Oscar Petersonin tyyli "C Jam Bluesissa"

Visa fullständig post



Permalänk

http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201306073862
Titel: Oscar Petersonin tyyli "C Jam Bluesissa"
Författare: Elomaa, Hannu
Medarbetare: Helsingfors universitet, Humanistiska fakulteten, Institutionen för filosofi, historia, kultur- och konstforskning
Utgivare: Helsingfors universitet
Datum: 2013
Språk: fin
Permanenta länken (URI): http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201306073862
http://hdl.handle.net/10138/39655
Nivå: pro gradu-avhandlingar
Ämne: Musicology
Musiikkitiede
Musikvetenskap
Abstrakt: Twelve-bar blues progression is a commonly used basis for, not only blues, but also jazz tunes and improvisation. During swing and bebop eras, many influential jazz musicians composed their own theme based on the blues progression. Duke Ellington (1899 - 1974) recorded the tune "C Jam Blues" in 1942. It inspired many other jazz musicians to create their own version of this simple and mind-bending tune. This study examines jazz pianist Oscar Peterson's (1925 - 2007) style on his "C Jam Blues" recordings and describe how Peterson's style developed during the bebop era. My primary target of interest is the version of "C Jam Blues" that was released in 1962 on the Oscar Peterson Trio's success album Night Train, and my secondary interest is Oscar Peterson Quartet's "C Jam Blues" that was recorded in 1945. My hypothesis is that on the 1962 recording Oscar Peterson combined elements that he had inherited from blues, swing and bebop. In addition, I presume that compared to his 1945 version of the tune, he had abandoned certain elements that had became obsolete due to the bebop revolution. The study is divided into two main sections. First I define the context of these recordings by reviewing the history of jazz, starting from early blues and ragtime. I emphasize the perspective of the development of the jazz piano. In the second part, I analyze the C Jam Blues recordings. I have made a transcription of the 1962 recording (Peterson's solo line) and analyzed it in detail using the concepts of music theory. The previous recording of 1945 is analyzed auditively with less detail. My conclusion is that by the year 1962, Oscar Peterson had adapted new elements, for instance bebop-styled comping with left hand, into his style in 12-bar blues. His melodic lines were still based on scales that are typical to blues and swing, but some of his elements represented modern jazz. Compared to the Peterson's earlier version of "C Jam Blues", several elements had disappeared.Jazzmusiikissa käytettiin sävellysten ja improvisoinnin pohjana yleisesti bluesista periytyvää, 1800-luvun lopulla syntynyttä 12-tahtista sointukiertoa vielä bebop-kaudella toisen maailmansodan jälkeen. Sointukiertoa reharmonisoitiin, mutta tonaalinen perusrakenne pysyi jokseenkin samana. Useat nimekkäät jazzmuusikot levyttivät oman blues-kiertoon perustuvan sävellyksensä tai oman versionsa jonkun toisen muusikon tunnetuksi tekemästä teemasta. Swing-tyylisen jazzin tunnetuimpiin nimiin lukeutuva Duke Ellington (1899 - 1974) levytti C Jam Bluesin vuonna 1942. Sen jälkeen useat jazzmuusikot levyttivät siitä oman versionsa. Tutkin työssäni, millainen pianisti Oscar Petersonin (1925 - 2007) tyyli oli hänen C Jam Blues -levytyksissään ja miten hänen tyylinsä muuttui jazzmusiikin niin sanotun bebopmurroksen aikana. Ensisijainen tutkimuskohteeni on vuonna 1962 levytetty, Night Train -levyllä ilmestynyt versio. Toissijainen tutkimuskohteeni on vuonna 1945 ilmestynyt versio. Hypoteesini on, että Oscar Petersonin tyyli vuoden 1962 C Jam Bluesissa oli yhdistelmä bluesia, swingiä ja bebopia. Lisäksi otaksun, että verrattaessa äänitettä vuoden 1945 versioon hän oli hylännyt elementtejä, jotka eivät olleet bebop-kaudelle tyypillisiä. Tutkimus jakautuu kahteen osaan: 1) taustatutkimukseen, jossa kontekstualisoin äänitteet kartoittamalla jazzin kehitystä sen edeltäjistä bluesista ja ragtimesta bebop-kaudelle asti erityisesti jazzpianon näkökulmasta 2) musiikin teoriaan perustuvaan musiikkianalyysiin: analysoin vuoden 1962 version soololinjan transkription avulla sekä vuoden 1945 version auditiivisella analyysilla. Tutkielmani osoittaa, että Peterson käytti vuoden 1962 C Jam Bluesissaan , paitsi blues- ja swing-tyylisiä, myös bebop-pianismille ominaisia elementtejä, joskin säästeliäästi. Verrattaessa kahta C Jam Blues -levytystä voidaan todeta, että hän oli hylännyt jazzin aiempiin kehitysvaiheisiin kuuluneita tyylipiirteitä, joita hän käytti vielä vuonna 1945.
Licens: Publikationen är skyddad av upphovsrätten. Den får läsas och skrivas ut för personligt bruk. Användning i kommersiellt syfte är förbjuden.
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.


Filer under denna titel

Totalt antal nerladdningar: Laddar...

Filer Storlek Format Granska
oscarpet.pdf 1.861Mb PDF Granska/Öppna

Detta dokument registreras i samling:

Visa fullständig post