Helsingin yliopisto, Kasvatustieteellinen tiedekuntaUniversity of Helsinki, Faculty of Educational SciencesHelsingfors universitet, Pedagogiska fakultetenLiikanen, Anne2021URN:NBN:fi:hulib-202107013357http://hdl.handle.net/10138/332153Tavoitteet. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää lasten vaatteiden ja muodin kuluttamista perheissä, joissa on pieniä lapsia. Tutkimus kysyy, mitkä ominaisuudet ovat merkityksellisiä äideille lastenvaatteita hankittaessa sekä mitkä tekijät vaikuttavat lastenmuodin kuluttamiseen. Aiemmat tutkimukset osoittavat, että äidit hankkivat pääosin lapsille vaatteet. Äidit kokevat olevansa ”hyviä äitejä” pukiessaan lapset kauniisti. Vaatteet ovat osa identiteetin rakentamista. Vaatteiden kautta pyritään myös kuulumaan joukkoon tai erottumaan siitä. Suomalaisessa kulttuurissa lastenvaatteiden tulisi olla käytännöllisiä, mukavia, iloisia, värikkäitä tai vaaleita sekä puhtaita ja ehjiä. Muodikkuus, kalleus, tyylikkyys, tummat värit sekä merkkiin panostaminen hyväksytään varauksella. Ekologisuus ja eettisyys ovat vahvistuva trendi kuluttamisessa. Menetelmät. Keräsin aineiston sähköisesti Helsingin yliopiston e-lomakkeella. Vastauslinkki kyselyyn lähetettiin Facebook-ryhmään, jossa on pienten lasten äitejä. Kyselyyn tuli 403 vastausta, joista 401 jäi lopulliseen aineistoon. Strukturoitujen kysymysten lisäksi kyselyssä oli kaksi avointa kysymystä. Tätä laadullista aineistoa käytettiin elävöittämään ja tukemaan määrällisiä tuloksia. Määrällistä aineistoa analysoitiin kuvailevilla tilastollisilla menetelmillä. Käytin analysoinnissa myös ristiintaulukointia sekä korrelaatioita. Laadullisen aineiston analyysissä käytin teorialähtöistä sisällönanalyysiä ja aineisto jäsennettiin määrällisten tulosten kautta löytyneiden teemojen mukaan. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksen mukaan äidit ovat ensisijaisia lasten vaatteiden hankkijoita. Äidit arvostivat lastenvaatteissa käytännöllisyyttä, hyviä teknisiä ominaisuuksia, ekologisuutta ja eettisyyttä sekä kotimaisuutta. Lastenvaatteiden hankkiminen käytettynä oli suosittua. Muodin kuluttaminen sosiaalisen median kautta oli yleisempää kuin muotivaatteiden ostaminen. Muotivaatteiden kuluttaminen oli yleisempää kuin merkkivaatteiden hankkiminen. Lastenmuoti nosti esille ekologisia ja eettisiä arvoja, mutta ongelmana oli vaatteiden ylikulutus sekä yli varojen kuluttaminen. Sukupuolten välistä tasa-arvoa haetaan sukupuolineutraaleilla vaatteilla, mutta tasa-arvo ei näy ollenkaan vaatteiden hankkimisessa. Ekologisuuden ja eettisyyden arvojen nousu pohjaa ympäristöongelmien sekä ilmastonmuutoksen ajankohtaisuuteen sekä niistä käytyyn keskusteluun ongelmien ratkaisussa.Goals. The aim of the study is to find out the consumption of children 's fashion in families with young children. What qualities are relevant for mothers when purchasing children clothes? What factors influence the consumption of children's fashion? Previous studies show that mothers mainly buy clothes for their children. Mothers feel they are good mothers when they dress their children beautifully. Clothing is part of identity and its construction. Through clothing, the aim is also to belong to or stand out from the ranks. Children's clothing should be practical, comfortable, cheerful, colorful or light, and clean and intact. Fashion, high cost, elegance, dark colors and investment in the brand are accepted with reservation. Ecology and ethics are a growing trend in consumption. Methods. I collected the material electronically using the Helsinki e-form. I sent a link to the survey to a Facebook group with a lot of mothers of young children. The survey received 403 responses, of which 401 remained in the final data. In addition to the structured questions, there were two open-ended questions in the survey. This qualitative data was used to enliven and support the quantitative results. Quantitative data were analyzed by descriptive statistical methods such as percentages. I also used cross-tabulation and correlations in the analysis. In the analysis of qualitative data, I used theory-based content analysis. I tailored the themes according to the themes found through the quantitative results of the material. Results and conclusions. According to the study, mothers are the primary purchasers of children's clothes. In children's clothing, mothers valued practicality, good technical properties, ecology and ethics, as well as domesticity. Obtaining used children's clothing was popular. Consuming fashion through social media was more common than buying fashion clothes. Consumption of fashion clothes was more common than purchasing designer clothes. Children's fashion highlighted ecological and ethical values, but the problem was over-consumption of clothes and over-spending. Gender equality is sought with gender-neutral clothing, but equality is not reflected at all in the procurement of clothing. The increase in the values of ecology and ethics is due to the fact that there is a lot of talk about environmental problems and climate change and how to solve them.finLastenmuotikuluttaminenlastenvaatteetbrändiLastenvaatteiden hankkiminen ja lastenmuodin kuluttaminenAcquisition of children’s clothing and consumption of children’s fashionpro gradu -tutkielmatKotitalousopettajaHome Economics TeacherLärare i huslig ekonomiKasvatustieteiden maisteriohjelmaMaster's Programme in EducationMagisterprogrammet i pedagogik