-content/uploads/2021/12/Ruohola-Fonsen-Lahtinen-Salomaa-Reunamo-Issue10-3.pdf >
Title: | Johtajien arvioinnit varhaiskasvatuksen laadun prosessitekijöistä ja niiden yhteys lasten toimintaan sitoutuneisuuteen |
Author: | Ruohola, Vivianne Iida Eveliina; Fonsén, Elina; Lahtinen, Leena; Salomaa, Petra; Reunamo, Jyrki |
Contributor organization: | Kasvatustieteiden osasto Kasvatus- ja opetusalan johtajuuden tutkimus- ja koulutusryhmä KAJO Opettajankoulutus |
Date: | 2021-12 |
Language: | fin |
Number of pages: | 35 |
Belongs to series: | Journal of Early Childhood Education Research |
ISSN: | 2323-7414 |
URI: | http://hdl.handle.net/10138/340777 |
Abstract: | TIIVISTELMÄ: Yksi varhaiskasvatuksen keskeisistä kehityssuunnista 2000-luvulla on ollut arvioinnin nousu varhaiskasvatuksen laadun kehittämisen tueksi. Laadunhallinnan avuksi Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) on jäsennellyt varhaiskasvatuksen laadun tekijöitä kuvaavat indikaattorit. Näihin laatukuvauksiin pohjautuvalla arvioinnilla saadaan tietoa asetettujen tavoitteiden saavuttamisesta, toiminnan vahvuuksista ja kehittämiskohteista. Aiempien tutkimusten mukaan laadukkaalla pedagogisella johtajuudella on yhteyttä varhaiskasvatuksen keskeisten päämäärien edistämiseen. Oikein kohdennettua kehittämistä varten tarvitaan tarkempaa tietoa siitä, mihin johtajan tulee panostaa edistääkseen toiminnan laatua asetettujen tavoitteiden mukaisesti. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan johtajien arviointeja varhaiskasvatuksen laadun prosessitekijöitä ja näiden yhteyttä lasten toimintaan sitoutuneisuuteen. Tutkimukseen osallistui 258 päiväkotia 15 kunnasta. Vuosina 2019–2020 toteutetussa aineistonkeruussa käytettiin kahta toisistaan riippumatonta mittaria: johtajien itsearviointeja varhaiskasvatuksen laadun prosessi-indikaattorien toteutumisesta sekä observointeja (n = 14 306) lasten toimintaan sitoutuneisuudesta. Analyysimenetelmä oli pääosin kvantitatiivinen. Lasten toimintaan sitoutuneisuuden kannalta tärkeitä johtajien arvioimia painopisteitä ovat etenkin henkilöstön paneutuminen varhaiskasvatussuunnitelmiin, opetuksen laadukkuus, työyhteisön hyvinvointi, huoltajien osallisuus ja kasvattajatiimien suunnittelu lasten vuorovaikutussuhteiden pysyvyyden näkökulmasta. Asiasanat: varhaiskasvatuksen laatuindikaattorit, päiväkodin johtajat, observointi, lasten toimintaan sitoutuneisuus |
Subject: |
516 Kasvatustieteet
Varhaiskasvatuksen laatuindikaattorit Päiväkodin johtajat Observointi Lasten toimintaan sitoutuneisuus |
Peer reviewed: | Yes |
Rights: | cc_by_nc |
Usage restriction: | openAccess |
Self-archived version: | publishedVersion |
Total number of downloads: Loading...
Files | Size | Format | View |
---|---|---|---|
Ruohola_Fonsen_ ... omaa_Reunamo_Issue10_3.pdf | 1.382Mb |
View/ |