Taloudellinen eriarvoisuus lasten arjessa
Show simple item record
dc.contributor.author |
Hakovirta, M |
|
dc.contributor.author |
Rantalaiho, M |
|
dc.coverage.spatial |
Helsinki |
|
dc.date.accessioned |
2012-12-14T12:40:10Z |
|
dc.date.available |
2012-12-14T12:40:10Z |
|
dc.date.issued |
2012 |
|
dc.identifier.isbn |
978-951-669-904-5 (nid.) |
|
dc.identifier.isbn |
978-951-669-905-2 (pdf) |
|
dc.identifier.issn |
1238-5050 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10138/37848 |
|
dc.description |
143 s. |
fi |
dc.description.abstract |
Tutkimuksessa tarkastellaan taloudellista eriarvoisuutta lapsuudentutkimuksen viitekehyksessä ja lasten näkökulmista käsin. Tutkimuksessa kysytään, mitkä taloudellisten
resurssien erot jäsentyvät lasten näkökulmista tarkasteltuina merkityksellisinä, mitä lapset itse käsittävät eriarvoisuudella sekä miten he eriarvoisuuden kokevat. Tutkimuksessa tarkastellaan myös sitä, minkälaisissa yhteyksissä taloudellinen eriarvoisuus lasten arjessa esiintyy, mitä seurauksia eriarvoisuudella lasten elämässä on ja minkälaisia keinoja ja toimintamalleja lapsilla on puuttua taloudelliseen
eriarvoisuuteen omassa arjessaan. Tutkimus on laadullinen tutkimus. Tutkimusaineisto koostui keväällä 2011 kerätyistä viides- ja kahdeksasluokkalaisten lasten teemahaastatteluista ja eläytymistarinoista sekä lasten eläytymistarinoihin liittämistä
piirustuksista. Analyysimenetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysiä. Analyysissa kiinnitettiin huomiota erityisesti lasten eriarvoisuuden kokemuksiin sekä eriarvoisuutta
koskeviin ajatuksiin ja merkityksenantoihin. Tutkimus osoittaa taloudellisen eriarvoisuuden olevan läsnä lasten arjessa monin eri tavoin, erityisesti erilaisina kuluttamisen ja kulutusmahdollisuuksien eroina. Kuluttaminen on osa lasten arkea, ja siihen sisältyy tiettyjä odotuksia, joista lapset ovat tietoisia ja joista poikkeamisen he saattavat
kokea haastavana. Tutkimuksessa kuvataan, miten lasten väliset erot kulutusresursseissa tuottavat eriarvoisuutta, joka edelleen määrittää lapsen sosiaalista osallisuutta ja asemaa vertaisryhmässä. Taloudellinen samanarvoisuus voi olla ystävyyden mahdollistava tekijä, kun taas taloudellinen
eriarvoisuus voi pahimmillaan johtaa syrjimiseen, ryhmästä ulos sulkemiseen ja kiusaamiseen. Tutkimus osoittaa, miten lapset
omalla toiminnallaan rakentavat aktiivisesti omia strategioitaan selviytyäkseen tilanteista, joissa lasten väliset taloudelliset erot ovat läsnä. |
fi |
dc.language.iso |
Suomi |
fi |
dc.publisher |
Kela |
fi |
dc.relation.ispartofseries |
Sosiaali- ja terveysturvan tutkimuksia 124 |
fi |
dc.subject |
taloudellinen eriarvoisuus |
fi |
dc.subject |
lapset |
fi |
dc.subject |
nuoret |
fi |
dc.subject |
köyhyys |
fi |
dc.subject |
kulutus |
fi |
dc.subject |
lapsuudentutkimus |
fi |
dc.subject |
haastattelut |
fi |
dc.subject |
eläytymistarinat |
fi |
dc.subject |
eläytymismenetelmät |
fi |
dc.title |
Taloudellinen eriarvoisuus lasten arjessa |
fi |
dc.type |
Sosiaali- ja terveysturvan tutkimuksia |
fi |
dc.description.hinta |
15,00 euroa |
fi |
Files in this item
Total number of downloads: Loading...
This item appears in the following Collection(s)
Show simple item record