Helsingin yliopisto, Kasvatustieteellinen tiedekuntaUniversity of Helsinki, Faculty of Educational SciencesHelsingfors universitet, Pedagogiska fakultetenRostedt, Frida2022URN:NBN:fi:hulib-202206132281http://hdl.handle.net/10138/344558Aim. The aim of the study was to examine teacher’s perceptions of a smooth transition from pre-school to school during the covid-19 pandemic. The aim was also to examine especially how the cooperation between the pre-school and school has been during the pandemic. Previous research has shown that the transition from pre-school to school is a very critical and vulnerable stage in a child’s life. At the same time we know that everyday life has been very different due to the pandemic. In addition, the ecological theory highlights that the surrounding environment is meaningful for the child’s experience of the transition. Previous research about cross-sectoral relationships in turn illustrate the importance of the cooperation and connections between pre-school and school. This study therefore examines teachers perceptions of working towards a smooth transition from pre-school to grade one during the covid-19 pandemic. In addition, the study examines teachers perceptions of the cooperation between the pre-school and school concerning the transition, during the covid-19 pandemic. Methods. The data has been collected with semi structured interviews with five teachers, two pre-school teachers and three classroom teachers. The interviews have been analyzed by a thematic model. Results and conclusions. The perceptions of the transition are many and varying. Some experience that the changes and challenges haven’t been so vast, when others express that the pandemic has had an impact. Five themes were identified as significant for the smoothness of the transition. It appears that the role of the school and the contact with the caregivers have suffered the most due to the pandemic. The teachers however seem to have a more similar view regarding perceptions about the cooperation. Four themes were identified as significant. There has been less cooperation and the physical restrictions have especially had an impact on the joint activities with the children. By using alternative working methods the teachers have tried to compensate the loss. The cooperation between the staff has been quite similar. The results confirms the ecological perspective on transitions. The fact that it is work on many levels that is required for a successful transition has perhaps become clearer during the pandemic, when these different structures have been restricted and challenged in different ways.Mål. Syftet med studien var att undersöka lärares uppfattningar om en smidig övergång från förskolan till skolan under covid-19 pandemin. Därtill var syftet att undersöka hur specifikt samarbetet mellan förskolan och skolan har sett ut under pandemin. Tidigare forskning visar att övergången från förskolan till skolan är ett väldigt kritiskt och sårbart skede i barnets liv. Samtidigt vet vi att vardagen har sett annorlunda ut till följd av pandemin. Den utvecklingsekologiska teorin ger även belägg för att den omgivande miljön har en betydelse för det enskilda barnets upplevelser av övergången. Tidigare forskning om sektorsövergripande relationer belyser i sin tur betydelsen av hurdan samverkan är mellan förskolan och skolan. Studien går därmed ut på att undersöka hurdana uppfattningar lärare har om att arbeta för en smidig övergång från förskolan till årskurs ett under covid-19 pandemin. Dessutom undersöks hurdana uppfattningar lärare har om samarbetet mellan förskolan och skolan vid övergången under covid-19 pandemin. Metoder. Data har samlats in genom enskilda semi-strukturerade intervjuer med fem stycken lärare, två lärare inom småbarnspedagogik i förskolan och tre klasslärare. Intervjuerna har analyserats enligt en tematisk analysmodell. Resultat och slutsatser. Uppfattningarna kring övergången är många och varierande. Vissa upplever att förändringarna och utmaningarna inte har varit så stora, medan andra uttrycker att pandemin nog har haft en inverkan. Fem teman identifierades som betydelsefulla för smidigheten. Av dessa är det speciellt skolans roll och vårdnadshavarkontakten som verkar ha lidit mest av pandemin. Gällande uppfattningarna om samarbetet har lärarna en mera enhetlig syn. Fyra teman identifierades som betydelsefulla. Samarbete har gjorts i mindre skala och de fysiska begränsningarna har påverkat den gemensamma verksamheten speciellt med barnen. Man har ändå försökt kompensera genom alternativa arbetssätt. Personalens samarbete har varit rätt så lika under pandemin anser lärarna. Resultaten i studien bekräftar det utvecklingsekologiska perspektivet på övergångar. Att det är arbete på flera plan som krävs för en lyckad övergång har eventuellt synliggjorts allt tydligare under pandemin, då dessa strukturer på olika sätt har begränsats och utmanats.sweskolövergångskolstartcovid-19pandemiförskolanybörjarundervisning"Se de här möjligheterna i stället för att slopa det helt och hållet” : Lärares uppfattningar om etableringen av en smidig övergång från förskola till skola under covid-19 pandemin”See the possibilities instead of giving up completely” : Teachers perceptions about establishing a smooth transition from pre-school to school during the covid-19 pandemicpro gradu -tutkielmatKlasslärareClass Teacher (in Swedish)KlasslärareKasvatustieteiden maisteriohjelmaMaster´s Programme in EducationMagisterprogrammet i pedagogik