Framtidens television. Vissa marknadsförings- och upphovsrättsliga spörsmål
Show simple item record
dc.contributor |
Svenska handelshögskolan, institutionen för redovisning och handelsrätt, handelsrätt |
sv |
dc.contributor |
Hanken School of Economics, Department of Accounting and Commercial Law, Commercial Law |
en |
dc.contributor.author |
Enkvist, Joachim |
|
dc.date.accessioned |
2008-11-07T12:31:18Z |
fi |
dc.date.accessioned |
2011-03-02T13:55:15Z |
|
dc.date.available |
2008-11-07T12:31:18Z |
fi |
dc.date.available |
2011-03-02T13:55:15Z |
|
dc.date.issued |
2008-11-07 |
|
dc.identifier.isbn |
978-951-555-997-5 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10227/293 |
|
dc.identifier.uri |
URN:ISBN:978-951-555-997-5 |
|
dc.description.abstract |
Den här boken handlar om framtidens television och vissa marknadsförings- och upphovsrättsliga spörsmål som aktualiseras i samband med nya former av televisionssändningar. TV-tekniken har utvecklats mycket under de senaste åren, och det är framförallt sändningstekniken som har genomgått de största förändringarna. Tyngdpunkten i detta arbete har lagts på förmedling av TV-sändningar över Internet med hjälp av P2P-tekniken (peer-to-peer) och vilka marknadsförings- och upphovsrättsliga spörsmål detta aktualiserar. Den nya förmedlingstekniken möjliggör en rad nya marknadsföringsmetoder, och i boken behandlas hur dessa metoder förhåller sig till nuvarande marknadsföringsrättsliga reglering. Förmedling av upphovsrättsskyddat material över Internet har inneburit ett flertal reformer av gällande upphovsrättslagstiftning i syfte att stärka rättsinnehavarnas ensamrätt. En viktig fråga som boken behandlar är hur gällande upphovsrättslagstiftning skall tolkas i förhållande till nya distributionsformer över Internet. I boken tas även upp frågor i anknytning till problemet med att en stor del av det material som förmedlas över Internet sker utan rättsinnehavarens samtycke, vilket innebär en ekonomisk förlust för rättsinnehavaren. I boken framläggs alternativa lösningar för hur förmedlingen över Internet kan tilldela rättsinnehavaren ekonomisk ersättning, trots att förmedlingen är avgiftsfri. |
fi |
dc.language.iso |
swe |
|
dc.publisher |
Svenska handelshögskolan |
sv |
dc.publisher |
Hanken School of Economics |
en |
dc.relation.ispartofseries |
Research Reports |
|
dc.relation.ispartofseries |
66 |
|
dc.rights |
Publikationen är skyddad av upphovsrätten. Den får läsas och skrivas ut för personligt bruk. Användning i kommersiellt syfte är förbjuden. |
sv |
dc.rights |
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. |
en |
dc.rights |
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. |
fi |
dc.subject |
Internet |
fi |
dc.subject |
P2P |
fi |
dc.subject |
television |
fi |
dc.subject |
marknadsföring |
fi |
dc.subject |
upphovsrätt |
fi |
dc.subject.other |
Commercial law |
fi |
dc.title |
Framtidens television. Vissa marknadsförings- och upphovsrättsliga spörsmål |
fi |
dc.type.dcmitype |
Text |
|
dc.relation.issn |
0357-5764 |
|
Files in this item
Total number of downloads: Loading...
This item appears in the following Collection(s)
Show simple item record