Helsingin yliopisto, Kasvatustieteellinen tiedekunta, KäyttäytymistieteetUniversity of Helsinki, Faculty of Educational Sciences, Behavioural SciencesHelsingfors universitet, Pedagogiska fakulteten, BeteendevetenskaperBurakoff, Minna2021URN:NBN:fi:hulib-202102161481http://hdl.handle.net/10138/326567Koululaisille kohdistettu sosioemotionaalinen opetus lisää hyvää ilmapiiriä ja parantaa oppimistuloksia. Oppilaiden mahdollisuus menestyä koulussa ja elämässä paranee. Sosioemotionaalinen oppiminen vaikuttaa positiivisesti oppilaan hyvinvointiin muun muassa hyvien ihmissuhteiden ja paremman koulumenestyksen kautta. Oman sosioemotionaalisen osaamisen tiedostaminen on ensimmäinen askel sosioemotionaalisten taitojen oppimisessa ja tunteiden säätelyssä eri tilanteissa. Tunteiden säätely ja tunnistaminen vaikuttaa oppijan motivaatioon, huomiokykyyn, itsevarmuuteen sekä joustavuuteen että sinnikkyyteen. Sosioemotionaalisten taitojen oppiminen ja opettaminen on kuitenkin monimutkainen prosessi. Sosioemotionaalisen tutkimuksen haasteiden ja merkityksen jäsentäminen on tärkeää, jotta näitä taitoja voidaan oppia paremmin tulevaisuudessa. Tässä tutkimuksessa on tarkoitus selvittää, kehittyvätkö sosioemotionaaliset taidot eri tavalla eri sosioemotionaalisen taitojen tasolla viidessä eri Euroopan maassa. Aineisto jaoteltiin maittain kolmeen ryhmään ja näistä muodostui kolme sosioemotionaalisen osaamisen taitotasoa: matala, kohtalainen ja hyvä. Tutkielmassa analysoitiin aineisto T-testillä nähdäkseen, onko ryhmissä tapahtunut muutosta alkumittauksen ja loppumittauksen välillä. Päätulos oli tilastollisesti erittäin merkitsevä. Selvisi, että jos oppilaan sosioemotionaalisten taitojen lähtötaso on verrattain heikko, eli hän kuuluu matalan taitotason ryhmään, niin sosioemotionaalisella opetuksella on merkittävästi parantavaa vaikutusta näiden oppilaiden sosioemotionaalisten taitojen tasoon. Merkittävä tulos oli myös, että niillä oppilailla, joilla sosio-emotionaalisten taitojen lähtötaso oli verrattain hyvä, heidän taitotasonsa laski merkittävästi intervention jälkeen. Johtopäätöksenä voidaan siis todeta, että sosioemotionaalista koulutusta kannattaa räätälöidä erilaisiksi eri taitotasoille.Teaching of socioemotional skills for schoolchildren increases good atmosphere and improves learning outcomes. Students ’chances of success in school and life improve. Socioemotional learning has a positive effect on a student's wellbeing through good interpersonal relationships and better school performance, among other things. Awareness of one's own socioemotional competence is the first step in learning these skills and regulating emotions in different situations. The regulation and recognition of emotions affect the learner’s motivation and attention, selfconfidence, and both flexibility and perseverance. However, learning and teaching socioemotional skills is a complex process. Structuring the challenges and significance of socioemotional research is important so that these skills can be better learned in the future. The aim of this study is to determine whether socioemotional skills develop differently at the level of different socioemotional skills in five different European countries. The material was divided into three groups by country and these formed three skill levels of socioemotional competence: low, moderate and good. In the dissertation, the data were analyzed by T-test to see if there was a change in the groups between the initial measurement and the final measurement. The main result was statistically very significant. It was found that if a student’s starting level of socioemotional skills is relatively low, i.e., he or she belongs to a low-skill group, then socioemotional teaching has a significant healing effect on the level of socioemotional skills of these students. A significant result was also that for those students with a relatively good baseline level of socioemotional skills, their skill level decreased significantly after the intervention. In conclusion, therefore, it is worthwhile to tailor socioemotional education to different skill levels.finAvainsanat – Nyckelord - Keywords sosioemotionaaliset taidotsosioemotionaalinen oppiminentaitotasointerventiohyvinvointiMiten kyvykkyys sosioemotionaalisissa taidoissa vaikuttaa näiden taitojen oppimiseen?How does the ability in socio-emotional skills affects the learning of those skills?pro gradu -tutkielmatKasvatustiedeEducationPedagogikLuokanopettaja (kasvatustiede)Class Teacher (education)Klasslärare (pedagogik)Kasvatustieteiden maisteriohjelmaMaster's Programme in EducationMagisterprogrammet i pedagogik