Oppilaat puhuvat palautteesta – kannattaisiko kuunnella?

Show full item record



Permalink

http://hdl.handle.net/10138/341115

Citation

Atjonen , P & Oinas , S 2021 , ' Oppilaat puhuvat palautteesta – kannattaisiko kuunnella? ' , e-Erika: Erityispedagogista tutkimusta ja koulutuksen arviointia , Vuosikerta. 2021 , Nro 2 , Sivut 5-10 . < https://journals.helsinki.fi/e-erika/article/view/1703 >

Title: Oppilaat puhuvat palautteesta – kannattaisiko kuunnella?
Author: Atjonen, Päivi; Oinas, Sanna
Contributor organization: Kasvatustieteiden osasto
Helsingin yliopiston Koulutuksen arviointikeskus HEA
Date: 2021-11-26
Language: fin
Number of pages: 6
Belongs to series: e-Erika: Erityispedagogista tutkimusta ja koulutuksen arviointia
URI: http://hdl.handle.net/10138/341115
Abstract: Tässä artikkelissa selostetaan tiivistäen tutkimusta ”Palaute osana formatiivista arviointiprosessia: Vuorovaikutusta vai monologia”. Tutkimustulosten mukaan perusopetuksen viides- ja kuudesluokkalaiset olisivat halunneet enemmän etenkin positiivista palautetta. Palaute koettiin oppilaita vertailevaksi, ja sen sanallinen tai numeerinen esitystapa jakoi oppilaiden mielipiteitä. Palaute oli kohdentunut etenkin oppilaan itsesäätely- ja tehtävätaitoihin mutta paljon myös oppilaaseen henkilönä. Palauteprosessit eivät olleet vuorovaikutteisia. Oppilaille palaute oli arvioinnin synonyymi, vaikka käsitteellisesti ensin tulee arviointi ja sitten palaute. Lopuksi tuloksia tulkitaan osin uudelleen käsitteillä ’oppilaan palauteosaaminen’ ja ’ediste’.
Subject: 516 Kasvatustieteet
perusopetus
palaute
Rights: cc_by
Usage restriction: openAccess
Self-archived version: publishedVersion


Files in this item

Total number of downloads: Loading...

Files Size Format View
AtjonenOinas_Oppilaat_puhuvat_palautteesta.pdf 221.0Kb PDF View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record