Helsingin yliopisto, Kasvatustieteellinen tiedekuntaUniversity of Helsinki, Faculty of Educational SciencesHelsingfors universitet, Pedagogiska fakultetenHelke, Sirkku2023URN:NBN:fi:hulib-202306152965http://hdl.handle.net/10138/359138Tavoitteet. Suomessa on menty jo pitkään kohti inklusiivista koulutuspolitiikkaa, ja vuonna 2016 voimaan astuneen uuden opetussuunnitelman mukaan koulua tulee kehittää inkluusioperiaatteen mukaisesti. Tämä tarkoittaa sitä, että erityiskouluja- ja luokkia lakkautetaan, ja erityisopetus pyritään järjestämään osana yleisopetusta. Luokkien heterogeenisyys tuo kuitenkin omat haasteensa luokkiin, ja opettajat kokevat haasteita työstään suoriutumisesta, mikä heijastuu opetuksen laatuun. Siksi onkin tärkeää selvittää mitä erilaisia keinoja löytyy edellä mainittujen haasteiden ratkaisemiseksi, ja yhtenä vaihtoehtona voisi olla yhteisopettajuus. Aiemmissa tutkimuksissa opettajat ovat kokeneet yhteisopettajuuden hyvänä työmallina, joka tukee oppilaiden oppimista, lisää opettajien työn mielekkyyttä sekä vähentää työn kuormittavuutta. Tässä tutkimuksessa oli tavoitteena selvittää oppilaiden kokemuksia yhteisopettajuuden eduista ja haasteista, sekä siitä, mitkä asiat oppilaiden mielestä ovat edellytyksiä toimivalle yhteisopettajuudelle. Menetelmät. Hankin aineistoni haastattelemalla yhdeksää 6. luokan oppilasta, jotka opiskelivat yhteisopetuksen luokassa. Haastattelun toteutin käyttämällä teemahaastattelun menetelmää. Tutkimukseni oli laadullinen tutkimus, jossa käytin fenomenografisen tutkimuksen analyysimallia, jonka tarkoituksena oli selvittää millaisilla eri tavoilla, oppilaat kokivat opiskelun yhteisopetuksen luokassa. Tulokset ja johtopäätökset. Oppilaat liittivät yhteisopettajuuteen viisi eri etua, jotka olivat avun saamisen helpottuminen, mahdollisuus pienryhmäopetukseen, hyvä ryhmänhallinta ja työrauha, joustavat työtavat sekä kahden opettajan ammattitaito. Yhteisopetuksen haasteita oli neljä: opetuksen häiriintyminen, toisen opettajan vieraammaksi jääminen, aikatauluhaasteet opetuksessa ja oppilaan kokema mielipaha pienryhmään jakautumisesta. Lisäksi oppilaat kuvasivat toimivan yhteisopettajuuden vaativan opettajilta yhteistyökykyä, yhteisiä pelisääntöjä ja tasa-arvoisuutta. Tulosten perusteella voidaan sanoa, että oppilaat kokevat yhteisopettajuuden olevan heidän oppimistaan tukeva työtapa, mutta se vaatii toimiakseen tiettyjä reunaehtoja. Vaikka tuloksia ei voida pitää yleistettävinä, kertovat ne kuitenkin siitä, että yhteisopettajuus on työmuoto, joka toimiessaan voi helpottaa oppilaiden oppimista ja tuen saantia merkittävästi.Objectives. Finland has been moving towards an inclusive education policy for a long time and the new curriculum from 2016 requires the school to develop in line with the principle of inclusion. This means that special schools and classes will be abolished, and special education should be organised as part of general education. However, the heterogeneity of classes brings its own challenges to the classroom and teachers experience challenges in performing their work, which is reflected in the quality of teaching. It is therefore important to explore what different ways can be found to address these challenges, and one option could be co-teaching. In previous studies, teachers have found that co-teaching is a good way of working, supporting pupils’ learning, making teachers’ work more meaningful, and reducing workload. The aim of this study was to find out what pupils’ experiences of the benefits and challenges of co-teaching are, and what they consider requirements for effective co-teaching. Methods. I obtained my data by interviewing nine 6th grade pupils who were studying in a co-educational class. I conducted the interviews using the thematic interview method. My research was a qualitative study using a phenomenographic research analysis model to explore the different ways in which students experienced learning in a co-taught classroom. Results and conclusions. Students associated five different benefits with co-teaching: easier access to support, the possibility of small group teaching, good group management and working in peace, flexible working methods, and the combined expertise of two teachers. There were four challenges of co-teaching: disruption of teaching, becoming more alienated from the other teacher, scheduling challenges in teaching, and the pupils’ perceived resentment of being divided in a smaller group. In addition, pupils described effective co-teaching requiring teachers to be cooperative, have common ground rules and be equal. The results suggest that pupils perceive co-teaching as a way of working that supports their learning, but that it requires certain conditions to work. Although the results cannot be considered universal, they do suggest that co-teaching is a way of working that, if it works, can significantly facilitate pupils' learning and access to support.finYhteisopettajuusyhteisopetusyhteistyöinkluusiooppilaatYhteisopettajuus oppilaiden näkökulmastaCo-teaching from the pupils’ point of viewpro gradu -tutkielmatLuokanopettaja, kasvatustiedeClass Teacher, EducationKlasslärare, pedagogikKasvatustieteiden maisteriohjelmaMaster´s Programme in EducationMagisterprogrammet i pedagogik