Atjonen , P & Oinas , S 2021 , ' Oppilaat puhuvat palautteesta – kannattaisiko kuunnella? ' , e-Erika: Erityispedagogista tutkimusta ja koulutuksen arviointia , Vuosikerta. 2021 , Nro 2 , Sivut 5-10 . < https://journals.helsinki.fi/e-erika/article/view/1703 >
Titel: | Oppilaat puhuvat palautteesta – kannattaisiko kuunnella? |
Författare: | Atjonen, Päivi; Oinas, Sanna |
Upphovmannens organisation: | Kasvatustieteiden osasto Helsingin yliopiston Koulutuksen arviointikeskus HEA |
Datum: | 2021-11-26 |
Språk: | fin |
Sidantal: | 6 |
Tillhör serie: | e-Erika: Erityispedagogista tutkimusta ja koulutuksen arviointia |
Permanenta länken (URI): | http://hdl.handle.net/10138/341115 |
Abstrakt: | Tässä artikkelissa selostetaan tiivistäen tutkimusta ”Palaute osana formatiivista arviointiprosessia: Vuorovaikutusta vai monologia”. Tutkimustulosten mukaan perusopetuksen viides- ja kuudesluokkalaiset olisivat halunneet enemmän etenkin positiivista palautetta. Palaute koettiin oppilaita vertailevaksi, ja sen sanallinen tai numeerinen esitystapa jakoi oppilaiden mielipiteitä. Palaute oli kohdentunut etenkin oppilaan itsesäätely- ja tehtävätaitoihin mutta paljon myös oppilaaseen henkilönä. Palauteprosessit eivät olleet vuorovaikutteisia. Oppilaille palaute oli arvioinnin synonyymi, vaikka käsitteellisesti ensin tulee arviointi ja sitten palaute. Lopuksi tuloksia tulkitaan osin uudelleen käsitteillä ’oppilaan palauteosaaminen’ ja ’ediste’. |
Subject: |
516 Kasvatustieteet
perusopetus palaute |
Licens: | cc_by |
Användningsbegränsning: | openAccess |
Parallelpublicerad version: | publishedVersion |
Totalt antal nerladdningar: Laddar...
Filer | Storlek | Format | Granska |
---|---|---|---|
AtjonenOinas_Oppilaat_puhuvat_palautteesta.pdf | 221.0Kb | Granska/Öppna |