Helsingin yliopisto, Kasvatustieteellinen tiedekuntaUniversity of Helsinki, Faculty of Educational SciencesHelsingfors universitet, Pedagogiska fakultetenTiainen, Karoliina2023URN:NBN:fi:hulib-202303011428http://hdl.handle.net/10138/355341Vanhempien ja lasten yhdessä vietetyn ajan on todettu vähentyneen. Lapsiperheiden arki koetaan kiireiseksi ja lapset viettävät entistä enemmän aikaa päivähoidossa. Koti ja perhe luovat lapsen tärkeimmän kasvuympäristön, ja sen vuorovaikutuksellisella ilmapiirillä on merkittävä yhteys lapsen turvalliseen kasvuun ja hyvinvointiin. Välittämisen ilmapiirillä tarkoitetaan lapsiperheen ihanteellista vuorovaikutuksellista ilmapiiriä, jossa yhdessäolon kasvatuksellinen merkitys tiedostetaan. Tutkimuksessa tarkastellaan alle kouluikäisten lasten ja vanhempien arjen yhdessä tekemisen kautta sitä, millaisia välittämisen ilmapiirin ominaisuuksia sekä vanhempien kasvatustietoisuuden piirteitä vuorovaikutuksessa ilmenee. Tutkimus on menetelmältään laadullinen. Aineisto kerättiin hyödyntäen päiväkirjamenetelmää sekä puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkimusperheitä oli viisi, joissa kai-kissa oli äiti, isä sekä kaksi alle kouluikäistä lasta. Perheet pitivät viikon ajan päiväkirjaa yhdessä tekemisestä, jota hyödynnettiin haastatteluissa reflektion tukena. Tutkimusta varten haastateltiin perheiden vanhempia. Aineiston analyysissä hyödynnettiin sisällönanalyysiä. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että yhdessä tekemisen aikaisessa vuorovaikutuksessa ilmeni välittämisen ilmapiirille ominaisia piirteitä, jotka lisäsivät tunneilmaston myönteisyyttä. Näitä ominaisuuksia olivat kiireettömyys, lasten välisen yhteistyön tukeminen, aito läsnäolo ja osallisuuden huomioiminen. Tunneilmaston myönteisyyttä lisäävät tekijät näkyivät myös osana vanhempien kasvatustietoisuutta, jonka todettiin ilmentävän erilaisia kasvatukseen liittyviä tavoitteita. Kasvatustietoisuudessa esiintyvät tavoitteet olivat lapsi-lähtöisyys, tulevaisuuden arjen hallintataidot sekä työn, harrastusten ja perhe-elämän yhteensovittaminen. Tavoitteiden edellytyksenä on kiireettömän yhdessäolon kasvatuksellisen merkityksen tiedostaminen, joka on myös välittämisen ilmapiirin toteutumisen edellytys. Sen vuoksi kiireettömällä yhdessäololla on tärkeä merkitys lapsiperheen arjen vuorovaikutuksessa.Parents and their children spend less time together than before. The everyday life of families with children is perceived as busy, and children spend even more time in day care. Home and family create the child's most important growth environment and interactive atmosphere has a significant connection to the child's safe growth and wellbeing. The atmosphere of caring refers to the ideal interactive atmosphere of a family with children, where the educational significance of being together is recognized. This study examines how the qualities of the atmosphere of caring and the qualities of parents' educational awareness are seen through the interaction of everyday life’s common activities of small children and their parents. The research method of this study is qualitive. Research data was collected using a diary method and a semi-structured interview. The participants consisted of five families, all of which had a mother, a father and two children, who were under school age. Families kept a diary for a week, of what they did together in their everyday life. The diaries were used as a support of the reflection in the interviews. Only parents were interviewed for the study. The data was analyzed by qualitive content analysis. According to the result of this study, during interaction of common activity, qualities of the atmosphere of caring appeared, which increased the positiveness of the emotional climate. These qualities were lack of urgency, the supporting of the cooperation between children, genuine presence, and consideration of participation. The qualities which increased the positiveness of the emotional climate were also seen as part of the educational awareness of the parents, which was found to embody different goals related to education. The goals were educational child orientation, children’s future everyday management skills, the reconciling of hobbies, work, and family life. A precondition for the goals is awareness of the educational significance of unhurried time with children, which is also a precondition for the realization of the atmosphere of caring. Therefore, unhurried time together with children, plays an important role in family’s everyday life’s interaction.finlapsiperhearkiyhdessä tekeminenvuorovaikutusvälittämisen ilmapiiriVuorovaikutuksellinen ilmapiiri lapsiperhearjen yhdessä tekemisessäThe interactive atmosphere of common activity in family’s everyday lifepro gradu -tutkielmatKotitalousopettajaHome Economics TeacherLärare i huslig ekonomiKasvatustieteiden maisteriohjelmaMaster´s Programme in EducationMagisterprogrammet i pedagogik