Yliopiston etusivulle Suomeksi På svenska In English Helsingin yliopisto

Yksin ryhmässä : Vetäytyvät lapset ja syrjäytyminen päiväkodissa

Show simple item record

dc.contributor Helsingin yliopisto, käyttäytymistieteellinen tiedekunta, opettajankoulutuslaitos fi
dc.contributor Helsingfors universitet, beteendevetenskapliga fakulteten, institutionen för lärarutbildning sv
dc.contributor University of Helsinki, Faculty of Behavioural Sciences, Department of Teacher Education en
dc.contributor.author Mustajärvi, Suvi fi
dc.date.accessioned 2012-11-13T10:46:55Z
dc.date.available 2012-11-13 fi
dc.date.available 2012-11-13T10:46:55Z
dc.date.issued 2012-06-05 fi
dc.identifier.uri URN:NBN:fi-fe201211139786 fi
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10138/37536
dc.description.abstract Research of social exclusion is mainly focused on to explore young people and adults. There is only limited research available of social exclusion of children under school age. Social exclusion is however involved in a day care centre s every day life. Social exclusion is a multi- threaded term which is included closely in theories of socialization and children s social development. Previous researches have shown that social exclusion is a sum of many factors. Researchers definitions of social exclusion are often varied according to what has been the subject and purpose of the research. This research focuses on to examine how the withdrawn behaviour appears in day care centre and how does it affect to social relationships between children. The research also studies the amount of support that withdrawn children need compared to other children. Previous researches have demonstrated that withdrawn behaviour is one of many sections of the social exclusion. The material of this study is gathered from Orientaation lähteillä research (Reunamo 2010). 50 day care centres and 14 childminders from Uusimaa and Hämeenlinna took part in the research. Age of the 892 children who participated in the research varied from one to seven. Method of this research was quantitative and the data was gathered by observation, interviews and teachers pedagogical evaluation of children. The data was analysed by using a one way analysis of variance and the statistical significance of results were confirmed by Kruskall- Wall test. According to this study the withdrawn child s main activity was orientation action; wandering around, waiting for something to happen or monitoring the situation. When the withdrawn children attached to action they didn t seek other children s company or express interest in other children s activities. Withdrawn children didn t have interest in social objects like toys or other items. According to teachers evaluations withdrawn children needed more support in different areas of development than other children. The needs of support were not only in the field of social development but also on the side of motor-, cognitive- and emotional development. Social isolation and problems with it appear as early as under school age. The younger the child is the easier it is to intervene and cut the social exclusion circle. en
dc.description.abstract Alle kouluikäisten lasten syrjäytymistä omasta vertaisryhmästään on tutkittu vähän verrattaen nuorten tai aikuisten syrjäytymisen tukimukseen. Omasta vertaisryhmästä syrjäytyminen koskettaa kuitenkin myös päiväkoti- ikäisen lapsen maailmaa. Syrjäytyminen on monisäikeinen käsite, johon liittyvät läheisesti teoriat lapsen sosiaalisesta kehityksestä ja yleisemmin sosialisaatiosta. Aikaisemmissa tutkimuksissa pienten lasten syrjäytymisen omasta vertaisryhmästään on todettu johtuvan monista eri tekijöistä(kts. Laine 2002). Tutkijoiden määritelmät syrjäytyneisyydestä ovat usein vaihdelleet sen mukaan mikä on ollut tutkimuksen kohde ja tarkoitus. Omassa tutkimuksessani keskityn alle kouluikäisten lasten vetäytyneisyyden tarkasteluun, joka aikaisemmissa tutkimuksissa on määritelty pienten lasten yhdeksi syrjäytymisen muodoksi (kts. Laine 2002). Tutkimuksessa selvitettiin vetäytyvän lapsen toimintaa, sosiaalisia suhteita ja tuen tarpeita päiväkodissa. Tutkimuksen aineistona käytettiin Orientaation lähteillä tutkimuksen tutkimusaineistoa (Reunamo 2010). Tutkimukseen osallistui yhteensä 50 päiväkotiryhmää kasvattajineen ja 14 perhepäivähoitajaa Uudeltamaalta ja Hämeenlinnasta. Lapsia oli yhteensä 892 ja he olivat iältään yhdestä seitsemään ikävuotta. Oma tutkimukseni oli luonteeltaan kvantitatiivinen, jossa käytettiin aineistonkeruumenetelmänä havainnointia, haastattelua ja opettajien pedagogisia arviointeja lapsista. Tulosten analysoinnissa käytettiin yksisuuntaista varianssianalyysia ja tulosten tilastollinen merkitsevyys varmistettiin vielä Kruskall-Wallisin testillä. Tutkimuksen mukaan vetäytyvät lapset viettivät aikaansa paljon orientaatiotoiminnassa; haahuillen, odottaen ja yleistilannetta seuraten. Kiinnittyessään toimintaan he eivät hakeutuneet muiden lasten seuraan, eivätkä osoittaneet kiinnostusta muiden lasten toimintaa kohtaan, vaan kiinnittivät huomionsa ei- sosiaalisiin kohteisiin, kuten leluihin tai materiaan. Opettajien arviointien mukaan vetäytyvät lapset tarvitsivat myös huomattavasti muita lapsia enemmän tukea eri kehityksen osa-alueilla. Vetäytyvän lapsen erityisen tuen osa- alueet eivät rajoittuneet ainoastaan sosiaaliseen kehitykseen vaan ne ulottuivat myös motorisen, kognitiivisen ja tunne- elämän kehityksen puolelle. Vetäytyvien lasten sosiaalinen eristäytyminen ja siihen liittyvät pulmat ovat siis havaittavissa jo päiväkoti- iässä, jolloin syrjäytymisen kierteeseen joutuminen on mahdollista ehkäistä. fi
dc.language.iso fi fi
dc.publisher Helsingin yliopisto fi
dc.publisher Helsingfors universitet sv
dc.publisher University of Helsinki en
dc.rights Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. fi
dc.rights This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. en
dc.rights Publikationen är skyddad av upphovsrätten. Den får läsas och skrivas ut för personligt bruk. Användning i kommersiellt syfte är förbjuden. sv
dc.title Yksin ryhmässä : Vetäytyvät lapset ja syrjäytyminen päiväkodissa fi
dc.type.ontasot Pro gradu fi
dc.type.ontasot Master's thesis en
dc.type.ontasot Pro gradu sv
dc.ths Reunamo, Jyrki fi
dc.type.dcmitype Text fi

Files in this item

Files Description Size Format View/Open
yksinryh.pdf 400.5Kb PDF View/Open
This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Helda


Advanced Search

Browse

My Account