Yliopiston etusivulle Suomeksi På svenska In English Helsingin yliopisto

Pääosassa minä: Muotiblogit itsensä esittämisen näyttämönä

Show simple item record

dc.contributor Helsingin yliopisto, valtiotieteellinen tiedekunta, Sosiaalitieteiden laitos, viestintä fi
dc.contributor.author Laatio, Maria fi
dc.date.accessioned 2012-10-09T12:00:52Z
dc.date.available 2012-10-09T12:00:52Z
dc.date.issued 2012-10-09
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10138/37168
dc.description.abstract Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella suomalaista muotiblogikulttuuria kriittisestä näkökulmasta ja pohtia syitä muotiblogien kirjoittamisen taustalla. Huomattava osa suomalaisista yksityishenkilöiden ylläpitämistä blogeista keskittyy kirjoittajansa vaatteiden, pukeutumistyylin sekä muiden kulutustottumusten esittelyyn. Ilmiö on kiinnostava, sillä sosiaalisen median nousun myötä keskustelu blogikulttuurista näyttää usein liittyvän blogien yhteiskunnalliseen potentiaaliin. Esimerkiksi maissa, joissa journalistinen vapaus on rajoitettu, yksityisten kansalaisten blogit ovat osoittautuneet tärkeiksi ilmaisukanaviksi. Työn keskeisenä lähtökohtana on ajatus, jonka mukaan muotiblogit liittyvät läheisesti itsensä esittämiseen ja eräänlaisen ideaalin verkkominän tai -identiteetin rakentamiseen. Muotiblogin tehtävänä on toimia kirjoittajansa minäesityksen näyttämönä. Tutkimuskysymykset ovat seuraavat: 1. Miksi muotiblogit ovat sellaisia kuin ovat? 2. Millä tavoin muotiblogien kirjoittajat esittävät blogeissa itseään? Tutkimuksen aineisto koostuu viiden suositun suomalaisen muotiblogin merkinnöistä aikavälillä 1.–14.2.2012. Blogimerkinnät sisälsivät sekä kirjoitettua tekstiä että valokuvamateriaalia. Aineistoa analysoitiin sekä laadullisen lähiluvun että kuva-analyysin keinoin. Muotiblogien kirjoittajat paljastavat blogeissaan kasvonsa, nimensä, ikänsä ja asuinpaikkansa. Nämä arkiset identiteetin määreet toimivat blogissa tuotetun minäesityksen rakenteellisena perustana. Blogimerkintöjen teksteissä käsitellään muodin, pukeutumisen ja kulutuksen lisäksi muita arkisen elämän osa-alueita. Blogeissa tuotettu minäesitys muodostuu pitkälti arkisen toiminnan kuvailun ja itsestä kerrotun tarinan kautta ja syvenee jokaisen julkaistun blogimerkinnän myötä. Kyseessä on kuitenkin eräänlainen lavastettu arki, sillä tosiasiassa bloggaaja paljastaa yleisölleen vain tarkoin rajatun osa-alueen virtuaalimaailman ulkopuolisesta elämästä. Kyse on ikään kuin tosi-televisio-ohjelmasta, jonka esiintyjä toimii samalla myös ohjelman kuvaajana, tuottajana ja leikkaajana pyrkimyksenään näyttää ohjelman päähenkilö mahdollisimman ihanteellisessa valossa. Erityisen selvästi tämä näkyy tarkasteltaessa blogeissa julkaistua kuvamateriaalia. Valokuvien tehtävänä on kuvata paitsi arkea blogia kirjoittavan henkilön perspektiivistä, myös kirjoittajaa itseään. Blogeissa julkaistut omakuvat esittävät kohteensa huoliteltuna ja harkitusti kameralle poseeraten. Valokuvien tarkoituksena on siten asukokonaisuuksien esittelyn sijaan pikemminkin esitellä vaatteiden kantajaa. Kirjoittajien pyrkimys rakentaa blogeissaan niin sanottu ideaaliminä tarjoaa osaselityksen siihen, miksi muotiblogit ovat sellaisia kuin ovat. Muita mahdollisia osaselityksiä ovat blogien teknologiset ominaisuudet sekä muotiblogikulttuurin kaupallistuminen, sillä yhä useampi muotibloggaaja hyötyy blogistaan taloudellisesti. fi
dc.language.iso fi fi
dc.title Pääosassa minä: Muotiblogit itsensä esittämisen näyttämönä fi
dc.type Thesis fi
dc.type.ontasot Pro gradu -työ fi
dc.type.dcmitype text fi
dc.subject.discipline Viestintä fi

Files in this item

Files Description Size Format View/Open
Pro gradu_Laatio Maria.pdf 949.0Kb PDF View/Open
This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Helda


Advanced Search

Browse

My Account