Helsingin yliopisto, Farmasian tiedekuntaUniversity of Helsinki, Faculty of PharmacyHelsingfors universitet, Farmaceutiska fakultetenSalonen, Iiro2010URN:NBN:fi-fe20180115196http://hdl.handle.net/10138/17178It was given a task to the Finnish Medicines Agency (Fimea) to prepare a national Medicines Information Strategy. The strategy process can be divided into four stages: 1) the collection and analysis of the information, 2) the determination of the strategy and the vision, 3) the realization and 4) the follow-up stage of the strategy. In the European Union (EU) the High Level Pharmaceutical Forum has drawn up the criteria for the high quality medicines information (MI) and the recommendations to improve the quality and availability of the MI directed to the consumers. The most significant medicines related political actions in Finland in the 21st century are the Medicine policy 2010 -document, the strategies of the National Agency for Medicines and the TIPPA-project. The objective of the Master's thesis was to produce the information to Fimea's MI work. The electric questionnaire was drawn up in the Ministry of Social Affairs and Health. After a pilot test, the questionnaire was sent by email to all national Medicines Authorities in EU (n=27) in November 2009. The purpose of the questionnaire was to find out 1) the significance of the medicine information in the national legislation, 2) the possible MI strategies and 3) the control mechanisms of the medicine information directed to the consumers. The medicines information strategies were found in the United Kingdom (UK), Italy and Germany. Furthermore, the strategy process was unfinished in four countries. In the strategy of the UK 25 concrete actions were presented during a three-year strategy period to improve the quality and availability of the MI and to improve the cooperation between public and private actors. The information and communication technology (ICT) was in the centre of the medicines information offered to the consumers. ICT was utilised by publishing Patient Information Leaflets in Internet and by developing medicines information web pages, digitally patient counseling services and quality certificates. The results of the survey can be utilised as a part of the Fimea's Medicines Information Strategy process. Further studies, for example an analysis of the interest groups, are needed before the preparation of the national strategy. Furthermore, experiences of the implementation of the strategy and the results reached in the UK should be clarified.Lääkehuollon uudistamisprosessin yhteydessä lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimealle annettiin tehtäväksi kansallisen lääkeinformaatiostrategian laatiminen. Strategiaprosessi voidaan jakaa tietojen keruuseen, strategian ja vision määrittelyyn, strategian toteutukseen ja seurantavaiheeseen. Euroopan unionissa (EU) yhteisten säännösten puuttuessa jäsenvaltiot ovat tarjonneet lääkeinformaatiota kuluttajille kansallisten toimintatapojensa kautta. Lääkefoorumin lääkeinformaatiotyöryhmä on laatinut kriteerit korkealaatuiselle lääkeinformaatiolle sekä listannut suosituksia kuluttajille annettavasta lääkeinformaatiosta. Suomessa 2000-luvulla toteutettuja merkittäviä lääkepoliittisia toimia ovat lääkepolitiikka 2010 -asiakirjan laatiminen, Lääkelaitoksen strategiat ja TIPPA-projekti. Pro gradu -tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa Fimean lääkeinformaatiotyötä varten. Sosiaali- ja terveysministeriössä toteutettu kyselytutkimus lähetettiin esitestausvaiheen jälkeen sähköpostilla kaikkien EU-maiden (n=27) lääkeviranomaisille marraskuussa 2009. Vastausprosentiksi muodostui 63 %. Sähköisellä kyselylomakkeella selvitettiin lääkeinformaation merkitystä kansallisessa lainsäädännössä, mahdollisia lääkeinformaatiostrategioita ja muita toimia sekä kuluttajille suunnatun lääkeinformaation kontrollointia. Strategiadokumentti löytyi Isosta-Britanniasta, Italiasta ja Saksasta. Neljässä maassa strategiaprosessi oli tutkimushetkellä kesken. Ison-Britannian strategiassa esitettiin 25 konkreettista toimenpidettä lääkeinformaation laadun ja saatavuuden sekä eri toimijoiden yhteistyön parantamiseksi kolmen vuoden strategiajakson aikana. Lääkeinformaation käsite tai laadukas visio oli määritelty kolmen EU-maan lainsäädännössä. Kuluttajille tarjottavan lääkeinformaation keskiössä oli informaatioteknologia, jota hyödynnettiin julkaisemalla verkossa kuluttajille suunnattuja pakkausselosteita sekä kehittämällä kuluttajille suunnattuja lääkeinformaatiosivuja, digitaalisesti toimivia lääkeneuvontapalveluja ja laatusertifikaatteja. Vastaajista 35 % mainitsi lääkeinformaatiota koordinoivaksi tahoksi viranomaisen. Tuloksia voidaan hyödyntää osana Fimean ja muiden EU-maiden lääkeinformaatiostrategiaprosessia. Jatkotutkimuksia, kuten sidosryhmä-analyysiä ja löydettyjen dokumenttien käännöstyötä, tarvitaan ennen kansallisen strategian luomista. Lisäksi tulisi selvittää Ison- Britannian kokemuksia strategian implementoinnista ja saavutetuista tuloksista.finmedicines informationdrug informationdrug policystrategyEuropean Unionpatient counselingcustomerlääkeinformaatiolääkepolitiikkastrategiaEuroopan unionilääkeneuvontakuluttajaTavoitteena kansallinen lääkeinformaatiostrategia : lääkepoliittiset toimet kuluttajille suunnatun lääkeinformaation laadun ja saatavuuden parantamiseksi Suomessa ja Euroopan unionissa 2000-luvullaObjective: National Medicines Information Strategy : medicines related political actions in Finland and in the European Union in the 21st century to improve the quality and availability of the medicines information directed to the consumerspro gradu -avhandlingarSocialfarmaciSocial PharmacySosiaalifarmasia