Oppilaat puhuvat palautteesta – kannattaisiko kuunnella?

Näytä kaikki kuvailutiedot



Pysyväisosoite

http://hdl.handle.net/10138/341115

Lähdeviite

Atjonen , P & Oinas , S 2021 , ' Oppilaat puhuvat palautteesta – kannattaisiko kuunnella? ' , e-Erika: Erityispedagogista tutkimusta ja koulutuksen arviointia , Vuosikerta. 2021 , Nro 2 , Sivut 5-10 . < https://journals.helsinki.fi/e-erika/article/view/1703 >

Julkaisun nimi: Oppilaat puhuvat palautteesta – kannattaisiko kuunnella?
Tekijä: Atjonen, Päivi; Oinas, Sanna
Tekijän organisaatio: Kasvatustieteiden osasto
Helsingin yliopiston Koulutuksen arviointikeskus HEA
Päiväys: 2021-11-26
Kieli: fin
Sivumäärä: 6
Kuuluu julkaisusarjaan: e-Erika: Erityispedagogista tutkimusta ja koulutuksen arviointia
URI: http://hdl.handle.net/10138/341115
Tiivistelmä: Tässä artikkelissa selostetaan tiivistäen tutkimusta ”Palaute osana formatiivista arviointiprosessia: Vuorovaikutusta vai monologia”. Tutkimustulosten mukaan perusopetuksen viides- ja kuudesluokkalaiset olisivat halunneet enemmän etenkin positiivista palautetta. Palaute koettiin oppilaita vertailevaksi, ja sen sanallinen tai numeerinen esitystapa jakoi oppilaiden mielipiteitä. Palaute oli kohdentunut etenkin oppilaan itsesäätely- ja tehtävätaitoihin mutta paljon myös oppilaaseen henkilönä. Palauteprosessit eivät olleet vuorovaikutteisia. Oppilaille palaute oli arvioinnin synonyymi, vaikka käsitteellisesti ensin tulee arviointi ja sitten palaute. Lopuksi tuloksia tulkitaan osin uudelleen käsitteillä ’oppilaan palauteosaaminen’ ja ’ediste’.
Avainsanat: 516 Kasvatustieteet
perusopetus
palaute
Tekijänoikeustiedot: cc_by
Pääsyrajoitteet: openAccess
Rinnakkaistallennettu versio: publishedVersion


Tiedostot

Latausmäärä yhteensä: Ladataan...

Tiedosto(t) Koko Formaatti Näytä
AtjonenOinas_Oppilaat_puhuvat_palautteesta.pdf 221.0KB PDF Avaa tiedosto

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä kaikki kuvailutiedot