Helsingin yliopisto, Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekuntaUniversity of Helsinki, Faculty of ScienceHelsingfors universitet, Matematisk-naturvetenskapliga fakultetenKokko, Laura2024-06-172024-06-172024URN:NBN:fi:hulib-202406173140http://hdl.handle.net/10138/577463Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää, millaisia virheitä ylioppilaskokelaat tyypillisimmin tekivät matematiikan ylioppilaskokeiden yhtälönratkaisun tehtävissä vuosina 2019–2022. Lisäksi tarkoituksena oli pohtia, miten tyypillisimmät virheet voitaisiin ottaa huomioon matematiikan opetuksessa. Tutkimuksen toteutusta varten valittiin viisi yhtälönratkaisun tehtävää. Tehtäviä valittiin sekä lyhyen että pitkän oppimäärän ylioppilaskokeista. Tutkielma alkaa teoriaosuudella, jonka alussa käydään läpi matemaattista ajattelua sekä matematiikan osaamista, mittaamista ja kehittämistä. Tämän jälkeen esitellään virheiden ja virhekäsitysten teoriaa. Teoriaosuuden lopussa tarkastellaan yhtälöiden opetusta Suomessa perusopetuksen ja lukion opetussuunnitelmien avulla. Tutkimuksessa käydään läpi ja analysoidaan viisi tutkielmaan valikoitua matematiikan ylioppilaskokeen tehtävää. Analysoinnissa keskitytään tarkastelemaan opiskelijoiden ratkaisuja, joista tunnistetaan ja luokitellaan tyypillisimmin esiintyneitä virhetyyppejä. Lopuksi pohditaan tapoja, joilla yhtälönratkaisun opetuksessa voitaisiin huomioida opiskelijoilla tyypillisimmin esiintyneitä virhetyyppejä.finYhtälönratkaisuYlioppilaskokelaiden tyypillisimmät virheet yhtälönratkaisussapro gradu -tutkielmatMatematiikan opettajaTeacher in MathematicsLärare i matematikMatematiikan, fysiikan ja kemian opettajan maisteriohjelmaMaster's Programme for Teachers of Mathematics, Physics and ChemistryMagisterprogrammet för ämneslärare i matematik, fysik och kemi